تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۱۷۳۴۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل دامپزشکی خوزستان عنوان کرد:
کنترل بهداشتی تردد دام‌های 7 استان مجاور خوزستان
مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه ورود بیش از 90 درصد نهاده‌های وارداتی دامی کشور از بندر امام انجام می‌شود، گفت: اگر انبارهای نهاده‌های دامی آلودگی داشته باشد، این آلودگی به راحتی به تمام کشور منتقل می‌شود بر همین اساس از سال‌های گذشته شستشو و ضدعفونی کامیون‌های حامل نهاده‌های کشاورزی مورد مصرف دام انجام شده است و بدون شستشو و  ضدعفونی خودروها، نهاده‌ای حمل نمی‌شود.

دکتر مصطفی کنارکوهی در نشست خبری که امروز (17مهرماه) به مناسبت روز دامپزشکی برگزار شد، اظهار کرد: دامپزشکی خوزستان به عنوان کمک و حامی تولید به دام انجام وظیفه می‌کند. امروزه بیش از یک هزار بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که دامپزشکی به عنوان یکی از پایه‌های آموزش در این زمینه مطرح است. پایش و کنترل بسیاری بیماری‌ها زمینه‌ساز کنترل بیماری در دام‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: شاید به علت موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی خوزستان این تصور ایجاد شود که هیچ پرورش دامی در این منطقه انجام نمی‌شود در صورتی که خوزستان با یک‌هزار واحد مرغداری که 850 واحد از این تعداد فعال هستند، سالیانه 43 میلیون قطعه تولید جوجه را دارد.

وی ادامه داد: خوزستان رتبه ششم در زمینه پرورش جوجه گوشتی، جایگاه پنجم را در بین 10 استان بزرگ دامپرور کشور دارد. همچنین در زمینه آبزی‌پروری با داشتن جایگاه دوم در کشور مقامی برجسته دارد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: میزان تولید آبزیان پرورشی خوزستان 60 هزار و 172 تُن است که جایگاه خاصی در این زمینه داریم.

کنارکوهی گفت: همچنین تردد دام عشایر از هفت استان همجوار فعالیت مضاعفی در حوزه دامپزشکی در خوزستان ایجاد کرده است تا کنترل‌های بهداشتی را در این زمینه انجام دهیم.

وی با اشاره به تعداد دام‌های خوزستان، بیان کرد: در خوزستان 3.5 میلیون رأس دام سبک و حدود 400 هزار رأس دام سنگین وجود دارد. همچنین حدود یک میلیون تا یک میلیون و 500 هزار رأس دام عشایر به صورت سالیانه از خوزستان تردد می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: در آخرین بررسی‌های به عمل آمده، سرمایه‌های دامی خوزستان بالغ بر 120 هزار میلیارد ریال برآورد شده که سرمایه عظیمی است. چنانچه این سرمایه‌ها به صورت صحیح هدایت و بهره‌برداری شود، در کنار پتانسیل‌های کشاورزی خوزستان می‌تواند با ایجاد اشتغال و بالا بردن تولید در خلق خوزستان با سیمای متفاوت از آنچه که هست نقشی تأثیرگذار داشته باشد.

کنارکوهی گفت: اداره‌کل دامپزشکی خوزستان با داشتن زیرمجموعه‌هایی در حوزه بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام، طیور و آبزیان، نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی، قرنطینه و نظارت بهداشتی بر تردد، صادرات و واردات دام، و فراورده‌های خام دامی، در تحقق اهداف خود فعالیت می‌کند.

وی در خصوص پیشگیری از بروز بیماری‌های دامی گفت: پیشگیری از بروز بیماری‌های دامی با استفاده از واکسینه کردن و یا سم‌پاشی دام‌ها، تشخیص سریع و درمان به موقع دام‌های بیمار و سرکشی و نظارت بر محل، نگهداری دام‌ها از عمده وظایف یکی از زیرمجموعه دفتر بهداشت دامپزشکی خوزستان است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به تعداد موارد سم‌پاشی دام، گفت: در شش ماهه نخست امسال بیش از 573 هزار رأس دام سبک و بیش از 41 هزار رأس دام سنگین در خوزستان سم‌پاشی شده است.

کنارکوهی با اشاره به دیگر اقدامات دامپزشکی خوزستان خاطرنشان کرد: مبارزه با انگل‌های خارجی و داخلی و کنترل پایش بیماری‌ها و عملیات شناسایی راکتور سلی که یکی از بیماری‌های مشترک انسان و دام است، از دیگر وظایف دامپزشکی است. تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک نیز از دیگر برنامه‌های دامپزشکی خوزستان است که اجرایی شده است.

وی با اشاره به وضعیت کشتارگاه‌های صنعتی خوزستان، گفت: خط صنعتی کشتارگاه دام اهواز راه‌اندازی شده و کشتارگاه صنعتی خرمشهر در آستانه راه‌اندازی است. همچنین مجوز احداث کشتارگاه در شمال اهواز صادر شده که حدود 30 درصد پیشرفت فیزکی دارد.

 مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: مجوز دو کشتارگاه صنعتی در ماهشهر و امیدیه نیز صادر شده است و کشتارگاه صنعتی باغملک 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. کشتارگاه صنعتی بهبهان نیز با پیشرفت فیزیکی بیش از 70 درصد نیمه‌کاره رها شده است. همچنین دنبال مراحل کسب مجوز کشتارگاه صنعتی برای شمال خوزستان در دزفول هستیم.

کنارکوهی درخصوص کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیان کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که وظیفه پایش و کنترل این بیماری به عهده دامپزشکی است. همچنین کنترل تردد دام زنده و نهاده‌ها در سطح ورودی‌های استان از دیگر وظایف دامپزشکی خوزستان است. 

وی عنوان کرد: با توجه به قرنطینه بودن استان خوزستان و تردد دام‌های استان‌های همجوار از خوزستان و مجاورت با دو کشور کویت و عراق، نظارت بهداشتی در مرزهای ورودی و خروجی به عهده اداره قرنطینه است.
در صورتی که کانون‌های بیماری در استان‌های دیگر افزایش یابند، قطعا پست قرنطینه را در ورودی استان خوزستان را خواهیم داشت.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه ورود بیش از 90 درصد نهاده‌های وارداتی دامی کشور از بندر امام انجام می‌شود، گفت: اگر انبارهای نهاده‌های دامی آلودگی داشته باشد، این آلودگی به راحتی به تمام کشور منتقل می‌شود بر همین اساس از سال‌های گذشته شستشو و ضدعفونی کامیون‌های حامل نهاده‌های کشاورزی مورد مصرف دام انجام شده است و بدون شستشو و  ضدعفونی خودروها، نهاده‌ای حمل نمی‌شود.

کنارکوهی با اشاره به عوارض مصرف نهاده‌های دامی آلوده تصریح کرد: حدود 140 هزار تن نهاده دامی آلوده در کشور وجود دارد که هنوز دستگاه‌های نظارتی نحوه امحاء این نهاده‌ها را مشخص نکرده‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه تعطیلی برخی از دامداری‌ها به دلیل افزایش هزینه‌ها، گفت: کل هزینه‌های واکسن، دارو و مسائل بهداشتی دامداری‌ها به یک درصد نمی‌رسد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به کشتار و فروش غیرمجاز دام در معابر، گفت: یکی از بزرگترین دغدغه‌های دامپزشکی، کشتار و فروش غیرمجاز دام در معابر است که امسال 169 فقره پرونده قضایی برای افرادی که در خوزستان اقدام به عرضه دام در معابر می‌کنند، تشکیل شده است. وظیفه دامپزشکی تنها اعلام خطر به دستگاه‌های نظارتی است و یکی از مشکلات ما این است که دامپزشکی ضابط قضایی نیست.

کنارکوهی ادامه داد: دامپزشکی صرفا بر اماکنی که دارای مجوز از مجرای قانونی هستند اعمال نظارت می‌کند اما هیچ‌وقت به این مناطق محدود نشده‌ایم و اقدامات قانونی و آموزشی را انجام داده‌ایم اما باید اجرائیات شهرداری و نیروی انتظامی در کنار دامپزشکی باشند.

وی افزود: در این راستا با مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان مکاتبه کرده‌ایم و این موضوع در جلسه شورای سلامت نیز مطرح شد اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و تنها دستگاهی که در این زمینه به دامپرشکی کمک کرده، قوه قضاییه بوده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در خصوص تأثیر خشکسالی بر تولیدات دامی، تصریح کرد: خشکسالی تنها می‌تواند بر دستگاه تنفسی طیور تأثیرگذار باشد اما آماری ناشی از افزایش تلفات بر اثر گرد و خاک نداشته‌ایم و این موضوع تنها می‌تواند بر میزان تولید دام سنگین (تولید شیر) تأثیرگذار باشد یا کیفیت پشم گوسفند را کاهش دهد. طبق بررسی‌ که روی لاشه‌های دام‌‌ها انجام شد گرد و خاک تأثیر زیادی بر لاشه نداشته است.

کنارکوهی عنوان کرد: آب شور قطعا تولیدات را کاهش می‌دهد، اما اینکه تلفاتی در پی مصرف آب شور در دام‌ها رخ داده باشد،  مشاهده نشده است. در تابستان امسال میزان تلفات بر اثر آب شور را بررسی کردیم و آنچه به دست آمد قابل قبول نبود. همچنین تنها دام بیمار بر اثر گرد و خاک بیماری‌اش تشدید می‌یابد اما اینکه آلودگی هوا موجب بیماری دام شود، مشاهده نشده است.

وی با اشاره به میزان بروز بیماری تب مالت و سل در سطح استان خوزستان گفت: در سال‌های اخیر بیماری تب مالت در خوزستان نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش یافته است اما میزان موارد سل مانند سال‌های گذشته است که دام‌های مبتلا به سل را شناسایی و کشتار می‌کنیم و غرامت آن‌ها پرداخت می‌شود که سال گذشته 37 رأس گاو سلی تشخیص داده شده و از چرخه تولید خارج شدند. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار