تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۱۷۳۷۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ساری در تشریح سوال از وزیر نفت:
سلامت مردم خوزستان به دلیل بی توجهی های شرکت ملی نفت در معرض خطر است
نماینده مردم اهواز از آلودگی های زیست محیطی استان خوزستان به دلیل عدم توجه وزارت نفت به مسئولیت های اجتماعی انتقاد کرد.

علی ساری در نشست علنی امروز (یکشنبه، 27 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی با تسلیت درگذشت آقایان نوربخش و تاج الدین گفت: در این موضوع شک ندارم که آقای زنگنه یک چهره بین المللی است و در قامت یک دیپلمات نفتی مذاکرات اوپک و غیر اوپک را مدیریت می کند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: سلامت بهداشت و روان جامعه در همه جای دنیا اولویت است اما گویا حکومت مقتدر نفت در برابر کنوانسیون ها ایستاده و جدیدا به فلرهای شهر اهواز اضافه شده و شرکت کارون فلر نفتی اضافه کرده که آلودگی های زیست محیطی در پی داشته است.

ساری افزود: سازمان جهانی بهداشت آلودگی فلرهای نفتی را اعلام کرده چرا که بی توجهی به این موضوع مشکلات قلبی و ریوی دارد و متاسفانه علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری گویا مدیرعامل شرکت ملی نفت با خوزستان کینه دیرینه دارد و برخلاف منویات رهبری می گوید قوانین مربوط به مالیات بر ارزش افزوده در دولت بررسی شده و وجه حقوقی ندارد و این باعث شده مشکلاتی برای مردم اهواز ایجاد شود.

وی ادامه داد: از 3 درصد سهم نفت منطقه در تیرماه سال جاری از 13 هزار میلیارد تومان منابع فقط 800 میلیارد تومان دریافت شده هرچند که ارتباطی به وزارت نفت ندارد اما باید وزارت نفت در حوزه مسئولیت های اجتماعی پاسخگو باشد.

ساری ادامه داد: اخیرا جلسه ای در وزارت نفت برگزار شد اما مدیران نسبت به مسائل مطروحه پاسخگو نیستند و حتی گله زیادی نسبت به مدیرعامل حفاری مطرح است از این رو متاسفانه مدیران نگاه صدقه ای به مردم دارند.

وی در رابطه با اثرات زیست محیطی گاز فلر در منطقه، گفت: براساس تحقیقات دو دانشگاه لندن و نیجریه بر روی 912 نفر به مدت 13 سال، مردمی که تحت تاثیر این گاز قرار گرفته اند به میزان 40 درصد بیشتر از دیگران دچار بیماری فشارخون شدند، از طرفی دیگر بخش محروم قیزانیه که میان اهواز و شهرهای رامشیر و رامهرمز قرار دارد با جمعیتی حدود 27 هزار نفر، با مشکلات زیرساختی از جمله آب آشامیدنی، آب کشاورزی، جاده و کمبود مدرسه مواجه هستند. از طرفی دیگر وقتی درب خانه را باز می کنیم در به سوی شرکت نفتی باز می شود و گازهای مرگباری مانند Co2، So2 و H2S، در خانه های این منطقه وجود دارد، همچنین براساس آمار جهانی ایران بعد از روسیه و نیجریه بیشترین اتلاف انرژی را دارد به طوری که روزانه حدود 40 میلیون مترمکعب گاز به همراه نفت در میادین نفتی کشور هدر می رود که ارزش آن حدود 2 تا 3 میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: پیامدهای زیست محیطی ناشی از گاز فلر را می توان گرمی منطقه، مسمومیت ناشی از ترکیبات گازی، صدای بسیاز زیاد، انفجار و آتش سوزی ناشی از برگشت گاز خروجی به سمت شعله، کاهش لایه ازن و باران اسیدی دانست، از طرفی دیگر کل استان خوزستان درگیر تجاوز بی رحمانه وزارت نفت است.

ساری تصریح کرد: در منطقه کوروش شهر اهواز چاه نفتی وجود دارد که عوارض آن پرداخت نمی شود، از طرفی دیگر در زمینه به کارگیری نیروهای بومی طبق معیارها به آن ها ظلم روا می دارند، از طرفی دیگر اولین و تنها بخشی از ایران که روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت تولید می کند اما تنها حدود 300 میلیارد تومان در قالب هزینه اجتماعی پرداخت شده است.  

وی گفت: تنها استانی که بیشترین فرصت شغلی را دارد اما درصد بیکاری آن بسیار وحشتناک است، استان خوزستان بوده، از طرفی دیگر تنها استانی که برق به ارزش 10 میلیون دلار صادر می کند اما روستاهایش از نعمت داشتن برق محروم هستند استان خوزستان است، همچنین شعاع ریزش ناشی از سوخت ناقص مشعل ها چرا محاسبه نمی شود از طرفی دیگر بخارات ناشی از حوزچه های روباز آب مازاد همراه با نفت ترش بر محیط زیست خوزستان اثر بسیاری گذاشته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: من از سال 80 در وزارت نفت مشغول شده ام و به خوبی زحمات آقای زنگنه را دیده ام اما باید دغدغه ها و مشکلات گفته شود، استان یک شرکت هواپیمایی به نام نفت داشت که آن شرکت هم همزمان با حادثه یاسوج به نام کارون تغییر داده شد و مدیران صندوق بازنشستگی به دنبال آن هستند که این شرکت به تدریج به جای دیگری منتقل شود از طرفی دیگر چرا بند 2 ماده 18 آئین نامه نظام اداری و استخدامی وزارت نفت اجرایی نمی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه استان خوزستان از تبصره یک ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده محروم است البته مکاتبات بسیاری در این رابطه صورت گرفته و حتی از سوی استانداری و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اقدامات و تلاش های بسیاری شده اما به این مکاتبات پاسخ داده نشده است از طرفی دیگر براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس سهم آلایندگی استان خوزستان، 23 هزار و 338 میلیارد ریال است و سهم آلایندگی شهر اهواز حدود 11 هزار و 202 میلیارد ریال است و در مجموع 34 هزار و 540 میلیارد ریال است، این اعداد را مشاهده می کنید اما اعتبار تخصیص یافته در این حوزه تنها 300 میلیارد تومان است.

ساری تصریح کرد: مسئولان باید حق و حقوق مردم را پرداخت کرده و به مدیران نفتی باید بگوییم که استان خوزستان صدقه نمی خواهد بلکه حدود یک سوم از جمعیت استان خوزستان در شهرهای اهواز، باوی، کارون و حمیدیه قرار داشته اما این بلاها بر سر مردم حوزه انتخابیه من می آید.
:
:
:
آخرین اخبار