تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۱۷۲۸۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکلات اقتصادی با استفاده از توانمندی‌های داخلی برطرف می‌شوند/ برای مقابله با تحریم، یا راهی خواهیم یافت یا راهی خواهیم ساخت
قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و‌توسعه منابع استانداری خوزستان در امور اقتصادی گفت: عرضه و تقاضا در ۲۵ قلم کالای اساسی که از سوی هیئت دولت اعلام شده، در شرایط کنونی متعادل بوده و نگرانی از عرضه کالا وجود ندارد. تنها مشکل زوگذری به واسطه اعتصاب سراسری کامیون داران رخ داده است که با تلاش مسئولان کشوری و با استفاده از توانمندی‌های داخلی در حال برطرف شدن است.
خوزنیوز: ‌یداله مهرعلی زاده درجلسه ستاد تنظیم بازار با حضور تولید کنندگان، بنکداران و مسئولان اقتصادی استان در محل سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، گفت: مشکلات ارز و تحریم ها، در این روزها دغدغه هایی در شهروندان استان و کشور به وجود آورده است . لذا مردم به دنبال تحلیل شرایط کنونی و آینده تحولات پولی و ارزی هستند.

 مهرعلیزاده افزود: در حال حاضر بررسی موقعیت اقتصاد ایران و اطلاعات مرکز آمار ایران و بانک مرکزی از تولید کالاها و خدمات اساسی بویژه 25 کالای اساسی مردم گویای ان است که بین عرضه و تقاضا تعادلی وجود دارد. لذا نگرانی هایی که بعضا در سطح جامعه درخصوص کمبودها مطرح است صحیح نیست. در استان خوزستان بررسی میزان عرضه و تقاضای کالاهای اساسی مردم مانند برنج، گوشت؛ رب گوجه، تخم مرغ و ... با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، بنکداران و صنف توزیع کنندگان کالا روشن ساخته که نیازها و عرضه ها در شهریور امسال با شهریورماه سال قبل و نسبت به سال 96 و سه ماهه گذشته سال 97 تفاوت معنا داری وجود ندارد. البته مشکلاتی در توزیع و به موقع رسیدن برخی از کالاها به دلیل اعتصاب زودگذر کامیونداران در سراسر کشور حاصل شده که با هماهنگی با راه آهن؛ حمل و‌نقل هوایی و راهداری به سرعت در حال برطرف شدن است. زیرا به دلیل بُعد مسافت اهواز از شرکت های تولیدی، تاثیر این اعتصاب بر استان خوزستان بیشتر محرز شده است.

این مقام اقتصادی عنوان کرد: تعادل بین عرضه و تقاضای کالاهای مورد نیاز مردم به خاطر ظرفیت نسبتا خوب اقتصادی کشور در تولید؛ واردات و تنظیم بازار است. زیرا اقتصاد ایران از منظر توان تولیدی کالاهای اساسی، خوشبختانه  در موقعیت نسبتا خوبی در منطقه به سر می برد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران قابل قیاس با ونزوئلا، عراق یا کره شمالی نیست، اظهار داشت: قدرت و زایشی که در عرصه‌های پولی و  قدرت صادرات و واردات در اقتصاد ما وجود دارد، قدرت و توانی است که اگر به خوبی مدیریت شود می‌تواند بخش عمده‌ای از نیازهای کشور را برطرف سازد. اما نگرانی عمده مردم از تحریم هاست که این تحریم ها به چند دلیل تاثیر آن ها بزرگ نمایی شده است. در تحریم های ظالمانه جدید علیه ایران صرفا امریکا وارد شده است. زیرا در سال های 89 تا 91 تحریم ها در سه لایه سازمان ملل، اتحادیه اروپا، و امریکا بر ایران تحمیل شد. در حالیکه امروز اتحادیه اروپا و سازمان ملل از موضع ایران حمایت کرده است. از سوی دیگر اتحادیه اروپا در صدد است با تصویب یک نظام مالی جدید امکان انتقال ارز به کشور را فراهم سازد که این مساله باعث می شود تاثیر و فشارهای روانی امریکا برای انتقال ارز  کاهش یابد.  
مهرعلیزاده ادامه داد: سخنرانی دو رئیس جمهوری ایران و امریکا در سازمان ملل نشان داد که موضع ایران یک موضع قطع، مقتدرانه و با حمایت کشورهای بزرگ اقتصادی جهانی همراه است. سخنان ریاست جمهوری به دنیا نشان داد که ایران از مواضع حق طلبی خود عدول نخواهد کرد . لذا بیانات مستدل رئیس جمهور و پیشنهادات وی، فضای سیاسی مساعدی برای اثبات حقانیت ایران به جامعه جهانی ارائه داد.

قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و‌توسعه منابع استانداری خوزستان در امور اقتصادی در خصوص تاثیر تحریم ها و بزرگ نمایی آن ها توسط بعضی از تحلیلگران، به تجربه مدیران از تحریم‌ها در سال های 90_91 اشاره کرد و با بیان اینکه از آن تجربه راهکارهایی دست مسئولان است، گفت: ‌با بهره‌گیری از فروش نفت، فروش کالاهای پتروشیمی، فروش کالاهای فولادی و بخش دیگری از حوزه های صادراتی که ارزآوری بالایی برای کشور دارد، تقریبا راهکارهایی پیدا شده که این راهکارها به عنوان برگ برنده در اختیار دولت است.

قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان به تحلیل‌های سطحی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و با بیان اینکه این تحلیل‌ها برای ایجاد جو روانی در جامعه است، افزود: بخشی از این تحلیل‌ها از سوی اقشار منصف منتشر می‌شود و ابعاد و زوایای پنهان اقتصاد کلان، اقتصاد کل و موقعیت منطقه‌ای ما را نشان می‌دهد اما بخش عمده‌ای از مطالبی که تحت عنوان تحلیل‌های فضای مجازی به دست ما می‌رسد، به نظر می‌رسد از کانال‌هایی است که عمدتاً یا فاقد سواد اقتصادی هستند یا این که تعمدی در انتشار تحلیل‌ها وجود دارد. وی به کلیپ منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه دولت تعمدا در قیمت دلار دست کاری کرده است اشاره و گفت: در این کلیپ عنوان شده که دولت برای اینکه بتواند بدهی 700 هزار میلیاردی را به بانک مرکزی و بانک‌های دیگر تسویه کند در قیمت دلار دست کاری کرده است، اما هر کسی که الفبای اقتصاد را خوانده باشد، می‌داند که محال است و اصلا امکان پذیر نیست که یک دولت مشروعیت، آبرو و جایگاه خودش را اینگونه زیر سوال ببرد که  برای تسویه 700 هزار میلیارد تومان بدهی، در قیمت ارز دست ببرد؛ چرا این کار را نمی‌کند به این دلیل که دولت بخش عمده خرید ارز از بازار را انجام می‌دهد.
 مهرعلیزاده ادامه داد: اگر تورم افزایش پیدا کند روی درآمدها و هزینه‌های دولت بیشترین اثر را می‌گذارد، بنابراین ممکن است در یک فاز دولت بتواند با دستکاری نرخ ارز، بخشی از بدهی‌های خود را جبران کند اما در دوره زمانی بعدی مثلا یک یا دو، سه ماه آینده که قیمت‌ها تصاعدی افزایش پیدا کند، دولت با مشکل هزینه مواجه خواهد شد وکم می‌آورد بنابراین این تحلیل یک تحلیل خام و سطحی است اما چون بعضا مشکلاتی وجود دارد و برخی هم تعمدا به ترویج این مشکلات دامن می‌زنند لذا طرفدارانی برای ایجاد جو روانی دارد و باعث به وجود امدن چنین فضاهایی می‌شوند.

قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در امور اقتصادی در ادامه سخنان خود گفت:  آنچه که الان در اقتصاد ما وجود دارد خوشبختانه هم فرصت و هم تهدید است؛ ریشه برخی از فرصت‌ها، ظرفیت بزرگی است که در اقتصاد کشور موجود است. اما به هرحال به دلیل فشار سنگین رسانه های وابسته به جریانات سیاسی بین المللی و بعضا داخل کشور ما شاهد نوساناتی در رفتار اقتصادی مردم شده ایم. چنین رفتارهای که نشانگر میزان تاب آوری مردم است در بعضی از حوزه ها مانند خرید ارز و یا به صورت محدود انبار کردن کالا در منزل   ظاهر شده است. برای مدیریت این وضعیت شاید بهترین راهکار بیان واقعیت ها به مردم باشد. بهترین راهکار ارایه تحلیل های صحیح و منطق به مردم برای جلوگیری از فشار تحریم ها می باشد. بالاخره مردم نیاز دارند با این مساله کنار آینده که انبار کردن کالاها می تواند تعادل عرضه وتقاضای موجود بازار کارلاهای اساسی را به هم بزند و ممکن است در خرید انبوه بعضی از کالاها سود ببرند اما در جای دیگر و با خرید کالای دیگری هزینه آن را به صورت مضاعف پرداخت می کنند  و متضرر اصلی احتکارکنندگان داخلی است. زیرا تورم داخلی، همه ی بخش ها و اقشار را تحت تاثیر قرار می دهد.  

قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و‌توسعه منابع استانداری خوزستان در امور اقتصادی با بیان این‌که در حوزه تورم انتزاعی اتفاقاتی رخ داده است، افزود: نگرانی که در  مردم ایجاد شده از این جهت است که احتمال می‌دهند دولت نتواند وضعیت بازار را مدیریت کند.

 وی ادامه داد: نابسامانی ایجاد شده یا بخشی از این نگرانی که در طبقات و اقشار مختلف جامعه وجود دارد، نگرانی است که در موقع بحران‌ها رخ می‌دهد، بخشی از آن هم ناشی از این است که آیا دولت، مردم، بازار، بنکداران و اصناف این توانایی را دارند که بازار را مدیریت کنند یا خیر که این طبیعی است.

مهر علیزاده با اشاره به توانمندی‌های ذاتی که در اقتصاد وجود دارد، گفت: در وضعیت فعلی با استفاده از اهرم‌های قدرتی که در اختیار داریم و توانمندی‌هایی که در اقتصاد وجود دارد و این توانمندی درونی بخش های تولیدی و منابع در اختیار دولت برای واردات ضروری، این ظرفیت را دارد که با مدیریت درست، بخش عمده‌ای از نیاز اقتصاد را بدون وابستگی به خارج تامین کند، این موارد باعث ایجاد و افزایش اعتماد به نفس در همه مسئولان می‌شود.

وی با اشاره به نگرانی مردم از وضعیت بازار و اینکه آیا دولت می‌تواند بازار را مدیریت کند، ادامه داد: این یکی از دغدغه‌هایی است که در حال حاضر وجود دارد، بنابراین تاکید می‌کنم از نظر عرضه و تقاضا، اتفاق معناداری نه در خوزستان و نه حتی ایران رخ نداده است.

مهرعلیزاده گفت: از کلان شهرهایی همچون اصفهان، تبریز، مشهد و تهران آمار گرفتیم که آیا مردم اینگونه برای خرید بخشی از اقلامی که وجود ندارد به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند؟ در این مقایسه آماری، مشخص شد اتفاقی که در اهواز افتاده در جاهای دیگر کشور وجود ندارد و سیر طبیعی خود را طی می‌کند، حال این موضوع به ما گوشزد می‌کند که بحرانی وجود ندارد، تنها یک موجی زودگذر است  که با مدیریت درست می‌توانیم آن را کنترل کنیم.

قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و‌توسعه منابع استانداری خوزستان در امور اقتصادی با اشاره به مشکلاتی که در بحران‌ها به وجود می‌آید، بیان کرد: در زمانی که بحرانی ایجاد می‌شود تاب‌آوری مردم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نشان می‌دهد که مردم چقدر رفتارهای هیجانی و احساسی از خود بروز می‌دهند. لذا ما باید  تلاش کنیم میزان تاب آوری مردم را با ارایه اطلاعات درست و برقراری ارتباط با مردم و مشارکت آنان افزایش دهیم تا از مراجعه بیهوده و خرید مایحتاج فراتر از نیازها ی روزمره خانواده، خودداری کنند. هر کجا مردم در صحنه حضور داشتند ما موفق شده ایم بحران ها را کنترل و مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: مناطقی که بارها درگیر بحران‌ها می شوند چه بحران‌های طبیعی و چه بحران‌های ناشی از جنگ، یک خاطره ذهنی دارند و شاید این خاطره ذهنی باعث شده که این اتفاقات در اهواز رخ دهد و مردم برای خرید کالاهای بیشتر به فروشگاه ها هجوم می‌برند.

وی در ادامه به موضوع اعتصابات اشاره کرد و ‌گفت: طبقات مختلف اقتصادی که تحصن می‌کنند، اعتصاب می‌کنند، مطالبات اقتصادی و حقوقی دارند که یک‌ موضوع طبیعی است، به طور مثال کامیون داران برای حقوق، مزایا و مطالبات صنفی، تحصن خود را شروع کردند که این تحصن اثر خود را در استان خوزستان گذاشته است و مقداری از حجم کالاهایی که باید دو سه روز گذشته وارد استان  می‌شد، دچار خدشه شده است.

مهرعلیزاده با بیان اینکه باید جلساتی را برای ارائه راهکارها و چگونگی مدیریت وضعیت بازار به صورت فشرده برگزار کنیم، افزود: یا راهی خواهیم یافت یا راهی خواهیم ساخت و با همکاری مردم از این مرحله به سلامت عبور می‌کنیم و این می تواند بر توان اقتصادی ایران و قدرت اجتماعی ایران تاثیر بگذارد.
:
:
:
آخرین اخبار