تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۶۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تشدید پایش کیفی آب خوزستان
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: کاهش منابع آب این نگرانی را ایجاد کرده بود که مسائل کیفی آب تبدیل به معضل شوند به همین دلیل سطح کنترل به خصوص بر آب‌های سطحی در خوزستان گسترش یافت.
تشدید پایش کیفی آب خوزستان

هوشنگ حسونی‌زاده اظهار کرد: در ۱۰ سال گذشته دچار خشکسالی بودیم و خشکسالی سال پیش در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. خشکسالی پارسال در سطح گسترده در حوزه منابع تامین آب یعنی بارش‌ها رخ داد و در استان خوزستان و در استان‌های مجاور میزان بارش‌ها بین ۳۰ تا ۸۰‌درصد کمتر از شرایط عادی بود. بنابراین در میزان آورد منابع آب استان خوزستان به شدت تاثیر داشتند. وی افزود: بزرگ‌ترین کار ما در این شرایط این بود که پیش‌بینی درستی داشته باشیم. آب را ذخیره کرده و میزان تنش‌ها را به حداقل برسانیم. عمده‌ترین برنامه ما در سال آبی گذشته مربوط به پیش‌بینی و مدیریت مصرف آب بود.

با تلاش‌های انجام شده میزان مصرف آب در استان خوزستان به خوبی مدیریت شد و اجازه ندادیم بحران رخ دهد. معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: میزان حجم ورودی آب به مخازن ما در برخی سدها تا ۹۰‌درصد کاهش داشت. حوضه بزرگ ما یعنی حوضه کارون که حوضه تامین آب خوزستان است بیش از ۴۰‌درصد کاهش ورودی داشته است و به همین دلیل مشکلات ما را زیاد می‌کرد.  حسونی‌زاده افزود: علاوه بر مسائل کمی آب، مسائل کیفی نیز مطرح هستند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند، چراکه با سلامت مردم در ارتباط هستند.  

وی گفت: به این منظور دوره‌های اندازه‌گیری را در فواصل کوتاه‌تری انجام دادیم و با نصب بالغ بر ۳۰۰ ایستگاه سنجش پارامترهای مختلف کیفی را سنجش می‌کنیم تا اگر مشکلی در بازه‌ای از رودخانه وجود داشته باشد بتوانیم آن را کنترل کنیم. حدود ۶۰‌درصد این ایستگاه‌ها را به‌صورت آنلاین بررسی می‌کنیم تا کسب اطلاعات و تصمیم‌گیری را با سرعت بیشتری انجام دهیم. معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: راه‌اندازی نخستین دیسپاچینگ آب شور در سازمان آب و برق خوزستان یکی از مهم‌ترین کارهای انجام‌شده است که حدود چهار ماه پیش با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید. این دیسپاچینگ عملیات کنترل و پایش منابع آب را انجام می‌دهد که کمک زیادی به مدیریت منابع آب و اطلاع‌رسانی به بخش‌های مختلف می‌کند.

حسونی‌زاده افزود: یکی از مسائل پرچالش استان خوزستان صدور مجوز فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی بود که با پیگیری‌های انجام شده این مجوز صادر شده است و متولیان امر به دنبال اجرای فاز دوم این طرح هستند. وی گفت: در بحث طرح مبارزه با ریزگردها یکی از مشکلات ما تامین آب لازم برای این طرح بود که به رغم محدودیت‌های شدید منابع آبی، آب مورد نیاز طرح از طریق منابع موجود به‌صورت موقت تامین شد. برای تامین دائم آب مورد نیاز برای ادامه کار در کانون‌های ریزگرد نیز یک ایستگاه پمپاژ راه‌اندازی شده است. همچنین اتمام طرح آبرسانی غدیر و استفاده آبادان و خرمشهر از این طرح آبرسانی موجب شد که مردم در این شهرها از منابع آبی مطمئن‌تری استفاده کنند.

 افزایش ۶‌درصدی راندمان آبیاری

همچنین معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه ارزش تولید محصولات کشاورزی استان سالانه حدود ۲۵۰ هزار میلیارد ریال است، اظهار کرد: در ۵ سال گذشته تاکنون راندمان آبیاری در استان حدود ۶‌درصد افزایش داشته است.  محمد قاسمی‌نژاد اظهار کرد: بخش کشاورزی به‌عنوان تامین‌کننده ابتدایی‌ترین نیاز فیزیولوژیکی بدن انسان یعنی غذا، بار سنگینی را بر عهده دارد.  

وی با بیان اینکه کشورهای وابسته از نظر سیاسی تحت تاثیر کشورهایی هستند که از آنها مواد غذایی به کشور خود وارد می‌کنند، افزود: در این زمینه هر کشوری که بتواند مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین کند، قطعا ضریب امنیتی خود را بالا برده است و به کشورهای دیگر نیاز نخواهد داشت. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: بخش کشاورزی در زمینه‌های اشتغال، تامین غذا و اقتصاد ملی جایگاه ویژه‌ای دارد و نقش کشاورزی در اقتصاد کشور دارای اهمیت بسیار ویژه‌ای است که باید به آن توجه شود. قاسمی‌نژاد با بیان اینکه بخش کشاورزی در خوزستان برترین بخش کشاورزی کشور به شمار می‌آید، ادامه داد: خوزستان با تولید بیش از ۱۶ میلیون تن محصولات کشاورزی، ۳/ ۱۳‌درصد از تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و در این زمینه نقش بسیار پررنگی در اقتصاد و کشاورزی کشور دارد.

وی گفت: استان خوزستان با تولید ۸/ ۱۷‌درصد از تولیدات زراعی در کشور، دارای مقام اول تولید این محصولات در کشور است. در این زمینه سرانه تولید محصولات زراعی در استان خوزستان حدود ۵/ ۳کیلوگرم و در کشور به‌صورت میانگین حدود ۵/ ۱ کیلوگرم است.  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه ارزش تولید محصولات کشاورزی استان سالانه حدود ۲۵۰ هزار میلیارد ریال است، اظهار کرد: استان خوزستان در ۶ سال گذشته تاکنون مقام اول خرید گندم در کشور را به خود اختصاص داده است. از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در این زمینه رشد بسیار خوبی داشته‌ایم و تولیدات استان در بحث گندم از کمتر از یک میلیون تن به حدود یک میلیون و ۸۶۰ هزار تن ارتقا پیدا کرده است.

قاسمی‌نژاد با اشاره به اینکه گندم تولید شده در خوزستان نیاز بیش از ۵/ ۱۱ میلیون نفر از مردم کشور را تامین می‌کند، گفت: در تولید شکر، استان خوزستان با تولید ۸۴۰ هزار تن شکر، نیاز بیش از ۳۱ میلیون نفر از مردم کشور را تامین می‌کند. همچنین در صادرات خرما نیز استان حدود ۵۰‌درصد از صادرات خرمای کشور را به خود اختصاص داده است. وی با اشاره به بحث کشاورزی حفاظتی در خوزستان تصریح کرد: به تدریج کشاورزی سنتی در استان در حال تبدیل شدن به کشاورزی حفاظتی و پایدار است. در این زمینه ابتدا کار را با سطح ۴۱ هزار هکتار آغاز کردیم، اما اکنون بیش از ۴۸۰ هزار هکتار از سطوح استان به‌صورت کشاورزی حفاظتی کشت می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان نیز گفت: در سال ۹۴ مشخص شد که ۸۵‌درصد ریزگردها منشا داخلی دارند و ۱۰‌درصد منشا خارجی و ۵‌درصد نیز دارای منشا مشترک هستند، اما هرچه پیش می‌رویم ریزگردهای با منشا داخلی بیشتر می‌شوند چراکه به عواملی که موجب کاهش ریزگردها می‌شود توجه کافی نداریم.  احمد مطیعی اظهار کرد: ریزگردها، محیط‌زیست و جنگل‌ها و مراتع از مشکلاتی هستند که در خوزستان وجود دارند.

وی افزود: اگر کارشناسان در گذشته برای اطلاع و آگاهی مردم مطالبی را بیان می‌کردند امروز می‌بینیم که همه با مساله ریزگردها درگیر هستند و مساله‌ای که همه با آن درگیر هستند باید هرچه سریع‌تر حل شود و برای حل آن باید هرچه سریع‌تر هر کاری انجام داد./
دنیای‌اقتصاد

:
:
:
آخرین اخبار