تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۱۷۳۷۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با حضور معاون اول رییس جمهوری
تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز افتتاح شد
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به ایجاد تحول در ارائه خدمات فاضلاب به شهروندان اهوازی گفت: این طرح یکی از طرحهای مهم در زمینه آب و فاضلاب استان است.
 
فردوس کریمی در حاشیه افتتاح این طرح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یادآور شد: تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز با ظرفیت تصفیه 112هزار مترمکعب در شبانه روز برای پوشش جمعیتی 550 هزار نفری ساخته شده است .
وی با اشاره به اینکه کلنگ ساخت این تصفیه خانه در سال 88 در مساحتی حدود یازده هزار مترمکعب به زمین زده شد افزود: در این سال ها به دلیل برخی چالش ها، روند اجرایی آن به کندی پیش رفت .
کریمی تاثیر این پروژه بر حفظ زیست محیطی را عاملی برای تسریع در تکمیل آن در این دوره عنوان کرد و ادامه داد: در شرق اهواز روزانه 112هزار مترمکعب فاضلاب تولید می شود که از این پس با کمک تصفیه خانه شرق اهواز پساب های فاضلاب برای امور صنعتی و کشاورزی استفاده می شوند.
وی با اشاره به اعتبار یکهزار میلیارد ریالی این پروژه از محل اعتبارات وزارت نیرو خاطر نشان کرد: پیش نیاز فعالسازی این پروژه اجرای سه پروژه دیگر شامل پروژه خط انتقال دوقلوی فاضلاب توسط لوله 1400 م.مgrp در مجموع به طول 9 هزار متر و سازه های بتنی (توسعه لوله 1400 م.م بتنی از روی پل روگذر )، اجرای پایپ جکینگ به قطر 1400 میلیمتر و خط انتقال 1200 میلیمتر پلی اتیلن شرق اهواز (زیرگذر پل قلعه چنان)، عملیات تکمیلی ایستگاه پمپاژ شامل هزینه تجهیزات و محوطه سازی بوده است.
مدیرعامل شرکت آبفا اهواز با اشاره به اینکه پیش نیازهای این پروژه عظیم با رفع بیش از 500 معارض صورت گرفت ادامه داد: تصفیه 112 هزار متر مکعب فاضلاب در روز و جلوگیری از ورود آن به رودخانه کارون و همچنین افزوده شدن 112هزار مترمکعب آب به چرخه کشاورزی و صنعت شهر اهواز بخشی از مزایای تصفیه خانه شرق اهواز است.
وی ادامه داد: احیای هفت هزار هکتار زمین کشاورزی بایر در اهواز ، اشتغالزایی 35 هزار نفر در زمینه کشاورزی، کمک به حفاظت کیفی رودخانه کارون در راستای مسایل زیست محیطی، جمع آوری برکه ها و دریاچه های فاضلاب تصفیه نشده در حواشی شهر اهواز، استفاده از پتانسیل پساب حاصل از تصفیه خانه به منظور توسعه کمربند سبز و تثبیت خاک و مهار کانون های ریزگرد منطقه و جمع آوری مرداب فاضلاب روبروی شرکت صنایع فولاد و رفع مشکل زیست محیطی از دیگر مزایای این تصفیه خانه است.
معاون اول رییس جمهوری روز دوشنبه از طریق فرودگاه آبادان وارد استان خوزستان شدتا چند طرح مهم عمرانی در این استان را افتتاح کند.
قرار است جهانگیری روز سه شنبه از طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری و کانون های داخلی ریزگرد استان دیدن کند و پس از آن ورزشگاه اختصاصی فولاد خوزستان را مورد بهره برداری قرار خواهد داد.
وی همچنین ضمن بازدید از شهرک صنعتی شماره 2 اهواز کارخانه تولید نمک دریایی دلفین را افتتاح خواهد کرد.
برنامه پایانی معاون اول رییس جمهوری در خوزستان شرکت در نشست برنامه رهبردی استان خوزستان است که در استانداری برگزار خواهد شد.
گفتنی است تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز بزرگ ترین پروژه به روش SBR خاورمیانه و سومین تصفیه خانه به همان روش در جهان است که در صورت بهره برداری توانتصفیه 112هزار متر مکعب فاضلاب را در شبانه روز دارد.
سیستم تصفیه فاضلاب در این تصفیه خانه به روش SBR یا همان راکتور ناپیوسته متوالی است،یک فرایند هوازی تصفیه فاضلاب برای اصلاح کیفیت فاضلاب است که آسیب به محیط زیست و اکوسیستم را به حداقل می رساند.
هیات دولت در جلسه فروردین سال 96 اجرای پنج ابرپروژه (مگا پروژه) برای حل مشکلات اساسی خوزستان را به تصویب رساند که ساماندهی آب و فاضلاب خوزستان یکی از آنهاست.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار