تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۱۷۳۳۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گلایه آبادانی‌ها از به‌کارگیری نیروهای غیربومی در پالایشگاه
آبادانی‌ها از به‌کارگیری نیروهای غیربومی در پالایشگاه و سایر کارخانه‌جات گلایه دارند و برخی از مسئولان منتقد استخدام نیروهای غیربومی با وجود جوانان بومی و متخصص هستند.

آبادان با وجود بهره‌مندی از وجود پالایشگاه، پتروشیمی، گمرک، اداره بندر، سایت‌های صنعتی و با وجود  اینکه در محدوده منطقه آزاد اروند بوده آمار بالای از جوانان بیکار بومی و تحصیل‌کرده را دارد.

 آیا این‌همه وزیر و وکیل و معاون و مسئول و مدیر کوچک و بزرگ که عنوان دکتر را یدک می‌کشند نباید برای اقتصاد و معیشت مردم، برای کشاورزی، برای مسائل گمرکی، ارز و بانک و بیمه، برای بیکاری و ایجاد اشتغال، برای تعطیلی پشت سرهم کارگاه‌ها و کارخانه‌ها نسخه‌ای تجویز کنند؟ آیا نباید برنامه‌ای داشته باشند؟ این‌ها را امیرحسین که تحصیلاتش را تا کارشناسی ارشد ادامه داده است، می‌گوید و ادامه می‌دهد: خشک‌سالی و شوری آب باعث از بین رفتن، دامداری، کشاورزی این خطه و نابودی نخلستان از بین رفتن نخل‌ها به‌عنوان سرمایه کشاورزان شده، افزایش قیمت سوخت صید، ممنوعیت صید در برخی از مواقع سال، ملوانان و لنج داران را بیکار کرده است، پس مسئولان کی می‌خواهند برای ایجاد شغل و حفاظت از فرصت‌های شغلی دست‌به‌کار شوند؟

بیکاری آبادانی‌ها قابل قبول نیست

در روزهای گذشته نیز که تعدادی از جوانان بیکار جویای کار در شهر آبادان با تجمع در مقابل پالایشگاه آبادان خواستار به اشتغال در فاز 2 این پالایشگاه شدند. سرپرست فرمانداری آبادان دراین‌باره می‌گوید: یکی از اولویت‌های ما، تعیین تکلیف بیکاری است. پذیرفته نیست که با وجود دستگاه‌های اقتصادی و تجاری از قبیل پالایشگاه، پتروشیمی، منطقه آزاد اروند و فرودگاه بین‌المللی اداره بندر و منطقه آزاد اروند بازارهای بین‌المللی شاهد بیکاری جوانان آبادان باشیم.

سید زین‌العابدین موسوی افزود: آمارهای که داریم حکایت از این دارد که توجه درستی به اشتغال نشده است. آبادان تنها شهری است که بعد از مرکز خوزستان 3 نماینده مجلس دارد، یعنی دولت این پیش‌بینی را کرده که با داشتن سه نماینده  در مجلس خدمات‌رسانی بیشتر به مردم این شهرستان داشته باشد.

بیان کرد: اگر قرار باشد با توجه به برخورداری از در صد زیاد نمایندگان مجلس در این شهر ما نتوانیم مشکلات بیکاری و اشتغال را حل کنیم و اگر قرار بود با توجه به این‌همه دستگاه‌های اقتصادی بیکاری در این حد بالا باشد، نه برای نظام و نه برای دولت این امر پذیرفتنی نیست زیرا تمام امکانات را دولت به امیدی بعد از جنگ در آبادان مستقر کرده است که بیکاری در این شهرستان وجود نداشته باشد.

 وی افزود: حال با توجه به اینکه میزان جمعیت آبادان از ابتدای جنگ کمتر است و در عوض صنایع و مراکز اقتصادی بیشتر شده است انتظار می‌رود که بیکار آبادانی نداشته باشیم  و آنچه اتفاق می‌افتند ناشی از این است که به اشتغال بومی توجه درستی نشده است.

سرپرست فرماندار آبادان با اشاره به اینکه در پالایشگاه آمارهای ارائه‌شده که بخش زیادی از نیروهای استخدامی شده در فاز 2 افراد غیربومی است، بیان کرد: در این خصوص از سازمان تأمین اجتماعی درخواست ارائه لیست  آمار  کلیه افرادی که در فاز 2 و یا با سایر صنایع و شهرک‌های آبادان مشغول به کار شده‌اند چه توسط دولت و چه بخش خصوصی با شماره کد ملی در اختیار فرمانداری قرار دهد.

غیربومی‌ها نباید جذب شوند

فرماندار آبادان گفت: با بررسی این موضوع و هماهنگی مسئولان اقدامات لازم صورت می‌گیرد و شورای تأمین چه مسئولان دولتی چه غیردولتی بر این امر اجماع دارند که جذب نیروی غیربومی صورت نگیرد.

وی عنوان کرد: آبادان باید محل اشتغال آبادانی باشد ولا غیر مگر نیروهای تخصصی  که در آبادان موجود نباشند در این مورد جذب نیروهای بومی خوزستانی تعریف درستی است و اگر در استان نیز وجود نداشت از مناطق دیگر نیروی جذب می‌کنیم.

موسوی افزود: تا زمانی که در این پست هستم اعلام کردم که حتی یک نفر نیروی غیربومی در آبادان مشغول به کار نشود و این موضوع توسط بازرسان فرمانداری در حال پیگیری است و روزانه پایش می‌شود اگر مسئول و دستگاه اجرایی اشتباهی در این حد کند برخوردی قاطع صورت خواهد گرفت. 

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم اشتغال در آبادان را بر روی ریل منطقی و بومی قرار دهیم مطمئناً بیکاری در آبادان نخواهیم داشت و بر این عقیده‌ام که نباید شرمنده مردم شویم جلوی این کار باید گرفته شود و دولت نیز اعلام کرده که هر شهر باید از نیروهای بومی خود استفاده کند.

دیگر تحمل تبعیض در به‌کارگیری نیروهای غیربومی در پالایشگاه را نداریم

علی احمدی یکی از جوانان جویای کار به خبرنگار فارس در آبادان گفت:  نمایندگان مردم آبادان در مجلس باید به دنبال راه‌حل برای بحران اشتغال در این منطقه باشند چرا از وزیر نفت  و وزیر کار را برای بررسی جدی و اساسی  مشکل بیکاری در جوانان آبادان به مجلس فرا نمی‌خوانند.

وی بیان کرد: با داشتن زن و بچه و نداشتن حقوق از بیکاری رنج می‌بریم این در حالی است که پیمانکاران پالایشگاه آبادان، غیربومی‌ها را استخدام کرده‌اند.

این جوان آبادانی با بیان اینکه ما جز مطالبه صنفی دنبال چیز دیگری نیستیم، افزود: همه ما تابع رهبری و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی هستیم در زمان جنگ سختی و مشکلات فراوانی متحمل شدیم به‌طوری‌که تاکنون آبادان بلند  آباد نشد است. جوانان زیادی در این شهر به شهادت رسیدن مردم این شهر با جون دل در مقابل دشمنان مقاومت کرده‌اند ولی نمایندگان این شهر برخلاف  تبلیغات انتخاباتی خود برای رفع مشکل اشتغال نظارتی بر این موضوع ندارند مشکلات اقتصادی بیکاری باعث شده دیگر تحمل تبعیض در به‌کارگیری نیروهای غیربومی در پالایشگاه را نداشته باشیم.

در آبادان کسی حرف جوانان را نمی‌شنود

امام‌جمعه آبادان نیز می‌گوید: در آبادان کسی حرف جوانان را نمی‌شنود، مسئولان ما پوست‌کلفت شده‌اند، در پالایشگاه به سفارش مدیران همین‌الان نیرو واردشده آنگاه بچه‌های تحصیل‌کرده آبادانی باید بیکار بمانند.

حجت‌الاسلام علی ابراهیمی پور می‌افزاید: رده‌های میانی منطقه آزاد اروند می‌توانند با همت و همراهی، آینده خوبی را برای آبادان رقم بزنند و روزی برسد که دیگر دغدغه بومی و غیربومی نداشته باشیم، جوانان منطقه کارد به استخوانشان رسیده است.

روند استخدام افراد بومی در فاز 2 پالایشگاه آبادان رضایت‌بخش نیست

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش گفته بود روند استخدام افرادی بومی در فاز 2 پالایشگاه آبادان رضایت‌بخش نیست.

جلیل مختار می‌گوید: با توجه به راه‌اندازی سامانه نام‌نویسی متقاضیان استخدام در فاز ۲ پالایشگاه آبادان جذب و به‌کارگیری نیروی غیربومی اقدامی غیرقانونی بوده و استخدام نیروی بومی در فاز ۲ پالایشگاه آبادان اولویت نخست است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی به سفر اعضاء کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به شهرستان آبادان به‌منظور بررسی مشکلات اشتغال در آبادان در مهرماه اشاره کرد و گفت: کارگروهی به ریاست علیرضا محجوب نماینده مردم تهران به‌منظور بررسی روند استخدام افراد در فاز ۲ پالایشگاه آبادان تشکیل و مستندات در این کمیسیون موردبررسی قرار می‌گیرد.

مختار افزود: در صورت اثبات به‌کارگیری نیروی غیربومی که تخصص آن‌ها در منطقه وجود دارد در فاز ۲ پالایشگاه آبادان وزیر نفت برای پاسخگویی به مجلس شورای اسلامی فراخوانده خواهد شد و اقدام لازم نیز اتخاذ می‌شود.

آبادان بیشترین نرخ بیکاری در کشور را دارد

یکی دیگر از نمایندگان آبادان در مجلس نیز اظهار کرد: موضوع آب و اشتغال از موارد چالش‌برانگیز این شهرستان است آبادان بیشترین نرخ بیکاری در کشور را به خود اختصاص داده و متأسفانه تأخیر در احداث سد سلولی در بالادست و پایین‌دست رودخانه بهمن‌شیر باعث از بین رفتن فرصت‌های شغلی در بخش کشاورزی شده است.

عامر کعبی با بیان اینکه بحث بیکاری در آبادان را باید جدی بگیریم، افزود: 2 هزار 415 نفر در فاز 2 پالایشگاه آبادان مشغول به کار هستند طبق آمار نقش جوانان آبادانی را در این پروژه  بسیار کم‌رنگ می‌بینیم.

نماینده آبادان با اشاره به اشتغال در بحث انرژی و نفت بیان کرد: به دنبال برنامه‌ریزی برای  ایجاد 10 هزار فرصت شغلی بوده‌ایم ولی به دلیل چالش آب و عدم توجه کافی بر این موضوع شاهد ضعف نظارت در جذب نیروها در فاز 2 آبادان شده‌ایم.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه کشور این اجازه به فرمانداران داده‌شده تا در جذب پیمانکاران بومی استان  نظارت کافی داشته باشند و از جوانان بومی برای اشتغال در پروژه‌ها استفاده شود، افزود: این را از سرپرست فرماندار آبادان انتظار داریم بر عملکرد پروژه فاز 2 پالایشگاه آبادان و استخدام افراد بومی نظارت کافی داشته باشد.

کعبی با اشاره به سرمایه‌گذاری 3.5 میلیارد دلاری فاز 2 پالایشگاه آبادان عنوان کرد: گردش مالی و منافع این طرح ملی باید در استان باشد و از پیمانکاران محلی استفاده شود.

وی گفت: با اجرایی شدن قانون منطقه آزاد اروند در این شرایط نابسامان اقتصادی که در بازار کشور بعد از برجام و خروج آمریکا از توافق رخ داده است این موضوع در منطقه آزاد کمتر دیده‌شده و اقدام خوبی ازجمله ایجاد 12 هزار فرصت شغلی در بخش تجارت اقتصاد و خدمات در راستای تحول اقتصادی در شهرستان آبادان مهیا شده است.

نماینده آبادان اظهار کرد: از فرماندار جدید خواستارم در خصوص اشتغال در فاز 2 و ساماندهی آب شرب، کشاورزی و پروژه‌های عمرانی در سطح شهر توجه ویژه‌ای داشته تا با توجه به حمایت‌های منطقه آزاد اروند شاهد رونق بیشتر در آبادان باشیم. 

طرح توسعه و تثبیت  ظرفیت پالایشگاه آبادان موسوم به فازهای ۲ و ۴ آنچه امروز در پالایشگاه آبادان تحت عنوان عملیات به‌روزرسانی و بهینه‌سازی این پالایشگاه در حال انجام است.

پروژه عملیات اجرایی احداث فاز 2 پالایشگاه آبادان به‌منظور ارتقاء سطح کیفی محصولات به یورو 4 و 5، ارتقاء سطح زیست‌محیطی منطقه، نوسازی و سوددهی پالایشگاه بهمن‌ماه سال 1395 با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری آغاز شد.

جذب اعتبار هفت میلیارد دلاری تا پایان پروژه عظیم بهینه‌سازی و به‌روز کردن پالایشگاه آبادان از طریق فاینانس و حضور کنسرسیومی معتبر از کشورهای  چین و ژاپن در این پروژه، اتفاق بزرگی است که باید از آن به‌عنوان فرصتی طلایی برای برون‌رفت منطقه از بن‌بست اشتغال، رشد و بازگشت به دوران طلایی صنعت نفت در آبادان نام برد ولی تاکنون رضایتمندی جوانان بومی را به همراه نداشته است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار