تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۱۷۲۴۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان:
کشاورزان خوزستان باکمبود کود مواجه هستند

 رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان با اشاره به بحران کود شیمیایی در بخش کشاورزی استان گفت: در حال حاضر اکثر شهرستان های استان با کمبود کود شیمیایی مواجه هستند.

مسعود اسدی با اشاره به اینکه کود شیمیایی اوره پرمصرف ترین کود کشاورزی مورد نیاز کشاورزان است افزود: گرانی و کمبود کود کشاورزی اوره، کشاورزی خوزستان را تهدید می کند و این مشکل به دغدغه کشاورزان تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه کمبود شدید کود شیمیایی کشاورزان را با مشکل روبرو کرده افزود: هم اکنون شهرهای شمالی استان که ذرت کشت کرده اند برای تامین کود شیمیایی با مشکل مواجه هستند. از طرفی کشاورزان خود را برای کشت پاییزه آماده می کنند ولی این دغدغه را دارند که برای تامین کود شیمیایی با مشکل روبرو شوند.

اسدی گفت: کمبود شدید کود شیمیایی در استان موجب نارضایتی کشاورزان شده است و در این رابطه انتظار می رود اقدام عاجلی برای رفع این مشکل انجام شود.

رئیس انجمن صنفی کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند که امسال کود شیمیایی افزایش قیمت ندارد، افزود: ظاهرا این موضوع باعث شده شرکت های پتروشیمی به جای اینکه کود شیمیایی کشاورزان را به میزان کافی تامین کنند در فکر صادرات و کسب سود بیشتر باشند این در حالی است که هم اکنون نیاز به کود سرک برای مزارع شالی و ذرت استان محسوس است.

وی با بیان اینکه پتروشیمی اولویت را صادرات قرار ندهد، گفت: سهمیه کودی که وزارت جهاد کشاورزی برای تعاون روستایی خوزستان در نظر گرفته است ۱۸ درصد کل کود اوره بوده اما این میزان هم به ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

اسدی اظهار کرد: در شرایطی که تعاون روستایی خوزستان اعلام کرده که آمادگی کامل برای خرید و حمل کود از کارخانه های پتروشیمی یا شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را دارد؛ متاسفانه پتروشیمی اعلام کرده که در مهرماه قادر به تحویل کود نیستند.

رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های کشاورزی خوزستان گفت: در حال حاضر کمبود کود شیمیایی در شهرهای شمالی استان باعث افزایش کود اوره تا کیسه ای ۷۰ هزار تومان هم رسیده است.

مسعود اسدی بیان کرد: در صورت ادامه روند فعلی و عدم تخصیص کود مورد نیاز کشاورزان استان لطمه جبران ناپذیری به تولیدات کشاورزی وارد می کند و قطعا با کاهش تولید محصولات کشاورزی روبرو خواهیم بود.

وی تاکید کرد: بخش کشاورزی که عهده دار امنیت غذایی است و در سخت ترین شرایط محصولات کشاورزی را تولید می کند نباید با مشکلات این چنینی مواجه شود.

وی در پایان خواستار همراهی بیشتر شرکت های پتروشیمی برای تامین کود مورد نیاز کشاورزان استان شد.


مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار