تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۱۷۲۸۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان در تدارک اربعین حسینی
خوزستان خود را برای پذیرایی و استقبال از کاروان های اربعین حسینی که از گذرگاه های مرزی چذابه ، شلمچه و مرز دریایی خرمشهر عازم عتبات عالیات به ویژه کربلای معلا برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین می شوند آماده می کند.

حرکت کاروان های زائران حسینی برای شرکت در راهپیمایی اربعین در عراق، از سال 1390 در ایران به صورت تدریجی شروع شد ولی هر سال بر عظمت و شکوه این حرکت عظیم و پیوستن به کنگره عظیم اربعین در کربلا که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان 'معجزه اربعین' یاد کردند افزوده می شود.

در این پیوند دستگاه های اجرایی خوزستان برای ایجاد زیرساخت ها با استفاده از اعتبارات ملی از مدت ها پیش از حرکت مردمی و خودجوش کاروان های زائران ، امکانات زیربنایی از جمله بهبود راه های منتهی به گذرگاه های مرزی چذابه و شلمچه، تامین آب سالم ، مسایل امنیتی و انتظامی ، زیرساخت مخابراتی و اینترنتی ، حمل و نقل و پایانه های مسافری و... را با تشکیل نشست های مختلف بررسی و در قالب پروژه های تعریف شده از سوی ستاد اربعین خوزستان اجرا می کنند.

ستاد اربعین خوزستان از سال 1390 امکاناتی را برای تسهیل تردد کاروان های اربعین حسینی فراهم کرد ولی با شکل گیری هسته های عظیم اربعین در سراسر میهن اسلامی برای حضور در راهپیمایی اربعین حسینی در کربلای معلی ، همه امکانات زیربنایی برای رفاه حال زائران بسیج و حتی از سایر استان ها نیز کمک های خوبی به استان خوزستان گسیل شد.

با وجود کمبود اعتبارات عمرانی برای فراهم کردن زیرساخت های لازم به ویژه در مسیر اهواز - سوسنگرد - بستان - چذابه ، ولی به لطف الهی و عنایت خاص امام حسین(ع) و با بهره گیری از نیروی عظیم مردمی ، شاهد حضور چشمگیرتر زائران اربعین و استقبال و پذیرایی غیرقابل وصف در گذرگاه های مرزی چذابه و شلمچه هستیم.

* چهار خطه کردن مسیر اهواز - سوسنگرد

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان و عضو کمیته زیرساخت ستاد اربعین خوزستان با اشاره به بهبود 2 مسیر حرکت اصلی کاروان های اربعین حسینی از الوان - بستان - چذابه و اهواز - سوسنگرد - بستان - چذابه گفت:مسیر اهواز تا سوسنگرد به طول 50کیلومتر چهارخطه شده و در روزهای آینده کار خط کشی ، نصب تابلو و علایم جدید رانندگی شروع می شود.

عباس پورسلان افزود: حدود 40کیلومتر از مسیر60کیلومتری سوسنگرد تا چذابه چهار خطه شده و در تلاش هستیم کمربندی بستان به صورت چهارخطه تا پیش از حرکت کاروان های اربعین حسینی زیربار ترافیک قرار گیرد.

وی با بیان اینکه گروه های راهداری در حال بازسازی و لکه گیری و مرمت مسیر 45کیلومتری الوان - بستان هستند ادامه داد: تنها مشکل ما کمبود قیر برای مرمت اجرای پروژه های راهسازی است که با هماهنگی شرکت پارسارگاد در حال تامین و تخصیص سهمیه قیر هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با بیان اینکه از سال های گذشته 10پروژه راهسازی در مسیرهای منتهی به پایانه چذابه اجرا شده افزود: مسیر ماهشهر - آبادان - خرمشهر - شلمچه نیز به طول کامل چهار خطه شده ضمن آنکه مسیر دریایی خرمشهر تا بصره نیز در ایام اربعین حسینی برای تردد زائران فعال خواهد بود.

پورسلان گفت:بیش از 90درصد پروژه های تعریف شده که در ستاد اربعین به راه و شهرسازی محول شده به پایان رسیده و تا پیش از پایان ماه صفر ، به طور کامل آماده بهره برداری می شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با تشریح وضعیت عمومی مسیرهای منتهی به گذرگاه های مرزی چذابه و شلمچه افزود:این مسیرها به لحاظ ایمنی وضعیت مناسبی دارند ولی همه تلاش ها بر این متمرکز خواهد شد تا ضریب ایمنی این مسیرها با بسیج امکانات راهداری و حضور ماموران پلیس راه به حداکثر برسد به گونه ای که شاهد بروز حوادث جاده ای در این مسیرها نباشیم. 

* آماده سازی پایانه مسافری چذابه 

مدیر پایانه مسافری چذابه با بیان اینکه در ایام اربعین مشکلی برای تردد آسان زائران اربعین نداریم و پایانه مسافری چذابه از هر نظر آماده سازی شده است گفت:زیرساخت های مورد نیاز همچون دستگاه ایکس ری، گذرنامه ، آب بهداشتی ، دستگاه های سرمایشی و تهویه ، و سرویس بهداشتی در این پایانه فراهم شده است.

احسان نونژاد افزود: به زودی طرح آبرسانی تا پایانه چذابه به طول سه کیلومتر به بهره برداری می رسد تا دغدغه ما برای تامین آب پایدار پایانه برطرف شود.

وی گفت:پروژه های بهسازی و جدول کشی اطراف پایانه که از چندی پیش شروع شده نیز به زودی به اتمام می رسد.

* آماده سازی یک هزار موکب در مسیرهای منتهی به چذابه و شلمچه 

رییس کمیته تغذیه ، اسکان و جذب مشارکت های مردمی ستاد اربعین خوزستان گفت:برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی یک هزار موکب در اطراف گذرگاه های مرزی چذابه و شلمچه و مسیرهای منتهی به این پایانه ها توسط مردم برپا می شود.

حجت الاسلام سیدمحمود موسوی افزود: ساخت و ساز دایمی 300موکب در چذابه با واگذاری زمین به صورت 50 ساله از 2 ماه پیش شروع شده و هم اکنون در مراحل پایانی است.

وی گفت: در مرز شلمچه نیز 300موکب در حال ساخت و ساز است که طبق برنامه تا پیش از ماه صفر آماده سازی می شود ضمن آنکه احداث 400 موکب نیز در مسیرهای منتهی به 2 مرز چذابه و شلمچه به صورت کاملا مردمی آغاز شده است.

حجت الاسلام موسوی افزود: همه مواکب بین راهی و مواکب اطراف پایانه های مرزی چذابه و شلمچه برای اسکان خواهران وبرادران زائر به صورت مجزا فراهم شده و در صورت کمبود جا برای اسکان ، از منازل مردم محل، که آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده اند استفاده خواهد شد. 

رییس کمیته تغذیه ، اسکان و جذب مشارکت های مردمی ستاد اربعین خوزستان ادامه داد: محل استقرار مواکب مردمی دارای امکانات آب سالم و بهداشتی ، فاضلاب ، برق و روشنایی و جاده دسترسی است و همه امکانات مورد نیاز زائران در ایام اربعین حسینی توسط مردم و هیات های مذهبی تامین خواهد شد.

وی افزود: از تجارب سال های گذشته برای خدمت رسانی بهتر به زائران اربعین حسینی استفاده خواهد شد.

به گفته وی برای استقرار 60موکب از خوزستان در شهرها و مسیرهای منتهی به کربلا و نجف در خاک عراق نیز برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: هزینه انجام آیین های اربعین حسینی در گذرگاه مرزی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز و مرز شلمچه در 16کیلومتری غرب خرمشهر توسط مردم ، هیات های مذهبی و واقفان تامین می شود و هیچ اعتبار دولتی در این خصوص استفاده نخواهد نشد.

حجت الاسلام موسوی گفت: با توجه به تجارب سال های گذشته ، بیشتر مواکب در مرزهای چذابه و شلمچه پس از اربعین به کار خود پایان می دهند، اما امسال چند موکب برای پذیرایی و اسکان موقت زائران همچنان به خدمان رسانی به زائران ادامه خواهند داد. 

* صدور ویزای الکترونیک برای زائران اربعین حسینی 

رییس کمیته امنیتی ستاد اربعین خوزستان نیز از برنامه ریزی و هماهنگی با کنسولگری عراق در اهواز برای صدور ویزای الکترونیکی خبر داد و گفت:صدور ویزا یکی از دغذغه های اصلی ما هست و در این ارتباط تلاش می شود معطلی زائرانی که به صورت گروهی و انفرادی از مرزهای چذابه و شلمچه عازم کربلا هستند به حداقل ممکن برسد.

قدرت اله دهقان بیان کرد:مسئولان دستگاه های اجرایی برای خدمات رسانی بهتر به زائران اربعین حسینی تلاش می کنند تا نواقص و نارسایی های سال های گذشته در مرزهای شلمچه و چذابه به صفر برسد.

وی با بیان اینکه ، امنیت زائران اربعین اولویت نخست است افزود:به لطف الهی در اربعین سال های گذشته مسایل امنیتی خاصی نداشته ایم ولی با این حال دستگاه های انتظامی و امنیتی با برنامه ریزی و رصد اطلاعاتی در تلاش هستند یک امنیت مثال زدنی برای زائران عزیز فراهم کنند.

سرهنگ نقیب فاطمی فرمانده عملیات نیروی انتظامی خوزستان که مسئولیت تامین امنیت در پایانه چذابه را برعهده دارد نیز گفت: امسال مقرر شده مواکب در سه کیلومتری جوار مرز مستقر شوند تا زائران با مشکل چندانی برای عبور سریع و بدون معطلی از مرز چذابه رو به رو نشوند.

به گفته وی، هماهنگی بین بخشی برای امنیت پایدار در مرزهای خروجی و توقفگاه های خودرویی انجام شده که نصب دوربین مدار بسته در توقفگاه های خودرویی از اقدام های امنیتی در اربعین امسال خواهد بود.

سرهنگ فاطمی با بیان اینکه در ایام اربعین همچون سال های گذشته از نیروهای معین استان های دیگر برای برقراری نظم و امنیت در مسیرهای منتهی به پایانه های مرزی استفاده خواهد شد به زائران اربعین اطمینان داد از همه امکانات نرم افزاری و سخت افزاری برای ترتیبات امنیتی و انتظامی استفاده خواهد شد تا ضریب امنیت زائران به حداکثر برسد. 

* زائران خارجی تنها از پایانه شلمچه به کربلا معلا مشرف می شوند

معاون عملیات نیروی انتظامی خوزستان با بیان اینکه زائران خارجی اربعین حسینی امسال نیز همچون سال های گذشته فقط از مرز شلمچه راهی کربلای معلا می شوند از زائران خارجی خواست برای تشرف به کربلا تنها به مرز شلمچه مراجعه کنند.

سرهنگ فاطمی با بیان اینکه خوزستان امسال میزبان زائران اتباع خارجی از 93 کشور جهان است پیش بینی کرد در اربعین امسال تمایل زائران خارجی برای عبور از مرز شلمچه با توجه به اینکه امکانات و زیرساخت بسیار مناسبی در گذرگاه مرزی فراهم شده بیشتر شود.

* مشکلی در تامین سوخت وجود ندارد

مدیرشرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خوزستان گفت: همه جایگاه های عرضه سوخت در مسیرهای منتهی به مرزهای چذابه و شلمچه در ایام اربعین آمادگی لازم برای تامین سوخت به صورت شبانه روزی را دارند.

نعمت اله نجفی افزود: جایگاه سیار عرضه سوخت (بنزین و گازوییل) در نزدیکی پایانه مرزی چذابه راه اندازی می شود و در مرز شلمچه با توجه به نزدیکی به خرمشهر ، جایگاه های سوخت این شهر در ایام اربعین به صورت شبانه روزی فعال خواهند بود.

وی گفت: بسیج امکانات پشتیبانی و تامین سوخت جایگاه های مسیرهای منتهی به چذابه و شلمچه نیز برنامه ریزی شده است تا حتی هنگام بازگشت زائران به وطن با کمبود سوخت رو به رو نشوند.

* آماده سازی 100 دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران در مرز چذابه

رییس کمیته حمل و نقل ستاد اربعین خوزستان گفت: در اربعین امسال 100دستگاه اتوبوس از خوزستان و شهرداری تهران برای جابجایی زائران اربعین حسینی در چذابه بکارگیری می شود.

محمد رستم منش با بیان اینکه در صورت نیاز ده ها دستگاه اتوبوس از استان های معین (مرکزی و اصفهان) نیز به منطقه گسیل خواهد شد افزود: برنامه ریزی برای جابجایی زائران از ابتدای ماه صفر صورت گرفته ولی با توجه به حرکت تدریجی زائران ، امکانات خودرویی مطابق با نیازها استفاده خواهد شد.

رییس کمیته حمل و نقل ستاد اربعین خوزستان همچنین گفت: برای انتقال زائران به کشور از مرزهای چذابه و شلمچه نیز ، هماهنگی لازم با مدیریت پایانه ها و حمل و نقل جاده ای خوزستان صورت گرفته است.

* تجهیز و آماده سازی زائرسرای بستان 

مدیرکل حج و زیارت خوزستان نیز گفت: زائرسرای بستان که 2 سال پیش از سوی سازمان متبوع برای اسکان و پذیرایی از زائران حسینی در طول سال ساخته شده در ایام اربعین تجهیز و آماده سازی می شود.

ناصر حویزاوی بیان کرد: این زائرسرا که دارای مسجد ، سالن پذیرایی ، رستوران و محل استراحت است ظرفیت اسکان بیش از 2 هزار زائر را دارد.

مرزهای چذابه و شلمچه به تدریج از تیرماه 1382 پس از سرنگونی رژیم بعثی در عراق برای صادرات کالا فعال و در مهر همان سال برای تردد زائران عتبات عالیات بازگشایی شد. 

در اربعین پارسال 380هزار زائر از چذابه و 650هزار زائر از شلمچه رهسپار عتبات عالیات شدند. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار