تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۱۷۳۷۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل کانون خوزستان:
قصه‌گویی باعث خلاقیت و شکوفایی ذهن کودکان می‌شود
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان گفت: قصه‌ها باعث شکوفایی ذهن و خلاقیت در کودکان می شود
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان گفت: قصه‌ها باعث شکوفایی ذهن و خلاقیت در کودکان می شود.

وحید کیانی پیش از ظهر امروز در نشست رسانه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور اظهار کرد: با گریزی به فرهنگ کهن ایرانی متوجه می‌شویم که قصه‌ها مهم‌ترین و نقش‌آفرین‌ترین ابزار تعلیمی و تربیتی از روزگار کهن تا به اکنون بوده‌اند.

وی با بیان اینکه قصه‌گویی، قصه‌پردازی و قصه‌نویسی در فرهنگ ایران‌زمین نمودی کهن دارد افزود: قصه‌ها به زندگی ما آدمیان نظم می‌دهند و تعادل برقرار می‌کنند.

مدیر اجرایی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور با اشاره به این‌که قصه‌ها نسل به نسل و سینه‌به‌سینه در میان جوامع نشر پیدا می‌کنند، تأکید کرد: این قصه‌ها باید روزآمد شوند تا تأثیرگذاری آن‌ها در سطوح مختلف جامعه بیشتر شود.

کیانی ادامه داد: در فرهنگ ایرانی که افسانه‌ها و اساطیر بسیار پررنگ هستند قصه‌ها ایستا نیستند و پویا هستند و با ما زندگی می‌کنند و به عنوان موجودات زنده همواره در کنار ما زندگی کرده و بالنده می‌شوند.

این مدیرکل فرهنگی در بخش دیگری از سخنان گفت: ادبیات داستانی ایران همواره ریشه در فرهنگ ایرانی داشته و وظیفه داریم که به بازآفرینی آن کمک کنیم.

وی تأکید کرد: قصه‌ها نقلی و روایی هستند. به همین دلیل قصه‌هایی که از پدران و مادران و یا مربیان کانون پرورش فکری می‌شنویم تأثیرگذاری آنی دارند.

کیانی توضیح داد: قصه‌ها فرصت‌های تازه‌ای را برای کودکان ایجاد می‌کنند، فرصت‌هایی که در آن خلاقیت وجود دارد و آفرینش فکری تحقق پیدا می‌کند. اگر زندگی را جدی بگیریم می‌توانیم زندگی خود را بدون نگرانی از پیامدهای بی‌هویتی بازآفرینی کنیم.

مدیرکل کانون خوزستان یادآور شد: با گریزی به ادبیات دینی متوجه می‌شویم که حجم زیادی از سوره‌های قرآنی پر از قصص قرآنی است. شاهد روایت‌هایی از آدمیانی هستیم که به نیک‌اندیشی و صلح در دوره خود شهره بودند. امیدوارم با بهره‌گیری از علوم قرآنی بتوانیم فرصت ظهور و بروز قصه در روزگار امروز را بدهیم.

حضور قصه‌گویان برتر ۶ استان کشور در اهواز

وی همچنین گفت: ۳۰ قصه گوی برتر از استان‌های اصفهان، بوشهر، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، فارس و کهگیلویه و بویراحمد طی روزهای ۳۰ آبان و یک آذرماه ۱۳۹۷ در اهواز برای راه‌یابی به مرحله نهایی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

کیانی با اشاره به زمان‌بندی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۳ کشور افزود: در روز نخست جشنواره در ۳۰ آبان ۱۸ قصه از ساعت ۹ تا ساعت ۱۶:۳۰ و در روز دوم و پایانی جشنواره دوازده قصه از ساعت ۸:۳۰ تا ساعت ۱۲ توسط قصه‌گویان منتخب اجرا خواهد شد.

وی در ادامه به همکاری سازمان آب و برق خوزستان در برگزاری این مرحله از جشنواره قصه‌گویی اشاره کرد افزود: سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان آب و برق خوزستان در گیت بوستان اهواز محل برگزاری بخش منطقه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است.

این مدیرکل فرهنگی اضافه کرد: علی خانجانی از قصه‌گویان، نویسندگان و پژوهش‌گران حوزه کودک و نوجوان، رئیس هیأت داوران، حسن دولت‌آبادی از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان و سارا روستاپور مجری برنامه کودک و نوجوان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، داوران مرحله منطقه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی هستند.

کیانی یکی از برنامه‌های جنبی این مرحله از جشنواره را برپایی کارگاه قصه‌گویی اعلام کرد یادآور شد: اعزام قصه‌گویان به مدارس شهرستان اهواز و اجرای قصه‌گویی برای دانش آموزان دیگر برنامه جنبی این جشنواره خواهد بود.

گفتنی است: بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۳ کشور با حضور ۶ استان کشور، ۳۰ آبان و یک آذر ۱۳۹۷ به میزبانی اهواز در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان آب و برق خوزستان برگزار می‌شود.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار