تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۱۷۲۲۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شکارچی پلنگ در خوزستان به دام افتاد
معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان از دستگیری یک شکارچی غیرمجاز و کشف یک توله پلنگ در رامهرمز خبر داد.

سیدعادل مولا اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور است که یک توله پلنگ به صورت زنده از یک شکارچی غیرمجاز کشف و ضبط می شود.

وی توضیح داد: هفته گذشته گزارش هایی از مشاهده یکی از متخلفان در زمینه تجارت حیات وحش در منطقه ای حد فاصل بهبهان در خوزستان و استان کهگیلویه و بویر احمد دریافت شد، بر همین اساس محیط بان های منطقه به طور مخفیانه چهار پنج روز این مساله را پیگیری کردند.

مولا افزود: این شکارچی غیرمجاز در نهایت روز گذشته با تلاش های رحمتی رئیس اداره محیط زیست رامهرمز و همکاری دادستان و نیروی انتظامی این شهرستان، در یک منزل دستگیر شد.

وی با بیان اینکه توله پلنگ کمی جراحت داشته و تحت درمان قرار گرفته، اضافه کرد: این توله پلنگ، ماده است و کمتر از یک ماه سن دارد که به دلیل نیاز به مراقبت و تغذیه با شیر مخصوص (که در خوزستان کمیاب است) با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و متخصصان حیات وحش به پارک پردیسان در تهران منتقل شد.

به گفته وی، حال عمومی توله پلنگ در حال حاضر خیلی خوب است، و بعد از رسیدن به سن بلوغ دوباره در زیستگاهش رهاسازی می شود.

معاون حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: کارشناسان بر این باور هستند که این شکارچی غیرمجاز پلنگ مادر را کشته و توله اش را برده است اما شکارچی هنوز اعترافی در این زمینه نکرده است، همچنین با توجه به اینکه هر پلنگ 2 تا سه توله به دنیا می آورد در حال حاضر اطلاعی از توله پلنگ های دیگر نیز در دست نیست.

وی همچنین پلنگ را جزو گونه های بسیار کمیاب و در معرض انقراض دانست و افزود: این گونه تا کنون در اندیکا، ایذه، باغملک، بهبهان و مسجدسلیمان مشاهده شده، تعداد آنها بسیار کم اما شمارش نشده است.

مولا اظهار داشت: پیش از این اطلاعات ژنتیکی از این گونه نداشتیم اما از طریق این توله پلنگ، و با نمونه برداری هایی که انجام شده، اکنون می توانیم به اطلاعات بسیار مهم ژنتیکی دست پیدا کنیم و با همکاری اساتید حیات وحش در جهان، روی درخت فیلوژنی آن کار کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: شکار و از بین بردن حیات وحش جزو جرایم سنگین در حوزه محیط زیست است که مشمول حبس و جریمه است، و در صورتی که ثابت شود پلنگ مادر نیز کشته شده، جرم این شکارچی غیرمجاز سنگین تر خواهد بود.

«پلنگ» در مناطق صخره ای و کوهستانی شمال خوزستان زندگی می کند. جمعیت این گونه که در فهرست سرخ IUCN در رده در خطر انقراض قرار دارد، در سال های اخیر به دلیل تخریب زیستگاه و کم شدن طعمه که بیشتر از کل و بز، گراز، خرگوش و سایر پستانداران کوچک تغذیه می کند، کاهش یافته است. 

پلنگ با نام علمی panter pardus جزو خانواده گربه سانان ایران است. 

مرداد 93 یکی از محیط بانان منطقه حفاظت شده شیمبار اندیکا به نام «سید سیف اله هاشمی» برای نخستین بار موفق شد در اقدامی نادر، از چهار پلنگ ایرانی که همزمان در کنار هم بر روی صخره در حال استراحت بودند، تصویربرداری کند. مرداد 94 نیز 2 بار حمله پلنگ به دام های لالی در شمال خوزستان گزارش شد؛ همچنین تیر 95 برای نخستین بار در منطقه شکار ممنوع بدیل، در بهبهان گونه پلنگ مشاهده و توسط یکی از محیط یاران این منطقه تصویربرداری شد. فروردین 96 نیز چهار قلاده پلنگ در منطقه کوهستانی قلعه تل از توابع باغملک خوزستان مشاهده شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار