تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۷۳۱۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
احتکار خانگی ضربه‌ای از مردم به سوی مردم؛ از ماست که بر ماست
احتکار خانگی بلایی است که این روزها بازار نسبتا آرام شهرهای کشورمان را به تاب و تب انداخته است و مردم از ترس کمیاب شدن اقلام لازم زندگی شروع به خرید فراوان کالا و انبار آن کرده‌اند حال اینکه این امر به کم شدن کالا در فروشگاه‌ها و بازار کمک می‌کند.
 این روزها میان بازار و عامه مردم که چرخی بزنیم یکی را می‌بینیم که از قیمت‌های سر به فلک کشیده ناله می‌کند و دیگری با حرص و ولع اجناس بسیاری را خریداری کرده است.

یکی دیگر با سر دادن ناله‌ " مردم به خاک سیاه نشستند" سبد خریدش را پرتر می‌‌کند و از هر کالا چندین بسته برمی‌دارد. برخی از فروشندگان نیز  از فرصت سوء استفاده کرده و اجناس قدیمی خود را به قیمت جدید و یا حتی چندین برابر بالاتر از قیمت و مصوبه نو به مشتریان می‌فروشند.

 خوب که نگاه کنیم معادله پیچیده نیست. هنگامی که برخی فروشندگان ولع خرید مردم نسبت به اقلام اساسی و مایحتاج زندگی را می‌بینند با این گمانه که با هر قیمت کالا به فروش می‌رسد قیمت‌ها را چند برابر کرده و با گران فروشی اجناس را به مشتریان عرضه می‌دهند.

صاحب یکی از سوپر مارکت‌های محله لشکرآباد اهواز در این باره به خبرنگار تسنیم اظهار می‌کند: عرضه اجناس کم نیست و مواد غذایی لازم مانند گذشته به دست ما می‌رسد اما مردم فکر می‌کنند که برخی اقلام غذایی کم و یا درحال کمیاب شدن است از این رو تا جایی که وسع آن‌ها برسد برخی اقلام را بیشتر از مصرف معمولی خریداری می‌کنند و این امر باعث کم شدن برخی اقلام غذایی در مغازه‌ها می‌شود.

وی می‌افزاید: به عنوان مثال هنگامی که من به عنوان یک فروشنده مشاهده می‌کنم که خریدار با وجود چندبرابر شدن قیمت معمولی یک کالا آن را خریداری می‌کند دیگر بدون استرس کالای چند برابر شده را به او تحویل می‌دهم و نگران فروش نرفتن آن با وجود گران شدنش نیستم.

متاسفانه این واقعیت وجود دارد که در چند ماه اخیر با پمپاژهای رسانه‌های ضدانقلاب و معاند، پیش گرفتن سیر صعودی ارز و توهم و ترس مردم از قحطی باعث کمیاب شدن مواد غذایی لازم برای زندگی در فروشگاه‌های بزرگ و کوچک سطح شهرهای مختلف کشور را شاهد هستیم.

ضرورت طراحی و استفاده از سامانه هماهنگ در کلیه اصناف

خرید بیش از نیاز یک ماهه اقلامی مانند روغن، برنج، شکر، پوشک بچه و بسیاری از اجناس دیگر توسط هر یک از ما نوع جدیدی از احتکار را به وجود آورده که احتکار خانگی نام دارد.

طبیعتا با هجوم مردم برای خرید یک جنس که مانند روزهای عادی عرضه می‌شد خواه ناخواه وجود آن را در فروشگاه‌ها کمتر می‌کند چرا که هر فروشگاه مانند سایر روزها به اندازه نیاز و فروش معمولی هر کالا؛ آن را در ویترین خود دارد و پیش بینی چنین امری را نداشته است پس با درخواست خرید بیش از پیش مردم به فروشندگان مجال تعیین نرخ‌های دلخواه‌ خود را داده‌اند

رحیم پناهی در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در اهوازدرباره وضعیت این ایام بازار استان خوزستان و سایر فروشگاه‌های کشور می‌گوید: تا زمانی که سامانه هماهنگ در کلیه اصناف طراحی و استفاده نشود ما با چنین مشکلاتی مواجه خواهیم بود. این سامانه صندوق‌های فروشی هستند که قرار بر این بود که از10 سال پیش در فروشگاه‌ها ثبت شوند.

وی درباره این نوع از صندوق‌های فروش تصریح می‌کند: یکی از مزیت‌های این صندوق‌های گرفتن ارزش افزوده هر کالا در هنگام خرید آن است همچنین مشخص می‌شود این کالا چه موقع تولید شده، قیمت آن چقدر و اکنون به چه کسی فروخته شده است. دیگر با این اوصاف کسی نمی‌تواند قیمت کالایی را تغییر دهد و خریدار ناراضی باشد.

معاون حقوقی خانه صنعت و معدن ایران ادامه داد: اگر فروشنده کالایی را6 ماه پیش بفروشد از این طریق دیگر واحد صنفی نمی‌تواند کالای مذکور را به قیمت روز به فروش برساند و از این طریق مشکل این روزهای بازار ما حل می‌شود.

بیدار باش به وجدان خواب برخی فروشندگان!

وی تاکید می‌کند: اکنون راه حلی برای جلوگیری از نرخ‌های دلخواهی ندارم اما می‌گویم فروشنده باید وجدان داشته و خریدار نیز باید مراقب باشد زیرا ساختار نظارتی حاکم بر این موضوع مانند بازرسی‌های سازمان اصناف، تعزیرات و صنعت و معدن کافی نیست و دلیل آن این است که ما سامانه برخطی که کالا را از مبداء تولید یا واردات رصد کنیم و بر قیمت آن نظارت کنیم را نداریم.

پناهی عنوان می‌کند: برخی گزارشات واصله از این حاکی است که بعضی کالاهایی که در بازار به فروش می‌رسد تاریخ مصرف و تاریخ انقضاء آن دستکاری شده است. تنها راهی که می‌توان از این نیز اطلاع یافت سامانه‌ای است که توضیح داده شد زیرا هنگامی که هولوگرام آن خوانده شود مشخص می‌شود که آن محصول در چه تاریخی تولید شده است.

لازمه جلوگیری از گران فروشی؛ سیستم آنلاین نظارتی

رئیس سازمان صنعت و معدن خوزستان با بیان اینکه در تمام دنیا از این راه برای نظارت استفاده می‌کنند اظهار می‌کند: مشکلی که وضعیت نابسامانی در قیمت‌های کالا را اخیر به وجود آورده هجوم مردم در چند ماه اخیر به سوی بازارها و انبار لوازم در خانه‌ها است. برخی از خانواده‌ها بیش از نیاز خود در این روزها خریداری می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: این هجوم باعث شده که برخی فروشندگان از موقعیت سوء استفاده کنند. از سویی دیگر در توان سازمان تعزیرات نیز نیست که در هر مغازه کوچک و بزرگی یک بازرس داشته باشد تا دائما بر وضعیت نظارت داشته باشد. تنها راه این است که بازرسی غیر محسوس و آنلاینی سیستماتیک از طریق سامانه‌های فروش برای رصد داشته باشیم.

پناهی با تاکید بر بازرسی‌های صورت گرفته توسط سازمان تعزیرات عنوان می‌کند: فشاری که در چند ماه اخیر بر سازمان تعزیرات حکومتی وارد شده به اندازه فشار چند سال گذشته است زیرا به افزایش شدید قیمت‌ها را در بازار داشتیم اما همه این مشکلات را می‌توان از طریق سیستم فروش حل شود.

وی در ادامه می‌گوید: این سیستم در تمام کشور قرار است اجرایی شود و اگر زودتر این سیستم اجرایی شود دیگر منتظر شکایت‌های موردی نمی‌شویم تا بازرس‌ها به محل بروند و امر را مورد بررسی قرار دهند.

4 برابر شدن میزان خرید مردم در چند ماه اخیر!

معاون حقوقی خانه صنعت و معدن کشور با تاکید بر رعایت وجدان توسط اصناف تصریح می‌کند: میزان فروش مایحتاج زندگی مردم در چند ماه اخیر مخصوصا اقلامی مانند روغن، برنج و رب گوجه4 برابر شده زیرا دلیل آن احتکار خانگی و تقاضای بیش از حد است. هنگامی یک نفر در عرض چند ساعت قفسه روغن یک فروشگاه را خریداری می‌کند درصورتی که آن فروشگاه در طول یک هفته قفسه روغن آن خالی می‌شود چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: برخی از مردم گمان می‌کنند قحطی در راه است و افزایش قیمت‌ها در انتظار آن‌ها است و برای یک الی6 ماه و حتی یک سال خود در یک روز خریداری می‌کنند. اگر قرار است افرادی که در یک روز خانواده‌هایی که پول خرید بیشتر را دارند در یک روز تمام اقلام بازار را بخرند سیستم عرضه و تقاضا بهم می‌ریزد.

پناهی تاکید می‌کند: هیچ کجای دنیا مردم اگر به مغازه‌ها هجوم ببرند دولت آن کشور نمی‌تواند تقاضای بیش از حد و یکباره مردم را تولید کند زیرا هر کشور به طور معمول نیاز عادی مردم را تولید و توزیع می‌کند.

وی می‌افزاید: انبار خانگی و احتکار خانگی اجناس ضربه‌ای است که از مردم به مردم می‌نشیند وعده‌ای از این امر سوء استفاده کرده و قیمت اجناس را بالا می‌برند.

به گزارش تسنیم، احتکار خانگی بلایی است که این روزها بازار نسبتا آرام شهرهای کشورمان را به تاب و تب انداخته است و مردم از ترس کمیاب شدن اقلام لازم زندگی شروع به خرید فراوان کالا و انبار آن کرده‌اند حال اینکه خود این امر به کم شدن کالا در فروشگاه‌ها و بازار کمک می‌کند.

باید توجه داشت که تولید و عرضه هیچ تغییری نکرده و هیچ کالایی در بین کارخانه‌های داخلی کمیاب نشده است و این تنها خرید بیش از اندازه خودمان است که در بازار آشوب به پا کرده است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سیدابراهیم
|
UNITED KINGDOM
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
با سلام احتکارخانگی دروغ جدیدمسولای مملکت برای گردن مردم انداختن مشکلات پیش اومده ناشی از اعتصاب کامیونداراست،هیچ جایی کسی ندیده که مردم کارتن کارتن روغن وموادغذایی خریداری بکنن چون چنین پولی ندارن که حجم زیادی خریداری کنن،واقعا از این دروغ به این بزرگی شرمشون نمیادرب گوجه 20 هزارتومنی کی میخره تعدادبالا نگه داره تو خونه
:
:
:
آخرین اخبار