تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
کد خبر: ۱۷۲۲۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روزانه 700 گردشگر عراقی از مرز چذابه وارد کشور می شوند
مدیر پایانه مسافری چذابه گفت: روزانه بیش از 700 گردشگر عراقی از مرز بین المللی چذابه در غرب خوزستان وارد کشور می شوند.

احسان نو نژاد روز دوشنبه افزود: بیشتر گردشگران عراقی که از استان های شرقی و جنوبی عراق به ویژه استان میسان هستند برای زیارت راهی شهرهای مقدس قم و مشهد شده و برخی نیز برای درمان در بیمارستان های کلانشهر اهواز بستری می شوند. 

وی گفت: تعدادی از گردشگران عراقی نیز برای خرید کالا و تهیه ابزارآلات موکب های عزاداری در عراق، به خوزستان سفر می کنند.

مدیرپایانه مرزی چذابه ، نوسانات ارزی و افزایش قدرت خرید را در ورود رو به افزایش اتباع عراقی به کشورمان موثر خواند و افزود: ورود گردشگران عراقی نقش مهمی در ارزآوری ، رونق اقتصادی ، گردش مالی بازار کشور و اشتغال به ویژه شهرهای غربی خوزستان داشته است.

نونژاد با بیان اینکه همه گردشگران عراقی پس از تشریفات قانونی و داشتن ویزا از مرز چذابه وارد کشور می شوند بیان کرد: بر اساس آمار ، ورودی گردشگران و اتباع عراقی در سه ماه گذشته در مقایسه ماه های پیش از آن بیش از سه برابر افزایش داشته است.

وی گفت: جابجایی گردشگران عراقی توسط خودروهای بومی و شخصی منطقه انجام می شود ضمن آنکه برخی از گردشگران عراقی به دلیل داشتن روابط فامیلی به صورت میهمان، چند روزی را در شهرهای غربی خوزستان می گذرانند.

گزارش ایرنا از مرز بین المللی شلمچه حاکی است ورود گردشگران عراقی که بدون ویزا ، به صورت قانونی وارد منطقه آزاد اروند می شوند به نحو چشمگیری افزایش یافته است.

حجم زیاد گردشگران عراقی در شهرهای آبادان ، خرمشهر و مینوشهر که در محدوده منطقه آزاد واقع شده سبب رونق اقتصادی این شهرها شده است.

** ممنوعیت خروج کالاهای اساسی از بازارچه های مرزی خوزستان

معاون گمرک بازارچه مرزی چذابه خوزستان از ممنوعیت خروج کالاهای اساسی از بازارچه های مرزی خوزستان خبر داد.

سیدسعید فاصلی افزود: بر اساس دستورالعمل اخیر وزارت کشور و گمرک جمهوری اسلامی ایران ، خروج کالاهای اساسی همچون مرغ ، ماهی دریایی، شکر و روغن نباتی از بازارچه های مرزی شلمچه و چذابه ممنوع است.

وی گفت: صادرات برخی نهاده های دامی نظیر ذرت و علوفه دامی نیز بر اساس اعلام وزارت چهادکشاورزی از بازارچه های مرزی کشور نیز ممنوع است ولی صادرات دیگر اقلام مصرفی و غذایی منع قانونی ندارد.

فاضلی از تداوم صادرات کالا از بازارچه مرزی چذابه با وجود نزدیکی به تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد و تفزود: بر اساس توافق به عمل آمده با مسئولان گمرک 'شیب' عراق ، در ایام تعطیلات هفته جاری نیز بازارچه چذابه برای صادرات کالاهای غیرنفتی فعال خواهد بود. 

پارسال حدود 350میلیون دلار کالا از بازارچه مرزی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز صادر شد. 

مرزهای زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق در تیر 1382 بازگشایی و در مهر همان سال زمینه برای تردد قانونی زائران عتبات عالیات فراهم شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار