تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۱۷۲۸۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در امور اقتصادی:
برخی رفتارهای مردم مشکلات اقتصادی را تشدید می کند/مهمترین عنصر متقاعدکننده اقتصاد، اعتماد مردم است
خوشبختانه شورای تامین به مسایل اقتصادی استان ورود مناسبی کرده است و عمده مسایل اقتصادی استان و بویژه مشکلات ناشی از اعتصاب کامیونداران نیز تحت نظارت و مدیریت هستند که انشالله به زودی حل و فصل خواهد شد
خوزنیوز: قرارگاه فرماندهی اقتصادی استان پس از مصوبه شورای تامین با هدف شناسایی نیازها، هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، بسیج و بهره‌گیری از امکانات داخل و خارج استان، تخصیص و تامین و توزیع کالاهای اساسی، مقابله با اختلال در بازار، ایجاد اقتصاد مقاومتی در استان و افزایش تاب آوری فرهنگی و اجتماعی مردم تشکیل شده است.

به گزارش خوزنیوز؛ قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در امور اقتصادی در اولین جلسه این قرارگاه که در محل سالن جلسات این معاونت تشکیل شد، با بیان این که شرایط استان، چنین قرارگاهی را می‌طلبد و ما نسبت به تدوین چنین منشوری، باید حساسیت بیشتری داشته باشیم، اظهار کرد: این قرارگاه هر روز با دستور کارهای مشخص در بخش های عملکردی تصمیماتی را اتخاذ و اجرایی می کند.

یداله مهرعلیزاده افزود: زمان تدوین اهداف این قرارگاه، تاکید بر این شد که رنگ و لعاب امنیتی یا جنگی به این قرارگاه داده نشود و بیشتر از یک زاویه و رویکرد اقتصادی به آن نگاه کنیم، اما با توجه به شرایط امروز کشور به خصوص استان خوزستان، قطعا بدون توجه به لایه امنیتی و اطلاعاتی نمی‌تواند فعالیت اقتصادی را دنبال کند، این موارد به گونه‌ای به هم گره خورده است و برای باز کردن این گره ها لازم است مرجع یا نهادی مثل این قرارگاه، اختیارات تام داشته باشد تا بتواند به موقع تصمیم گیری کند البته تصمیم گیری آن هم تابع یک سری اطلاعات و منابعی است.

مهرعلیزاده با اشاره به جنگ اقتصادی و تحریم های آمریکا علیه ایران اظهار کرد: مسئله این است که تحریم، یک انتخاب آزاد نبوده و بر ما تحمیل شده است و درموقعیتی قرارگرفتیم که یا باید تسلیم شویم یا مقاومت کنیم .

وی با بیان این که فشارهای آمریکا بر ایران عمدتاً از جانب ترامپ و اوباما نیست بلکه اتاق فکر هایی با استفاده از تحلیل های علمی دانشگاهی و نخبگان فکری روی چگونگی تحریم ایران تصمیم گیری می کنند و امروز شاهد هستیم که دو حوزه را مد نظر قرار دادند؛ یکی میزان فشار به اقتصاد ایران و اینکه این فشارها چگونه وارد شود و دوم، میزان مقاومت مردم در مقابل فشارها. این فشارها بر اساس دیتا های روزانه، هفتگی و ماهانه از اقتصاد ایران بود که میزان مقاومت مردم را آنالیز می کردند و بر اساس آن فشارها را بیشتر می کردند .

وی با اشاره به تحریم های سال ۹۰و ۹۱ گفت: موقعیت امروز با گذشته متفاوت است، به جای اینکه تصویری از موقعیت کنونی اقتصاد در اختیار مردم قرار داده شود، به دلیل مشکلاتی که در درون جامعه سیاست زده ایران وجود دارد تحلیل‌هایی ارائه می‌شود که با واقعیت های درونی اقتصاد ما همخوانی ندارد  و نمونه آن کلیپی بود که در آن گفته شد دولت برای اینکه بدهی ۷۰۰هزار میلیاردی خود را تسویه کند، قیمت ارز را افزایش داد!

وی در بخش دیگر سخنان خود به اعتصاب کامیون داران اشاره کرد و گفت: تحصنی از سوی کامیون داران صورت می گیرد که در همه اقتصادها طبیعی است، البته هر بار تحصن از طرف افراد یا بخش هایی که نقش کلیدی دارند، اتفاق می‌افتد و این ها مطالباتی دارند که طبیعی است  اما یک بحران کوچک نباید همه چیز را تحت الشعاع قرار بدهد، این یکی از بیماری‌های مدیریتی اقتصاد ایران است  با با یک مشکل شریان های اقتصادی توزیع کالا آسیب می بینید.

قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در امور اقتصادی در ادامه با بیان این که امریکا در بحث تحریم منزوی شده، گفت: به دلیل تفاوت در نوع تحریم ها نسبت به سال های قبل نیاز به سناریوی متفاوت است چرا که امروز در شرایط چند گانه ای قرار داریم :اول اینکه امریکا به تنهایی اقدام به اعمال فشار کرده، دوم این که سازمان ملل، اروپا را از تحریم کنار کشیده و در حال حاضر اروپا در حال کمک کردن برای حل سوئیفت ( جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) است. چین، روسیه، هند و جامعه جهانی اجماعی روی تحریم ایران ندارند.

 مهر علیزاده با اشاره به مشکل اعتصاب کامیون داران مشکلاتی در توزیع کالا بوجود آمده است و اقدام به  انقطاع کرده اند و در کالاهایی مثل مرغ، گوجه فرنگی و پوشک با کمبود مواجه شدیم و اگر مدیریت استان نبود امروز هیچ کالایی در هیچ فروشگاهی نبود، مردم چنین مواقعی به فروشگاه ها هجوم می آورند. 

وی ادامه داد: اگر بحث تعهد و مسئولیت اجتماعی مطرح شود و هشدار بدهیم که خرید اجناس  انبوه، سودی در بر نخواهد داشت قطعاً آن خریدهای انبوه انجام نمی شود.

قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان با اشاره به مشکلات پیش آمده در استان گفت: اتفاقاتی که در هفته گذشته رخ داد ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و عملکرد نادرست پدافند غیر عامل است که وظیفه اش شناسایی نقاط آسیب پذیر استان است ، به همین دلیل سهل انگاری ها به اوج خود رسید و دچار آن بحران شد که خوشبختانه در حال مدیریت است.
 
 مهر علیزاده با بیان این که یکی از مصادیق مدیریت بحران ، پیش بینی قبل از بحران است، افزود: زمانی که اتفاقی رخ می دهد چاره‌جویی بعد از آن فایده ای ندارد،  در تحلیل‌های تجارتی استان خوزستان ایراداتی وجود دارد، بنکداران و مدیران فروشگاه های ما که باید هوش تجاری بالایی داشته باشند نباید به این راحتی تسلیم شوند. چرا اجازه دهیم اول بحران به وجود آید بعد به مدیریت بحران بپردازیم؟ 

 این مقام مسئول گفت: اگر مکان یابی درستی برای تولید کالاهای ضروری و مایحتاج مردم در سالهای گذشته از سوی صنعت معدن و تجارت، پیش‌بینی شده بود امروز بحران کامیون داران به استان آسیبی نمی رساند. 

 وی در ادامه با بیان این که فضای مجازی از دیگر مشکلات است ، اذعان کرد: در بحث تحریم تنها فعالیت اقتصادی کافی نیست، مردم اطلاعات خود را از شبکه های اجتماعی می‌گیرند، مدیریت فضای مجازی هم در این میان به حال خود رها شده و عده ای خیلی راحت مردم را به شورش دعوت می کنند. کسی که پیام تخریبی، ضدفرهنگی، ضد شورش و ضد تولیدی در فضای مجازی می فرستد، مردم را دچار تشویش می کند.

 مهر علیزاده با بیان اینکه مهمترین عنصر متقاعدکننده اقتصاد، اعتماد مردم است، گفت: این اعتماد اگر از بین برود فرایند عرضه و تقاضا به هم می‌ریزد، قرار شد بر این موضوع حوزه های امنیتی ورود کنند افراد را شناسایی و در مسیر درستی قرار دهند.
 
 وی با بیان اینکه ضعف فرهنگ مسئولیت اجتماعی در تصمیم گیری بسیار تاثیرگذار است، تصریح کرد: اگر در مواقع بحران اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، مردم اتحاد نداشته باشند و بخش سرمایه گذار و فعال اقتصادی حاضر نباشد مقداری از حاشیه سود خود را به نفع مردم و جامعه در نظر نگیرد، این نشان می‌دهد که مسئولیت اجتماعی که تاجر باید در قبال بازار سرمایه داشته باشد دچار ابهام و اشکال است.
 
پایین بودن تاب آوری مردم دلیل این بحران هاست. تحلیل ها نشان داده مردمی که در مناطق جنگی زندگی می‌کنند یا بحرانی هستند، در زمان بحران متفاوت عمل می‌کنند. به همین دلیل باید اطلاع رسانی جامعی مبنی بر عدم مشکل در تامین مایحتاج مردم در بازار صورت بگیرد و نقش رسانه ها به خصوص رسانه ملی حائز اهمیت است.
:
:
:
آخرین اخبار