تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۷۳۳۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دود افزایش قیمت‌ها در چشم دانش‌آموزان محروم
سالانه تعدادی از دانش‌آموزان به‌دلیل مشکلات مالی خانواده‌ها در تحصیل دچار مشکل می‌شوند که این تعداد با توجه به شرایط اقتصادی در سال جاری افزایش یافته است.

با آغاز سال تحصیلی جدید و با توجه به وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم کشور در شرایط کنونی، موضوع بازماندگان از تحصیل و کودکان محروم و نیازمند به موضوعی مهم تبدیل شده است.

رسیدگی به دانش‌آموزان نیازمند و تأمین مایحتاج آن‌ها برای تحصیل، مستلزم همکاری منسجم چند ضلع از نهادها و دستگاه‌های اجرایی، شامل استانداری، کمیته امداد امام خمینی(ره) و اداره کل آموزش و پرورش است که کمک‌های اجتماعی و خیّران را نیز می‌شود به آنها اضافه کرد. 

هیچ دانش‌آموزی نباید به‌دلیل مشکل مالی از تحصیل باز بماند

در این راستا، محمد تقی‌زاده، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: موضوع دانش‌آموزان محروم و کودکان بازمانده از تحصیل موضوع بسیار مهمی است که امسال نیز باتوجه به وضعیت اقتصادی کنونی، اهمیت آن بیشتر شده و ما نیز با جدیت بیشتری در آموزش و پرورش پیگیر هستیم.

وی افزود: سال گذشته حدود 1300 دانش‌آموز شناسایی شده و تأمین امکانات شدند اما امسال یقیناً این آمار افزایش داشته و خانواده‌های بیشتری هستند که در تأمین لوازم موردنیاز تحصیل فرزندان‌شان مشکل دارند و بر این اساس طی یک همکاری سه‌جانبه با استانداری و کمیته امداد، مشغول شناسایی و برطرف کردن مشکلات دانش‌آموزان محروم هستیم.

تقی‌زاده گفت: نقش کمپین‌های مردمی و کمک خیّرین در این مسیر غیرقابل انکار است و ما از این کمک‌ها استقبال می‌کنیم اما عزیزانی که اقدام به جمع‌آوری کمک می‌کنند باید با هماهنگی بیشتر با ما و کمیته امداد اقدام به تقسیم این کمک‌ها کنند که اقدام در این جهت هدفمندتر شود.

وی ادامه داد: ما به مدیران مدارس استان ابلاغ کرده‌ایم که هیچ دانش‌آموزی نباید به‌دلیل مسائل مالی از رفتن به مدرسه و تحصیل محروم باشد و چنان‌چه موردی مشاهده شد برای حل مشکل به ما ارجاع داده شود. در این مسیر، نیازمند کمک صدا و سیما نیز هستیم که در اطلاع‌رسانی‌ها با ما همکاری کند.

بسته ویژه حمایتی کمیته امداد برای بازگشت به تحصیل دانش‌آموزان محروم

همچنین، محمدرضا علی‌پور، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان، درباره اقدامات انجام شده برای بازگشت به تحصیل دانش‌آموزان محروم، بیان کرد: از راهبردهای اساسی ما در کمیته امداد این است که کل خانواده‌ای که تحت پوشش است را از همه حیث توانمند کنیم که طبیعتاً ارتقاء سطح تحصیلی فرزندان این خانواده‌ها، از اهداف اصلی ما است و قصد داریم در این راستا الگوسازی انجام دهیم که فرزندان خانواده محروم، از سرپرست خانواده که به هر دلیل دچار فقر شده‌اند الگو نگیرند.

وی افزود: در این جهت اقدام در راستای تأمین مایحتاج تحصیل کودکان نیازمند نیز از اهداف اصلی ما است و در این جهت تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم. ما کمک‌هایی را جدای از مستمری ماهانه برای خانواده‌های نیازمند در قالب بسته حمایتی در نظر گرفتیم که بسیاری از دانش‌آموزان را با همین بسته به تحصیل برگرداندیم.

علی‌پور گفت: در جلسه‌ای که در استانداری برای این موضوع داشتیم یک لیست 10 هزار نفره از کودکان نیازمند به ما دادند که بیش از 200 نفر از این لیست، در بین خانواده‌های تحت پوشش ما بودند که از نیمه دوم شهریورماه تا کنون حدود 130 نفر از این افراد را به کلاس درس برگرداندیم و باقی نفرات نیز مشکلاتی از قبیل صعب‌العبور بودن مسیر مدرسه(عشایر) و معلولیت داشتند.

وی ادامه داد: حرکات خیریه مردمی در جهت احساس مسئولیت نسبت به همنوع و مسئولیت دینی و اجتماعی بسیار عالی هستند اما باید این فعالیت‌ها با کاری که در کمیته امداد و آموزش و پرورش هم‌پوشانی داشته باشد و از موازی‌کاری پرهیز شود. امسال حدود 21 هزار دانش‌آموز از خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد، از کفش، لباس و نوشت‌افزار در قالب بسته‌های حمایتی بهره‌مند شدند.

کمپین‌های مردمی، پویش امام حسینی‌ها

اما یکی از ارکان مؤثر در کمک به بازماندگان از تحصیل و دانش‌آموزان محروم، کمپین‌ها و حرکت‌های خیریه مردمی است که در این مسیر بسیار راهگشا خواهد بود. 

طرح خیریه کمک به تأمین نوشت افزار دانش‌آموزان نیازمند و کودکان بازمانده از تحصیل با عنوان «پویش امام حسینی‌ها» یکی از این کمپین‌های مردمی است که از چند روز قبل در اهواز آغاز شده است.

این طرح که به همت برخی گروه‌های جهادی شکل گرفته است، قصد دارد با توجه به افزایش قیمت‌ها در بخش نوشت افزار و لباس فرم مدرسه، با جمع‌آوری کمک‌های مردمی، نوشت‌افزار مورد نیاز دانش‌آموزان محروم را در اهواز و خوزستان تا حد توان تأمین کند.

حجت‌الاسلام دانیال اریکه، دبیرپویش مردمی امام حسینی‌ها در این رابطه گفت: وضعیت اقتصادی جامعه باعث شده بسیاری از خانواده‌های محروم امسال در تأمین مایحتاج فرزندان‌شان جهت رفتن به مدرسه دچار مشکل شوند، لذا قصد داریم با راه‌اندازی این پویش در ماه محرم و به نام امام حسین(ع) که اسوه ایثار و فداکاری است و باتوجه به اینکه ملت ما عاشق و دلداده ایشان هستند، فارغ از وابستگی به مجموعه یا تشکلی خاص، در این راستا قدم خیری برداریم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی یکی از درس‌هایی که از پای منبرهای روضه اباعبدالله(ع) می‌گیریم، همین کمک به هم‌نوع و غافل نشدن از جامعه اطراف‌مان است و هدف ما این است که بامشارکت گسترده مردم، هیچ دانش‌آموز نیازمندی در اهواز و خوزستان نباشد که به‌خاطر مسائل مالی از تحصیل جا بماند.

وی افزود: تاکنون برای فرزندان 60 خانواده وسایل ضروری تحصیل را تأمین کرده‌ایم اما هنوز خانواده‌های زیادی هستند که شناسایی شده‌اند اما نوشت افزار فرزندشان تهیه نشده است و حتی برخی از آنان هزینه ثبت نام مدرسه هم ندارند که امیدواریم با شرکت همشهریان در این پویش، بخشی از مشکل این خانواده‌ها حل شود.

دود افزایش قیمت‌ها در چشم دانش‌آموزان محروم

هر ساله تعدادی از دانش‌آموزان محروم کشورمان به‌دلیل مشکلات مالی در تحصیل به مشکل می‌خورند و بعضاً مجبور به ترک تحصیل می‌شوند که با وضعیت اقتصادی سال جاری، این مشکل بیشتر مشاهده می‌شود.

افزایش قیمت کتاب و نوشت‌افزار در کنار هزینه‌های دیگر خانواده‌ها، کار را برای نیازمندان بیش از دیگران سخت کرده و در این شرایط، نهادها و دستگاه‌های مسئول در کنار مردم، به بهبود این شرایط کمک کنند تا تعداد دانش‌آموزانی که به‌دلیل مسائل مالی در تحصیل دچار مشکل می‌شوند، به حداقل برسد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار