تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۱۷۲۱۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ابزار بهسازی پل باستانی دزفول به سرقت رفت
 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: ابزار مرمت و بهسازی پل باستانی دزفول در اقدامی قابل تامل به سرقت رفت.

حجت اله آریایی روز دوشنبه افزود: شهرداری در سال های گذشته برای جمع آوری الحاقات پل قدیم داربست هایی بر روی این پل نصب کرده بود که از مدتها پیش رها شده بودند.

وی اظهار داشت: این داربست ها در روزهای گذشته باز شده و احتمال می رود سارقان پس از پرتاب آنها به پائین آنها را به سرقت برده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول همچنین با تاکید بر لزوم بهسازی روشنایی پل قدیم دزفول گفت: تاکنون چندین بار در نشست های مختلف، شورای شهر و شهرداری موظف به انجام روشنایی این پل باستانی شده اند ولی تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

وی با بیان اینکه مرمت پل در حال انجام است، افزود: مرمت کلی پل باستانی افزون بر 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد ولی امسال با جذب یک میلیارد ریال از طرف استان پایه های پل مرمت خواهند شد.

آریایی اظهار داشت: پل باستانی دزفول تاکنون در ادوار مختلف دیلمیان، صفویان، قاجاریه و پهلوی مرمت شده است و تا جایی که اعتبارات اجازه دهند مرمت پل باستانی دزفول ادامه می یابد.

پل ساسانی مهم ‌ترین اثر تاریخی و نماد شهر دزفول است که 2 منطقه شرق و غرب این شهر را به هم وصل می‌ کند.

این پل یکی از راه‌ های ارتباطی شهر جندی شاپور و سرزمین بین ‌النهرین بوده که به دستور شاپور اول ساسانی و پس از پیروزی ایران بر والرین با بکارگیری اسرای رومی ساخته شده است. 

این پل دارای 14 دهانه است، پل قدیم دزفول از سنگ ساروج و آهک ساخته شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی بازسازی شده است اما پایه‌های پل حکایت از دوران ساسانی دارند. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار