تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۱۷۲۵۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وقتی مسئولان با رسانه و بحران آشنا نیستند
عدم اطلاع رسانی شفاف، دقیق و سریع در زمان حوادث و بحران ها، حاشیه سازی و دامن زدن به شایعات را به دنبال دارد، این در حالیست که بسیاری از مسئولان خوزستانی با حساسیت کار رسانه ها و نحوه اطلاع رسانی در زمان بحران آشنا نیستند.
  در زمان وقوع بحران و یا حوادث سخت و ناگوار، نخستین اطلاعاتی که افکار عمومی طلب می کنند، آمار آسیب دیدگان ناشی از حادثه و یا کشته شدگان است. اعلام آمار صحیح در کوتاه ترین زمان ممکن کمترین انتظاری است که مخاطبان نگران، از رسانه ها به ویژه رسانه های محلی طلب می کنند. این در حالیست که این آمارها در اختیار سازمان هایی است که بعضا با اهمیت کار رسانه و احترام به افکار عمومی ناآشنا هستند، یا آن را دست کم می گیرند.

نمونه آن حادثه اخیر تروریستی در اهواز، همزمان با رژه نیروهای مسلح در آغاز هفته دفاع مقدس است که صبح شنبه همه را غافلگیر کرد.

بعد از انتشار خبر اولیه حمله تروریستی، در حالی که تصاویر شهادت و زخمی شدن تعدادی از نیروهای نظامی و شهروندان در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها دست به دست می شد، بازهم خلاء نهادهای رسمی در زمینه اطلاع رسانی احساس شد.

نخستین اقدام خبرنگاران محلی، بعد از این حادثه تروریستی تماس با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای کسب خبر از آسیب دیدگان حادثه بود، انتظاری که با وجود پیگیری ها عملی نشد. چند ساعت از زمان حادثه گذشت بدون آنکه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز به تماس های متعدد خبرنگاران پاسخ بدهند. روابط عمومی اورژانس نیز که پیش از این وظیفه اطلاع رسانی حوادث را به عهده داشت، از دادن اطلاعات عذرخواهی کرد. سایرین نیز از خود سلب مسئولیت کردند.

در این میان بازار آمار و اخبار و شایعات از تعداد شهدا و مجروحان داغ بود؛ مخاطبانی که می خواستند از وضعیت سلامتی همشهریان و آشنایان خود اطلاع کسب کنند تشنه خبر بودند و البته مسئولان دانشگاه بی اعتنا به این نیاز جامعه.

 برای مثال خبرگزاری دولتی ایرنا به ناچار نخستین اخبار خود را از دیگر منابع آگاه و اخبار بعدی را به نقل از معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان منتشر کرد، در حالی که دانشگاه علوم پزشکی که تنها مقام مطلع از جزئیات آسیب دیدگان بود همچنان به تماس های خبرنگاران وقعی نمی گذاشت. اخباری که به نقل از سخنگوی وزارت بهداشت و مقامات کشوری این وزارتخانه در مصاحبه با خبرنگاران مرکز نشین اما منتشر شد نشان داد که مشکل در ارائه آمار به رسانه ها نیست، بلکه مشکل در مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز است که از مواجه شدن با خبرنگاران استانی واهمه دارند.

برخی مسئولان این دانشگاه البته خبر تبلیغی بازدید رییس سازمان اورژانس کشور از مجروحان را در همان روز و یک روز بعد از حادثه آمارهایی از مجروحان مرخص شده و تعداد عمل های جراحی دادند، که نوشدارو بعد از مرگ سهراب است.

اگر چه مساله ارتباط بسیاری از مسئولان استانی با خبرنگاران خوزستان پردست انداز است و این مشکل در بحران ها بیشتر نمود پیدا می کند، در حادثه اخیر نیز بسیاری از آنهایی که وظیفه شفاف سازی برای مردم را داشتند اعم از پلیس، فرمانداری و ... نیز از مسئولیت خود شانه خالی کردند، اما نقش مسئولان بهداشت و درمان در این زمینه پررنگ تر بود.

این البته اولین بار نیست که رئیس دانشگاه علوم پزشکی احترامی برای خبرنگاران قائل نیست؛ به نظر می رسد این برخوردها به دلیل ناآشنایی با جایگاه رسانه و خبرنگار و اهمیت رسالت آگاهسازی جامعه است. چرا که تعامل این نهاد علمی با رسانه ها در این دوره ریاست دانشگاه در مقایسه با گذشته افت کرده است.

کارشناسان بر این باورند که در زمان وقوع بحران، افکارعمومی آمادگی لازم برای پذیرش هرگونه شایعه را دارد. به همین دلیل باید رسانه ها به شفاف سازی دقیق و سریع رویدادها توجه ویژه ای داشته باشند. این امر مستلزم درک حساسیت کار اطلاع رسانی از سوی مسئولان است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار