تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۴۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اعزام۱۵۰ هنرمند برای اجرای تعزیه، نقالی و روایتگری به عراق
دبیر اجرایی همایش بین المللی روایت راهیان گفت: امسال ۱۵۰ هنرمند ایرانی برای اجرای تعزیه، نقالی، روایتگری و پرده خوانی به کشور عراق اعزام خواهیم کرد.

آرش ساربان در نشست خبری همایش روایت راهیان اظهار داشت: امسال مفتخریم که دبیرخانه همایش بین المللی روایت راهیان را در اهواز داشته باشیم. واقعیت آن است که حرکت فرهنگی در مسیر اربعین نیاز اساسی برای شناخت راه امام حسین(ع) است.

وی افزود: همایش پیاده روی روایت راهیان از28 مهر ماه تا8 آبان اجرای20 گروه در سه مرز اصلی کشور یعنی مرزهای شلمچه، چذابه و مهران در بخش ایران آغاز می‌شود همچنین درحال رایزنی برای مرزهای ورودی مانند میرجاوه نیز هستیم.

دبیر اجرایی همایش بین المللی روایت راهیان بیان کرد: در بخش بین المللی از روز1 و 2 آبان ماه در شهر نجف 20 گروه نمایشی کار خود را آغاز می‌کنند. پس از آن در موکب‌های18، 163، 276، 285، 441، 444، 707، 760 و 1120 به مدت 5 روز اجرا خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در نهایت تمام گروه‌های نمایشی به کربلا می‌رسند و روز اربعین نیز در ایران در کلیه استان‌های کشور همایش خواهیم داشت.

ساربان به استان‌هایی که در عراق اجرا دارند اشاره کرد و گفت: استان‌های تهران، همدان، خراسان رضوی  شهر سبزوار و مشهد، آذربایجان شرقی، سمنان، البرز، کرمان، مازندران، مرکزی، اردبیل، یزد و خوزستان با4 گروه تعزیه عربی و یک گروه دمام زنی بزرگ در این همایش شرکت کرده است.

وی افزود: در کنار این هنرمندان یک گروه4 نفره مستند ساز نیز برای پوشش حضور دارند و در روز ولادت حضرت رسول(ص) مراسم اختتامیه این همایش در تهران برگزار می‌شود.

همچنین  در این نشست محراب محمدزاده گفت: در دو سال گذشته برنامه‌ها در بخش ایران اجرا نمی‌شد اما امسال این کار به خط شد و در مرزهای اصلی کشورمان نیز اجرای تعزیه‌، نقالی، پرده خوانی و روایتگری را داریم.

وی تصریح کرد: در سال اول با شعار نذر فرهنگی کار را تنها با35 هنرمند آغاز کردیم اما امسال 150 هنرمند را برای اجرا به کشور عراق اعزام می‌کنیم.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار