تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۱۷۳۸۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس میراث فرهنگی دزفول خبرداد:
خطر ریزش خانه های تاریخی بافت کهن دزفول/۷۳ خانه در معرض تخریب
رئیس میراث فرهنگی دزفول نسبت به خطر ریزش تعدادی از خانه های تاریخی بافت کهن این شهرستان براثر بارندگی های آینده هشدار داد.

حجت الله آریایی نیا اظهار کرد: حدود ۲۰۰ خانه تاریخی در محدوده بافت تاریخی دزفول وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۰۰ خانه ثبت ملی و تعداد دیگری در شرف ثبت ملی شدن هستند.

وی، وضعیت ۷۳ خانه تاریخی ثبت ملی و غیرثبتی در  بافت را بحرانی برشمرد و افزود: کلیات جامع هر کدام از این خانه های تاریخی از نظر برآورد هزینه، پلان، موقعیت جغرافیایی و اولویت قسمت های نیازمند مرمت توسط کارشناسان اداره جمع آوری شده که از این تعداد ، ۳۰ خانه به صورت اضطراری نیازمند مرمت و بهسازی هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول، خانه های تاریخی عدسی، دارابی، میرزایی، قلمبر، زرگر، نیلساز، طلوعی، گلچین، میش کش، بزی بزرگ، عبدی، کلی، تونی، بهرام وند و قصاب را از جمله خانه های تاریخی در خطر ریزش برشمرد و افزود: متاسفانه با وجود پیگیری های متعدد، اعتباری برای مرمت و بهسازی این ۷۳ خانه که با گذر زمان و عدم مرمت لازم دچار عدم پایداری ساختمان، ترک، فرسودگی سیستم فاضلاب و خطر رانش هستند؛ تاکنون اختصاص داده نشده در حالی که مرمت و استفاده بهینه از هر کدام از این منازل می تواند در رونق اقتصاد گردشگری دزفول تاثیر زیادی داشته باشد.

آریایی نیا با بیان اینکه هرکدام از این خانه ها برای مرمت نیازمند اعتبار بالغ بر سه میلیارد ریال هستند، گفت: به خاطر گستردگی حوزه کاری اداره میراث و کمبود بودجه قطعا تخصیص چنین اعتباراتی دور از ذهن است اما در این برهه حساس جذب اعتبارات اندک برای مرمت اضطراری نیز می تواند به صورت مقطعی کارساز واقع شود که امیدوار هستیم با پیگیری و مساعدت متولیان این مهم محقق شود.

وی با اشاره به آغاز فصل بارندگی و ریزش چند خانه و ساباط تاریخی طی روزهای گذشته، گفت: شرایط تعدادی از این خانه های در معرض خطر نیز به گونه ای است که امکان دارد با بارندگی های آتی تخریب شوند؛ بنابراین از شهرداری، فرمانداری، نماینده دزفول و خیران شهرستان در راستای یاری رساندن به میراث ارزشمند این شهر طلب استمداد می کنیم چرا که بافت تاریخی دزفول نماد قرن ها هویت و تمدن این دیار و متعلق به تمامی ارگانها و مردم است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دزفول عنوان کرد: هر چند این اداره از مدت ها پیش و در  چند مرحله به مالکان و ساکنان منازل فرسوده موجود در بافت هشدار داده بود، اما بارندگی های اخیر و به دنبال آن ریزش چند بنا موجب شد تا مجددا هشدارهایی در قالب نصب بنر در بافت و یا ارسال نامه مکتوب به ساکنان تمامی منازل ثبت ملی و غیر ثبتی فرسوده موجود در بافت تاریخی به آنها اعلام کنیم که مالکان و یا ساکنان ظرف یک هفته باید با حضور در اداره میراث فرهنگی دزفول در خصوص ملک خود تعیین تکلیف کنند.

آریایی ادامه داد: این اقدام از چند روز گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد؛ بنابراین هر ساکنی که اقدام به تعیین تکلیف منزل فرسوده خود نکند و آن خانه براثر بارندگی و یاهر حادثه ای دچار آسیب و تخریب شود متوجه همان ساکن خواهد بود.

وی، فرسودگی سیستم فاضلاب، شکستگی سیستم آبیاری قدیم، خالی از سکنه بودن تعدادی از منازل و عدم مشارکت و همکاری تعدادی از مالکان در مرمت و بازسازی خانه های در خطر ریزش و مرمت غیراصولی را مهمترین عوامل و تهدیدهای بافت برشمرد و ادامه داد: همین دلایل موجب می شود که با هر بارندگی این منازل به خطر ریزش و تخریب نزدیک ترشوند.

 آریایی نیا یادآور شد: دزفول، دیار خانه های قدیمی و یکی از پایتخت های معماری و شکوه هنر ایرانی - اسلامی است. معماری در دزفول آدم را با دنیایی از ظرافت ها و زیبایی ها آشنا می کند که شاید همانند آن در کمتر جایی از این مرز و بوم وجود داشته باشد؛ بنابراین لازم است تا سازمان میراث فرهنگی کشور و استان بیش از گذشته به لزوم احیا و حفظ آثار و بناهای تاریخی این شهرستان اهتمام ورزند.

بافت تاریخی دزفول که تلاقی فرهنگ و تاریخ مردم این دیار کهن است، شامل ۲۸ محله قدیمی و در هم تنیده است که تزئینات معماری بی نظیر آن، دزفول را به «شهر آجری» معروف کرده است. در محدوده بافت تاریخی دزفول که مساحت آن ۲۷۰ هکتار است، بیش از یکصد و پنجاه اثر تاریخی ثبت ملی شده شامل مسجد، حمام، گذر و بقعه وجود دارد.

در اثر بارندگی های اخیر چهار خانه و چهار ساباط در بافت تاریخی دزفول دچار ریزش شدند.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار