تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۱۷۳۷۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ساز ناکوک اشتغال در خوزستان
خوزستان یکی از صنعتی ترین استان های کشور است که داشتن جمعیت کارگری بالا درکنار جمعیت جوان جویای کار موجب شده معضل بیکاری در آن نمود چشمگیرتری نسبت به سایر مناطق کشور داشته باشد
خوزستان یکی از صنعتی ترین استان های کشور است که داشتن جمعیت کارگری بالا درکنار جمعیت جوان جویای کار موجب شده معضل بیکاری در آن نمود چشمگیرتری نسبت به سایر مناطق کشور داشته باشد.

استان خوزستان در تابستان سال 97 با 15.6 درصد دومین رتبه بیکاری کشور را با یک درصد رشد (نسبت به مدت مشابه سال گذشته) به دست آورد و برای دومین فصل متوالی در سال جاری به عنوان یکی از استان های صدرنشین بیکاری معرفی شد.

افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع تلقی می شود و درواقع اشتغال و بیکاری از جمله موضوعات اساسی اقتصاد در هر استانی است.

طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 1395 نرخ بیکاری در خوزستان 14.3 درصد بوده است، همچنین بر اساس سرشماری سال 95 بالاترین نرخ بیکاری خوزستان متعلق به شهرستان مسجد سلیمان با 22.7 درصد، هفتکل با 21.5درصد و لالی با21.4 درصد بوده است.

 بی بهره ماندن خوزستان از 2 طرح اشتغالزایی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: کل اعتبارات مورد نیاز اجرای برنامه های تولید و اشتغال حوزه «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» در کشور 15 هزار و 753 میلیارد ریال تعیین شده که سهم استان خوزستان با 2.3 درصد برابر 362.3 میلیارد ریال است، سهم 2.3 درصدی خوزستان از اعتبارات برنامه های تولید و اشتغال ستاد اقتصاد مقاومتی به هیچ وجه قابل قبول و رضایت بخش نیست.

امید حاجتی ادامه داد: خوزستان از منابع مالی اختصاص یافته ستاد اقتصاد مقاومتی در زمینه برنامه های تولید و اشتغال با عنوان دو طرح «طرح تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی» و «طرح یارانه دستمزد» هیچ گونه سهمی ندارد.

وی هدف از اجرای طرح یارانه دستمزد را افزایش اشتغالزایی جوانان شغل اولی در مناطق محروم و کمتر برخوردار و کمک به هزینه های جذب و بکارگیری جوانان در بنگاه های اقتصادی دانست و گفت: نحوه اجرا این طراح استفاده از ظرفیت مراکز کاریابی غیردولتی برای بکارگیری شغل اولی ها به همراه مشوق بیمه ای 12 ماه است.

بیکاران گذشته، بیکاران مقروض آینده

درهمین حال برخی کارشناسان معتقدند :ارائه تسهیلات به متقاضیان به شیوه فعلی نه تنها منجر به ایجاد اشتغال نمی شود بلکه به آمار بیکاران مقروض استان می افزاید.

یک مشاور کسب و کار در خوزستان پرداخت اینگونه تسهیلات به متقاضیان را اشتباه دانست و گفت: پرداخت اینگونه تسهیلات هیچ کمکی به اشتغال متقاضیان نمی کند و تنها بیکاران گذشته را به بیکاران مقروض آینده تبدیل می کند.

بهروز زارع با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات تنها یک مُسکن کوتاه مدت است ادامه داد: البته دستگاه های دولتی خود به این امر واقف هستند اما گاهی به دلیل فشارهای منتقدان و حتی متقاضیان، ناگزیر به پرداخت تسهیلات می شوند.

سیر صعودی بیکاری در خوزستان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با بیان اینکه نرخ بیکاری در این استان روند صعودی دارد گفت: رتبه بیکاری در خوزستان در بین استان های کشور از رتبه 19 به رتبه 2 افزایش یافته است.

امید حاجتی ادامه داد: بر اساس آمار رسمی کشور که در قالب طرح نیروی کار تهیه شده ، نرخ بیکاری خوزستان در سال 95 (12.7)، سال 96 ( 14.7) و هفت ماه نخست سال 97 ( 15.6) درصد ثبت شده است.

وی گفت: از سال 95 تا سال 96 در حدود 40 هزار نفر به جمعیت بیکار خوزستان افزوده شده است.

وی افزود: تنها ارایه گزارش و آمار در جلسات مشکل بیکاری خوزستان را حل نمی کند و باید اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان پاسخگوی افزایش آمار بیکاری در این استان باشد.

حاجتی ادامه داد: اگر توانایی کاهش آمار بیکاری در خوزستان وجود ندارد حداقل باید وضعیت موجود را حفظ کرد تا تعداد بیکاران افزایش نیابد.

اخراج سه هزار و 200 شاغل خوزستانی از کار

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خوزستان اما معتقد است طرح های مختلفی در خوزستان برای ایجاد اشتغال صورت گرفته که پس از اتمام این طرح ها می توان تاثیر آنها را در ایجاد اشتغال مشاهده کرد.

سید نور محمدپور گفت: در یک سال گذشته سه هزار و 200 مورد اخراج از کار در خوزستان ثبت شده که این آمار نرخ بیکاری خوزستان را افزایش می دهد.

وی با اشاره به اینکه آمار شکایت به اداره کار افزایش یافته بیان کرد: میزان شکایت به اداره کار در سال 95 در حدود 22 هزار مورد بود که این رقم در سال96 به 27 هزار مورد افزایش یافته است.

محمدپور تصریح کرد: در یک سال گذشته سه هزار و 200 مورد اخراج از کار در خوزستان ثبت شده که این آمار نرخ بیکاری خوزستان را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: باید آمار مشاغل فصلی در استان ها بر اساس اقلیمی که دارند مورد سنجش قرار گیرند؛ افزایش نرخ بیکاری در خوزستان به دلیل شرایط بد آب و هوایی در تابستان صورت می گیرد.

نداشتن مهارت از عوامل بیکاری جوانان

محمدپور یادآور شد: نرخ بیکاری در خوزستان از متوسط کشوری 2 درصد بالاتر است که این زیبنده استانی بااین ظرفیت های بالا در بخش های کشاورزی و صنعتی، نیست.

وی با ابراز تاسف از اینکه بیشتر جمعیت بیکار استان خوزستان فاقد مهارت و آموزش های فنی و حرفه ای هستند افزود: مراکز فنی و مهارتی استان آمادگی دارند افراد بیکار را برای جذب در بازار کار آموزش دهند.

مهارت آموزی نیاز امروز خوزستان

معاون آموزش،پژوهش وبرنامه ریزی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای خوزستان معتقد است: درحال حاضر بیشتر جوانان به دنبال استخدام در مشاغل دولتی و به اصطلاح پشت میزنشینی هستند.

منصور زنگنه منش در ادامه بیان کرد: در دانشگاه ها و مراکز علمی بیشتر تمرکز بر آموزش های تئوری است و در واقع افراد فاقد مهارت تربیت می شوند.

وی با اشاره به اینکه منظور از آموزش مهارت صرفا کارهای فنی نیست افزود: در سال های اخیر بیشتر حرفه آموزان اداره کل فنی و حرفه ای از قشر جوانان تحصیل کرده هستند.

زنگنه منش یکی از مشکلات اشتغال در استان را کم کاری بخش دولتی دانست و گفت: بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال هزینه هایی می کند از همین رو انتظار برگشت آن را دارد.

وی افزود: از سویی دیگر برخی از مردم هزینه آموزش را اتلاف سرمایه می دانند و با خساست بیشتری در این موارد هزینه می کنند.

زنگنه منش خاطر نشان کرد: درحال حاضر آموزش های فنی و حرفه ای براساس نیاز سنجی های صورت گرفته در طرح اشتغال فراگیر و رسته های آن است.

آرزوی دیرین استخدام در بخش دولتی

یک مشاور توسعه کسب و کار یکی از مهم ترین عوامل افزایش نرخ بیکاری در خوزستان را وجود صنایع بزرگ دولتی در استان دانست و یادآور شد: صنایع بزرگی همچون نفت، پتروشیمی و فولاد سبب شده تا مردم همگی متقاضی استخدام در بخش دولتی باشند.

زارع با اشاره به اینکه این نوع استخدام های دولتی به یک فرهنگ تبدیل شده است گفت: جوانان تمایل دارند که همچون پدران و اقوام نسل پیش خود جذب ادارات دولتی شوند و از همین رو زیاد به دنبال کسب و کارهای خصوصی پیش نرفته اند.

وی تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که در مناطق شمالی استان که صنایع دولتی نفوذ چندانی نداشته اند بخش خصوصی برای توسعه اشتغال فعالتر شده است اما در سایر نقاط به رغم وجود صنایع بزرگ و دولتی آمار بیکاری بالا است.

زارع درخصوص نقش بروکراسی اداری در افزایش آمار بیکاری خوزستان خاطر نشان کرد: قانون و نوع برورکراسی اداری عموما در تمام کشور یکی است اما مساله نوع دیدگاهی است که به نحوه اجرای قانون می شود.

وی ادامه داد: به عنوان یک فعال بخش خصوصی بیشتر از هرچیز و هرکس خود بخش خصوصی را در این مساله دخیل می دانم، بی شک کاستی هایی در بخش دولتی وجود دارد اما بخش خصوصی استان نیز برنامه ای برای برند سازی و تبلیغات ندارد.

زارع تصریح کرد: درحال حاضر بخشی از تولیدکنندگان خوزستانی به واسطه گری برای فروش محصولات تولیدکنندگان استان های دیگر روی آورده اند، درحالی که شرایط اقتصادی و بروکراسی اداری برای همه تولیدکنندگان یکسان است.

وی حفظ وضعیت اشتغال فعلی در تولیدی ها و سپس توسعه خطوط تولید را موثر در کاهش نرخ بیکاری دانست و یادآور شد: بخش خصوصی استان باید با خودباوری و تغییر دیدگاه به سمت برندسازی محصولات برود تا شاهد افزایش اشتغال در خوزستان باشیم.

نرخ بیکاری خوزستان در 2 فصل بهار و تابستان با افزایش مواجه بوده این درحالیست که دولت تسهیلات بسیاری برای طرح های اشتغالزایی اختصاص داده است حال باید دید که آیا این تسهیلات بطور کامل به متقاضیان پرداخت نشده اند و یا اینکه طرح های اشتغالزایی در کاهش نرخ بیکاری ناکارآمد بوده اند؟
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار