تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۱۷۳۲۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
الگوی کنترل چربی مواد غذایی را رعایت کنیم
مدیر گروه بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان راهکارهای کاهش چربی در رژیم غذایی را برای داشتن یک زندگی سالم تشریح کرد.

دکتر کوروش نعمانی روز یکشنبه افزود: جایگزینی لبنیات کم چرب (شیر، ماست و پنیر و ...) به جای لبنیات پرچرب، استفاده از گوشت کم چرب به جای گوشت پرچرب( حذف پوست مرغ ، حذف چربی گوشت قرمز و ..) از جمله این راهکارها است.

وی گفت:از دیگر روش ها، کاهش استفاده از محصولات گوشتی پرچرب و مصرف روغن در پخت مواد غذایی، استفاده از مواد غذایی آب پز، تنوری، کبابی و پخته به جای مواد غذایی سرخ شده و گوشت سفید (مرغ و ماهی) به جای گوشت قرمز، سوسیس و جگر است.

نعمانی ادامه داد: مصرف مارگارین ها و روغن نباتی جامد یا هیدروژنه شده باید کاهش یابد و استفاده از روغن مایع از جمله روغن زیتون در برنامه غذایی گنجانده شود.

مدیر گروه بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: کاهش مصرف غذاهای آماده به ویژه غذاهای سرخ کرده(پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده و چیپس)، افزایش استفاده از میوه ها، سبزی ها، حبوبات، دانه ها و غلات و نان سبوس دار به جای نان های سفید در برنامه غذایی روانه رعایت شود.

وی اضافه کرد: مصرف نان روغنی، امعا و احشای مرغ و گوسفند و گاو مانند دل، جگر، کله پاچه ، زبان و مغز و قلوه کمتر در برنامه های غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

نعمانی بیان کرد: افراد علاقه مند به تهیه سس، تغییر نسبت ترکیب مواد در تهیه سس را رعایت کنند؛ به عنوان مثال روغن کمتر و آبلیمو یا سرکه بیشتر مصرف شود و یا از آب لیمو و آب غوره همراه با روغن زیتون و ماست به جای مایونز در سالاد استفاده کنند.

استفاده از روغن کمتر، حفظ مواد مغذی بیشتر 

مدیر گروه بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: تفت دادن سبزی خام به جای سرخ کردن آنها، استفاده از بستنی میوه ای یا کم چرب به جای بستنی خامه ای، جدا کردن چربی روی سطح سوپ ها و آب خورش ها پس از سردکردن آن نیز از دیگر راهکارهای مفید در کاهش چربی مواد غذایی است.

وی بیان کرد: از خرید گوشت چرخ کرده آماده به دلیل داشتن چربی زیاد خودداری شود. 

نعمانی با بیان اینکه بهتر است به منظور تعیین میزان و نوع چربی، برچسب مواد غذایی کنترل شود گفت: برای حفظ مواد مغزی در پختن غذا یک قانون کلی وجود دارد که هر چه در تهیه غذا، آب، زمان و روغن کمتری استفاده شود مواد مغزی کمتری از بین خواهد رفت.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار