تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۱۷۳۷۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس شورای اسلامی شهرآبادان:
آبادان به فضاهای فرهنگی بیشتری نیاز دارد
رئیس شورای شهرآبادان گفت: در آبادان مردم متقاضی احداث کتابخانه و اماکن فرهنگی در مناطق مختلف شهر هستند اما هنوز به نیاز مردم پاسخ داده نشده است.

عبدالله کعبی شنبه شب در درجریان بازدید از کتابخانه‌های سطح شهر آبادان، با بیان اینکه تاکنون بیشتر جلسات کتابخانه‌های عمومی با شهردار‌ی‌ها به‌صورت مطالبه‌گری بوده است، اظهار کرد: طبق قانونی که در سال 1382 تصویب شد، شهرداری‌ها باید نیم‌درصد از درآمد خود را به کتابخانه‌های عمومی بدهند و این، تنها راه درآمد کتابخانه‌های عمومی است و نیاز است که شهرداری‌ها به این موضوع اهتمام جدی‌تری داشته باشند.

رئیس شورای شهر آبادان گفت: متاسفانه با گسترش چشمگیر فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی هر زمان و دوره ای شاهد کاهش سرانه مطالعاتی کتاب در جوامع در حال توسعه ای چون ایران به‌ویژه در میان کودکان و نوجوانان هستیم.

وی بیان کرد: اینترنت و قابلیت‌ها و امکانات نرم افزاری جدید آن به‌ویژه در سال‌های اخیر فراگیر شدن شبکه های اجتماعی، ذائقه بسیاری از کاربران ایرانی را تغییر داده و آنان را به ریزه خوانی و پراکنده خوانی سطحی و نامنسجم در گروه و کانال های مختلف سوق داده است.

کعبی افزود: تا جایی که این نگرانی در مسئولان و متولیان فرهنگ به این سئوال ختم شده که آیا در سبد فرهنگی خانواده‌ها در سال های آتی کتاب جایگاهی خواهد داشت؟ از این رو فرهنگ دوستان و متولیان امور فرهنگی در سالیان اخیر به طور جدی در اندیشه یافتن راه‌های تشویقی نسل نو - که بخش زیادی از اوقات خود را در فضای مجازی صرف می کنند- به سوی این یار قدیمی و مهربان چاره جویی می‌کنند تا در زمینه چگونگی هدایت بخشی و نهادینه کردن هر چه مطلوب تر فرهنگ کتابخوانی در اقشار مختلف جامعه، بویژه کودکان و نوجوانان به وظیفه و رسالت خود عمل کرده باشند.

رئیس شورای شهر آبادان در این بازدید با بیان اینکه رویکرد شورای پنجم حفظ هویت فرهنگی آبادان است، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف شورای جدید ترویج و توسعه فرهنگ و حفظ فرهنگ شهروندی است و به سوی توسعه زیرساخت‌‌های فرهنگی حرکت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مردم آبادان اهل فرهنگ و ادب هستند و آبادان در جهان با فرهنگ و ادبیات فارسی و عربی غنی خود شناخته شده است، افزود: تا وقتی که تنها در گرو سیمان و آهن باشیم و از فرهنگ غافل شویم راه توسعه را نخواهیم دید.

منتخب مردم آبادان در شورای پنجم اظهار کرد: باید در زمینه ساخت چندین کتابخانه عمومی بزرگ و مجهز در مرکز شهر و ایجاد مراکز فرهنگی و هنری اقدام شود.

کعبی گفت: شورای شهر در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی و توسعه فرهنگ عمومی در کنار مجموعه کتابخانه‌ها خواهد بود و کتابخانه‌ها را بازوی قوی فرهنگی شهر می‌داند.

وی با بیان اینکه در آبادان تقاضای مردم برای مکان‌های فرهنگی بسیار است، افزود: در برخی شهرها تقاضا برای کتابخانه کم است؛ این در حالی است که در آبادان مردم برای داشتن کتابخانه و اماکن فرهنگی در جای جای شهر تقاضا دارند اما هنوز نیاز مردم پاسخ داده نشده است؛ در شورای پنجم این اراده وجود دارد که بخش فرهنگی و در رأس آن مبحث مطالعه و کتابخانه‌ها اهمیت گسترده‌ای یابد.

رئیس شورای شهر آبادان با بیان اینکه بخش بزرگی از بودجه‌های فرهنگی که باید برای فرهنگ و هنر این شهر هزینه شود، شورای پنجم و مجموعه مدیریت کتابخانه‌های عمومی، دو گروه تازه‌نفس برای پیگیری مطالبات کتابخوانی هستند، عنوان کرد: قطعاَ باید به بحث سخت‌افزاری کتابخانه‌ها نگاه ویژه‌ای داشت و کتابخانه‌‌هایی در آبادان ایجاد کرد که نیاز مردم این شهر را تأمین کند.

 وی در پایان از زحمات کتابداران تقدیر کرد و گفت: امید است شهرداری آبادان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد سازمان منطقه آزاد اروند و مدیر اداره ارشاد آبادان و سایر مسئولان شهر با توجه به لزوم توسعه فرهنگی و زیرساخت های فرهنگی با اتخاذ تدابیر مناسب از جمله ایجاد مراکز علمی و فرهنگی و حتی تفریحی متناسب با ایجاد فضای و اقداماتی چون برگزاری نشست های نقد و بررسی آثار مولفان، رونمایی از کتاب، برپایی کارگاه های تخصصی نویسندگی و تولید محتوای ادبی و علمی، زمینه مطلوب تری را برای جذب حداکثری دوستداران کتاب فراهم نمایند.

شهرستان آبادان 10کتابخانه عمومی دارد که یک کتابخانه عمومی در بخش اروندکنار و یک کتابخانه عمومی در شهرچوئبده و 8 کتابخانه دیگر در نقاط مختلف شهر آبادان واقع شده اند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار