تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۱۷۲۵۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برداشتن سقف معاملات، جذابیت را به بازار فولاد بازگرداند
دولت پس از یک دوره چند ماهه مقاومت بسیار در مقابل خواسته‌های تولیدکنندگان و حتی مصرف‌کنندگان مبنی بر آزادسازی قیمت فولاد در بورس کالا، سرانجام راضی شد که سقف رقابت را بردارد، اما قیمت‌گذاری همچنان با نرخ دلار دولتی 4200 تومان انجام شود. با این حال پس از عرضه‌های فراوان، فولاد راه خود را در بورس و نیز در بازار آزاد پیدا خواهد کرد و قیمت‌های جدید و نزدیک به بازار واقعی رقم خواهند خورد.
برداشتن سقف معاملات، جذابیت را به بازار فولاد بازگرداند

به گزارش اخبار فلزات، چندین ماه بود که با قیمت‌گذاری دستوری فولاد توسط دولت، این بازار جذابیت خود را از دست داده بود و دولت نیز با بخشنامه‌های پیاپی، به زعم خود تلاش می‌کرد تا بازار فولاد را تنظیم کند و باعث کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد شود، اما این اتفاق نیفتاد و بازار آزاد راه دیگری به‌غیر از قیمت‌گذاری دولتی می‌رفت. این امر باعث اعتراض تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شده بود. در نهایت اینکه دولت رضایت داد که سقف رقابت را برای فلزات اساسی و سپس فولاد بردارد. ناگفته نماند که پیش از آخرین دستورالعمل دولت مبنی بر برداشتن سقف رقابت، چندین مرتبه عرضه‌های محصولات فولادی مانند میلگرد، تیرآهن، تختال و ورق به‌دلیل تغییر پیاپی در دستورالعمل‌ها لغو شدند.

                                                

پس از برداشتن سقف رقابت در هفته گذشته، فولادسازان محصولات خود را در بورس عرضه کردند. نمودار 1 حاکی از آن است که از 24 تا 27 شهریور ماه، 290 هزار تن محصول فولادی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 424 هزار تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت 250 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. علت عدم معامله 40 هزار تن محصول فولادی نظیر ورق‌ها و تختال فولاد مبارکه و میلگرد فولادکاوه اروند، مورد تأیید قرار نگرفتن آن‌ها از سوی ناظر بود.

با این حال در هفته گذشته 92 هزار تن ورق گرم در بورس کالای ایران از سوی فولاد مبارکه و اکسین خوزستان عرضه شد که در مقابل آن 81 هزار تن تقاضا وجود داشت، اما در نهایت 75 هزار تن مورد معامله قرار گرفت. میلگرد نیز از سوی تولیدکنندگان عمده یعنی ذوب آهن، فولاد خراسان، پرشین فولاد آریا، گروه ملی صنعتی و فولاد کاوه اروند به میزان 66 هزار تن عرضه شد که در مقابل آن 165 هزار تن تقاضا وجود داشت که در نهایت 65 هزار تن به فروش رفت. تیرآهن نیز توسط ذوب آهن به میزان 55 هزار تن عرضه شد که 75 هزار تن تقاضا داشت و تماما معامله شد.

شمش بلوم نیز از سوی چند تولیدکننده یعنی فولاد خوزستان، فولاد کاوه جنوب کیش، مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد و فولاد خراسان به میزان 55 هزار تن عرضه شد که 102 هزار تن تقاضا داشت و این محصول نیز تماما مورد معامله قرار گرفت. بدین ترتیب با عرضه‌های عمده فولادسازان، بار دیگر رونق تا حدی به این بازار بازگشت و مصرف‌کنندگان نیز امیدوارند که با برداشتن سقف رقابت شاهد کاهش قیمت در بازار آزاد و کاهش فاصله میان بورس و بازار آزاد باشند. اتفاقی که طی چند روز گذشته رخ داد و در بسیاری از موارد شاهد کاهش قیمت و یا دستکم ثبات قیمت‌ها در بازار آزاد بودیم./ اخبار فلزات

:
:
:
آخرین اخبار