تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۱۷۲۲۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قلمستان دزفول به ثمر نشست
معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول گفت: قلمستان این شهرستان در زمینی به وسعت 2 هکتار در روستای قلعه نو احداث شده و به ثمر نشسته است.

علی کرمی روز سه شنبه افزود: این قلمستان با همکاری بخش خصوصی و با صرف چهار میلیارد و 500 میلیون ریال در دزفول احداث شده است.

وی گفت: قلم نی دزفول به واسطه خوش نگاری در نگارش متن، جایگاه ویژه ای در بین خوشنویسان و هنرمندان پیدا کرده است.

معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول اظهار داشت: احداث گلخانه تولید نشاء در روستای سبیلی در یک هکتار و احداث 21 هکتار باغ مرکبات در شهرک بهروزی از دیگر طرح های آماده بهره برداری مدیریت جهاد کشاورزی است که با همکاری بخش خصوصی به ثمر نشسته اند.

وی افزود: این طرح ها در مجموع برای 14 نفر به طور مستقیم و 45 نفر به طور غیر مستقیم اشتغالزایی کرده اند.

قدمت کشت و تولید قلم نی در دزفول بیش از یکهزار سال تخمین زده می شود و شاید بتوان آن را یکی از تولیدات تخصصی و انحصاری در دنیا دانست چرا که تمام مراحل تولید آن دارای نکاتی است که این اصول از فرآیند کشت تا برداشت قلم نی دزفول فقط در اختیار تعداد انگشت شماری از خانواده های دزفولی است. 

قلم نی دزفول که تفاوت های بسیاری با سایر قلم نی های موجود در بازار دارد بخش عمده ای از بازار قلم نی کشور، جهان اسلام و حتی اروپا را به خود اختصاص داده است. 

مراحل مختلف کشت، تولید و عرضه قلم نی دزفول به بازار پنج سال زمان نیاز دارد این در حالی است که کوچکترین اشتباه در آبیاری، کشت و سایر مراحل تولید، منجر به کشت مجدد بوته و پنج سال انتظار دیگر دارد؛ به همین خاطر برای بسیاری از افراد تازه کار، کاشت این محصول به یک تجربه تلخ همراه با ضرر تبدیل شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار