تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۱۷۳۴۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به زودی در خوزستان؛
حذف واسطه ها از تولید تا مصرف محصولات گواهی شده
حذف واسطه ها از تولید تا مصرف محصولات گواهی شدهخوزنیوز: مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مدیر کل محیط زیست و سلامت غذا به منظور برنامه ریزی جهت تولید محصول گواهی شده به خوزستان سفر کرد.

به گزارش خوزنیوز؛ مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مدیر کل محیط زیست و سلامت غذا در سفر به استان از اتحادیه تعاونی های زراعی و باغی ، مزرعه ذرت و پرورش قارچ شهرستان دزفول بازدید کرد.

سعید سعادت هدف از این سفر را تولید محصول گواهی شده در راستای سلامت غذا  جامعه عنوان کرد و افزود: محصول گواهی شده محصولی است که باقیمانده سموم و آفت کش ها و عناصر سنگین و آلاینده ها در آن از حد مجاز پایین تر باشد و از نظر تغدیه ای به اندازه کافی حاوی عناصر غذایی برای سلامت انسان و دام باشد.

وی ادامه داد: برای تولید محصول گواهی شده باید از دستورالعمل خاصی پیروی کرد که در حال حاضر با همکاری سازمان ملی استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی این دستورالعمل آماده شده و طی چند روز آینده ابلاغ می شود.

سعادت دیگر اقدام صورت گرفته در این راستا را ایجاد خدمات رسان هایی دانست که به کشاورز در تولید محصول گواهی شده کمک می کند و اظهار داشت: کلینیک های گیاه پزشکی، آزمایشگاه های تجزیه آب و خاک، شرکت های بازرسی که به نمایندگی از سوی سازمان ملی استاندارد وظیفه بازرسی و گواهی محصولات دارند را از جمله خدمات رسان هایی دانست که به کشاورزان کمک شایانی می کنند.

وی افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته برای تولید این محصول اولین گام ثبت نام کشاورز از طریق پایگاه اطلاع رسانی محصولات گواهی شده و ارگانیک ( سرگانیک) می باشد

 سعادت به فواید این ثبت نام نیز اشاره کرد و تصریح نمود: کشاورزی که دارای هویت مشخص باشد و از الگوی کشت منطقه پیروی کند در این سامانه ثبت نام می کند و از طریق این سامانه با اعتماد کامل دسترسی کافی به کلیه خدمات رسان هایی که در سامانه قید شده دارد.

مدیر کل محیط زیست و سلامت غذای کشور در ادامه ایجاد هلدینگ هایی که وظیفه وصل کردن تولید به بازار را دارد در جهت کاهش هزینه های تولید موثر دانست و تصریح نمود: ایجاد این هلدینگ ها  باعث می شود محصول با قیمت پایین تر در بازار به فروش برسد.

سعید سعادت اضافه کرد: هلدینگ ها شخصیت حقوقی یا حقیقی هستند که به کشاورز در تولید محصول کمک کرده و با برندسازی محصول آن را وارد بازار می کنند و با حذف واسطه ها از تولید تا مصرف، محصول به قیمت عادلانه به دست مصرف کننده می رسد.

وی ادامه داد: محصول گواهی شده با دو ویژگی کد شناسایی محصول که توسط وزارت صادر می شود و قابل رهگیری می باشد و نشان حد مجاز آلاینده ها که یک علامت استاندارد با کد ده رقمی است و نشانگر نظارت نماینده سازمان ملی استاندار می باشد شناخته می شود.

دکتر سعادت با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید محصول گواهی شده به صورت پایلوت در استان های فارس، زنجان و اصفهان در حال انجام است اظهار امیدواری کرد با تشکیل هلدینگ ها از سال آینده تولید محصول گواهی شده به صورت عموم در همه کشور صورت گیرد.
:
:
:
آخرین اخبار