تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۱۷۲۲۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پویش مردمی شهر بدون پلاستیک در آبادان کلید خورد
پویش مردمی شهر بدون پلاستیک و ظروف یکبار مصرف در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی به همت دوستداران محیط زیست در سطح شهرستان آبادان فعال شد.

چند سالی است که در مناسبت های مختلف ظروف یکبار مصرف بدلیل حمل و نقل آسان و دسترسی سریع، جای ظروف سنتی را گرفته و مصرف این مواد پلاستیکی در ایام خاص به ویپه ماه رمضان و محرم به دلیل توزیع مواد غذایی نذری افزایش می یابد که مشکلات زیست محیطی بسیاری به دنبال دارد.

با آغاز ماه محرم استفاده از ظروف یک بار مصرف در هیات های عزاداری و تکایا در آبادان افزایش چشمگیری داشته اما آنچه که بیش از پیش چهره این شهر را زشت کرده انباشت ظروف و لیوان یکبار مصرف استفاده شده در معابر و خیابان هاست.

**تشکیل کمپین نه به ریختن زباله و ظروف یکبار مصرف در آبادان 

یکی از خادمان هیات عزاداری اولاد نبی (ص) شهرستان آبادان گفت: عزاداری و سوگواری مهم‌ ترین بخش ماه محرم است که باید آداب آنرا را به درستی رعایت کرد.

سیدعلی موسوی اظهار داشت: شاید اگر به محیط ‌زیست خود که در آن زندگی می‌ کنیم بی ‌توجه باشیم نوعی بی‌ عدالتی اجتماعی باشد، پس در کنار عزاداری و سوگواری در ماه محرم احترام به محیط ‌زیست بسیار مهم است که باید به آن توجه شود.

وی افزود:جمع آوری ظروف یک‌ بارمصرف و تخلیه آنها در سطل‌ های زباله و بازیافت شاید یکی از تکالیف شهروندان است که بیانگر فرهنگ بالای سوگواران حسینی است.

یک شهروند آبادانی نیز گفت: احترام به طبیعت در ایام متخلف بخصوص در ایام محرم امری لازم است که بعضا چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

رضا اخوان اظهار داشت: استفاده نکردن از ظروف یک بار مصرف راهکاری مناسب برای جلوگیری از انباشت زباله و زباله های برگشت ناپذیر است که باید با فرهنگ سازی مناسب استفاده از ظروف یک بار مصرف به حداقل برسد که این موضوع نیازمند آموزش همگانی است.

وی افزود: مصرف ظروف یکبار مصرف در ایام محرم چند برابر افزایش می یابد از این رو هیات های مذهبی باید از ظروف یکبار مصرف تجدید پذیر در مساجد و تکایا استفاده کنند.

این شهروند آبادانی گفت: ایجاد کمپین نه به ریختن زباله و ظروف یکبار مصرف در سطح معابر در ایام محرم امسال برای نخستین بار در آسانه تاسوعا و عاشورا شکل گرفته که از سوی هیات های مذهبی مورد استقبال قرار گرفته است.

یک فعال محیط زیست در آبادان نیز گفت: بعد از پخش غذا در اطراف هر تکیه و حسینیه منظره بسیار آزار دهنده ای از انبوه زباله ناشی از ظروف یکبار مصرف به چشم می خورد که به هیچ عنوان زیبنده نیست.

سید عباس موسوی اظهار داشت: ریختن غذای گرم در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی خطرات خاص خود دارد علاوه بر این حجم انبوه آن در معابر شهری موجب مسدود شدن کانال ها و آبراها می شود.

شهردار آبادان نیز در این رابطه به ایرنا گفت: در سال های اخیر ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به دلیل قیمت ارزان، حمل و نقل آسان جایگزین ظروف سنتی شده که این حجم در ایام خاص مانند ماه محرم با توزیع غذاهای نذری افزایش می یابد که باعث آلودگی زیست محیطی می شود.

حسین حمیدپور اظهار داشت: همه باید برای داشتن فضای زندگی سالم تلاش کنیم و در این بین مسئولان و افراد موثر در اجتماع باید با فرهنگ سازی مناسب در این راستا افراد مختلف را به سمت حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از رها کردن زباله در طبیعت هدایت کنند.

شهردار آبادان افزود: راه اندازی پویش مردمی نه به ریختن پلاستیک و ظروف یکبار مصرف راهکاری مناسب برای جلوگیری از انباشت زباله و زباله های برگشت ناپذیر است که باید با فرهنگ سازی مناسب استفاده از ظروف یک بار مصرف هم به حداقل رسانده شود.

وی همچنین از بسیج کارکنان و کارگران بخش های مختلف شهرداری آبادان برای پاکسازی معابر و خیابان های این شهر در شب های عزاداری محرم و نیز تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار