تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۱۷۲۹۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پای درد و دل کامیون داران دزفول
کامیون داران دزفول در روزهای اخیر به علت برخی مشکلات صنفی دست به اعتراض زده و خواستار توجه بیشتر مسئولان به این مشکلات شده اند.

کامیون داران که یکی از اصلی ترین منابع جابجایی بار در کشور به شمار می روند در ماه های اخیر با مشکلات صنفی متعددی روبرو شده اند.

این صنف به دلیل آنچه نداشتن صرفه اقتصادی و بی توجهی به مشکلات خود عنوان کرده اند تاکنون چندین مرحله دست از کار کشیده و اعتصاب کرده اند.

حیات اقتصاد کشور به ویژه کشاورزی همزمان با برداشت محصول به فعالیت کامیون داران بستگی دارد که گاه همکاری نکردن این صنف، مشکلات زیادی را برای کشاورزان ایجاد کرده و موجب از بین رفتن محصولات آنها شده است.

یکی از اعضای انجمن رانندگان کامیون و تریلر شهرستان دزفول درخصوص مشکلات این صنف به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل کمبود سوخت و لاستیک توان ادامه کار برای کامیون داران شهرستان دزفول وجود ندارد.

رضا اندی زاده افزود: در گذشته به یک خودروی سنگین در طول ماه پنج هزار و 400 لیتر گازوئیل تعلق می گرفت که این میزان اکنون به سه هزار و 800 لیتر کاهش یافته است.

وی با انتقاد از محقق نشدن وعده دادن لاستیک به کامیون داران اظهار داشت: قیمت لاستیک سه تا پنج برابر افزایش یافته به طوری که لاستیک میشلند از 58 میلیون ریال به حدود 170 میلیون ریال افزایش یافته است که البته این لاستیک ها نیز فقط در تهران یافت می شوند.

این کامیون دار افزود: قطعات ماشین سنگین که ربطی به دلار ندارند نیز بطور سرسام آوری گران و نایاب شده اند.

وی ادامه داد: علاوه بر این کمبودها از حدود 2 هفته پیش امنیت جانی و مالی در جاده ها نداریم، تعدادی افراد شیشه کامیون های ما را می شکنند و برای سرقت با اسلحه جلوی کامیون ها را می گیرند. 

این راننده ماشین سنگین گفت: کرایه ها از حدود 6 سال پیش تاکنون تغییری نکرده اند ولی مخارج 10 برابر شده اند این در حالی است که لاستیک جیره بندی شده، هزینه اتوبان، سوخت و قطعات چند برابر شده و مسئولان همچنان فقط وعده می دهند.

وی با بیان اینکه هنوز وضعیت بیمه تکمیلی رانندگان ماشین سنگین حل نشده است، افزود: متاسفانه دفاتر باربری زیادی در شهر احداث و دلال بازی ها زیاد شده است.

اندی زاده اضافه کرد: هیچ کس این اوضاع را بررسی نمی کند، تا زمانی که پایانه حمل و نقل نداشته باشیم این ناوگان به ثبات نمی رسد.

وی گفت: حدود 700 ماشین سنگین در دزفول وجود دارد و پمپ بنزین ها نسبت به این تعداد کامیون کم است لذا به دلیل نداشتن مرکز معاینه فنی برای اخذ کارت سلامت باید به اندیمشک مراجعه کنیم.

یکی دیگر از اعضای انجمن رانندگان کامیون و تریلر شهرستان دزفول نیز در این باره اظهار داشت: در این مدت که اعتصاب کرده و دست از کار کشیده ایم هیچ یک از مسئولان دولتی دزفول برای رفع مشکلات حضور نیافته اند.

رامین خجسته با انتقاد از رفع نشدن مشکل بیمه رانندگان ماشین سنگین افزود: برخی رانندگان ادارات یا نهادها با 20 سال سابقه بازنشسته می شوند در حالی که رانندگان ماشین سنگین باید به صورت خویش فرما 30 سال در جاده های پرخطر تردد و حق بیمه پرداخت کنند.

این عضو انجمن رانندگان کامیون و تریلر دزفول با بیان اینکه لاستیک هایی که به رانندگان داده شده کیفیت لاستیک های قبل را ندارند، گفت: لاستیک های جدید بعد از پیمایش یکهزار و 500 کیلومتر از بین می روند.

وی افزود: وزن لاستیک در گذشته 78 کیلوگرم بوده که اکنون علاوه بر کاهش کیفیت، وزن آن نیز به 68 کیلوگرم رسیده است.

خجسته اظهار داشت: درآمد رانندگان ماشین سنگین به ریال و هزینه ها به دلار محاسبه می شوند که البته نرخ دلار نیز هر روز نوسان دارد.

وی افزود: وقتی برای خرید قطعات خودرو به فروشگاه مراجعه می کنیم، فروش را به بعد از ساعت 12 موکول می کنند تا نرخ ها برحسب افزایش نرخ روز دلار محاسبه شوند.

این عضو انجمن رانندگان کامیون و تریلر دزفول گفت: پیش از این اوضاع، قطعات را به صورت قسطی خریداری می کردیم ولی با بالارفتن نرخ دلار هیچ جنس قسطی فروخته نمی شود.

رئیس انجمن رانندگان کامیون و تریلر شهرستان دزفول نیز با اشاره به نشست مدیرکل حمل و نقل جاده ای و نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در خصوص رفع مشکلات کامیون داران این شهرستان گفت: در این نشست مقرر شد 300 حلقه لاستیک در سایزهای متنوع به ما تحویل دهند که البته این تعداد لاستیک یک پنجم نیاز ماشین های سنگین شهرستان دزفول است. 

منصور جراح زاده مشکل سوخت را یکی دیگر از مشکلات کامیون داران دزفول عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه تردد ماشین های سنگین بالاست و برخی کامیون ها در طول ماه 12 هزار کیلومتر پیمایش دارند سهمیه سوخت آنها در مدت 20 روز تمام می شود و رانندگان بقیه روزهای ماه بدون سوخت می مانند که سوخت آزاد نیز در برخی مواقع وجود ندارد.

وی اظهار داشت: درخصوص زمین پایانه حمل و نقل دزفول نامه نگاری هایی با راه و شهرسازی دزفول انجام شده است ولی متاسفانه روند کار به کندی پیش می رود. 

وی با بیان اینکه زمین در نظر گرفته شده برای پایانه در زیباشهر واقع شده است، افزود: با توجه به اینکه بیشترین تردد کامیون ها از میدان تره بار است تقاضا شده برای رفاه حال شهروندان قطعه زمینی نزدیک به میدان بار دزفول در نظر گرفته شود که امیدواریم همکاری لازم در این زمینه صورت گیرد.

رئیس انجمن رانندگان کامیون و تریلر شهرستان دزفول با اشاره به درخواست های مکرر برای جابه جایی کالا توسط کامیون ها گفت:‌ به منظور رفع مشکل کمبود روغن استان، 10 کامیون، روغن نباتی را در طول روز از شرکت ساعی دزفول به اهواز بارگیری می کنند.

وی افزود: در نشستی که با حضور سرپرست فرمانداری دزفول برگزار شد مقرر شد درخصوص حل مشکل کارت سلامت نیز مساعدت و همکاری هایی صورت گیرد که امیدواریم این وعده ها عملی شوند.

امیر عیسی زاده سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول نیز در خصوص راه های رفع مشکلات کامیون داران گفت: تمام تلاش خود را برای رفع این مشکلات و از سرگرفتن فعالیت کامیون داران شهرستان دزفول بکار می گیریم.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار