تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۷۳۸۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زباله مهمان 29 ساله روستای راسفند ایذه
دفن غیر اصولی و سوزاندن غیراستاندارد زباله ها در یک سایت دفن زباله در محدوده شهرستان ایذه، بیش از 29 سال است که بهداشت مردم منطقه را به مخاطره انداخته است.

روزانه چندین تن زباله به صورت غیر اصولی و غیر بهداشتی در حاشیه جاده روستای راسفند این شهرستان رها شده و شبها بصورت غیر استاندارد سوزانده می‌شود، رسیدگی به وضعیت بغرنج این سایت دفن زباله، سالهاست به تنها خواسته مردم این منطقه تبدیل شده است.

این محل دفن زباله که کمتر از هزار متر با روستای راسفند فاصله دارد، باعث آزردگی مردم این روستا و آلوده شدن آب‌های زیر زمینی منطقه شده است و برخی از زمین‌های کشاورزی اطراف را نیز با مشکل اساسی روبرو کرده است.

29 سال است که مسئولین، وعده ساماندهی این سایت دفن زباله را می‌دهند و مردم روستاهای نوترکی، آبله، راسفند و مال سیدی با بیش از هشت هزار نفر جمعیت هر روز با رویای عملی شدن این وعده‌ها از خواب بیدار می‌شوند.

این زباله‌ها در کنار جاده‌ای ریخته می‌شوند که یک جاده گردشگری و حتی صنعتی محسوب می‌شود، روستاهای گردشگری نوترکی، مرغاب و امامزاده سیدصالح در امتداد این جاده قرار دارند، گردشگرانی که از این مسیر عبور می‌کنند ابتدا باید بوی بد و دود مضر این زباله‌ها را تحمل کنند تا به مناطق گردشگری یاد شده برسند.

شرکت نفت نیز چندین چاه نفت در روستای مرغاب در اختیار دارد که راه دسترسی به آنها، همین جاده است، در ضمن با تکمیل شدن قسمتی از مسیر حدفاصل مسجد سلیمان تا امامزاده سیدصالح، این جاده به یک محور مهم در استان مبدل خواهد شد که دو شهرستان ایذه و مسجدسلیمان را به هم متصل می کند.

علی نوروزی رییس شورای اسلامی روستای راسفند اظهار داشت: شهرداری ایذه سال هاست که زباله های شهری، بیمارستانی و فاضلاب های خانگی شهر را در حاشیه جاده نوترکی و در بین روستاهای ذکر شده دفع می‌کند.

وی افزود: مردم این روستاها سالهاست که با دود سمی ناشی از سوزاندن زباله ها نفس می‌کشند، با بیماری تنگی‌نفس دست و پنجه نرم می کنند و در مخاطره ابتلا به بیماری های پوستی هستند که یا ناشی از آلودگی چراگاه حیوانات توسط زباله هاست یا از طریق حیوانات اهلی به انسان منتقل می شوند.

نوروزی با انتقاد از رسیدگی نکردن به این وضعیت بغرنج تصریح کرد: سال هاست که آب‌ها و چشمه‌های منطقه، غیرقابل استفاده هستند، زیرا دفع زباله‌های شهرداری در دره‌ها وتپه‌های بالادست روستا و به تبع آن نفوذ شیره سمی آنها در آب های منطقه این آب‌ها را غیر قابل استفاده کرده است.

وی افزود: این سایت دفن زباله سبب شده است حیواناتی مانند سگ‌های ولگرد، گراز و حتی گرگ به نزدیکی این روستا بیایند و خطراتی را متوجه اهالی کنند، حیوانات اهلی روستا نیز با نزدیک شدن به زباله‌هایی که پسماندهای بیمارستانی مانند سرنگ نیز در آنها دیده می‌شود و تناول آنها، به بیماری‌های مختلف دچار و گاه تلف می‌شوند و این یکی دیگر از راههای متضرر شدن دامداران و کشاورزان از این معضل است.

محمد غریبی یکی از ساکنین این منطقه گفت: مردم این روستاها به انواع حشرات و حیوانات موذی و سمی که سوغات زباله‌های شهرداری هستند عادت کرده‌اند و با همه این مشکلات زندگی می‌کنند، مشکلاتی که به جرأت می‌توان گفت هیچ کدام از مسئولان شهرستان قادر نیستند حتی خود را در کنار آنها تصور کنند چه برسد به اینکه بخواهند با آنها زندگی کنند.

وی افزود: هیچ کدام از مسئولان شهرستان با وجود وعده های داده شده، نتوانسته‌اند این معضل را حل و یا مدیریت کنند ، مردم این منطقه مظلوم واقع شده و همه عوارض و عواقب این وضعیت غیربهداشتی را متحمل می شوند، ساکنان منطقه صبح‌ها با دود مشمئز کننده ناشی از آتش زدن این زباله‌ها از خواب بیدار می‌شوند.

مصطفی سمالی فرماندار ایذه دراین زمینه اظهار داشت: در یک سال اخیر پیگیری‌های همه جانبه‌ای را انجام دادیم و موفق شدیم طرح جامع پسماند را به تصویب برسانیم، با انجام این طرح وضعیت سایت دفن زباله راسفند سر و سامان خواهد گرفت.

وی افزود: بودجه این طرح 15 میلیارد ریال است که چندی پیش هفت میلیارد و 500 میلیون ریال از آن به حساب شهرداری ایذه واریز شد تا مراحل انجام این پروژه مهم اجرایی شود.

سمالی انجام این طرح را بسیار مهم قلمداد کرد و بیان داشت: مردم این منطقه از این وضعیت دچار مشکل جدی هستند، به همین دلیل از شهرداری خواستیم که هرچه سریعتر پروژه را به اتمام برساند.

عباس سلطانی رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری در سال 83 از محیط زیست مجوز موقت دفن زباله‌ در منطقه راسفند را منوط به رعایت 10 نکته مهم دریافت کرد، از جمله این نکات میتوان به محصور نمودن محوطه، ایجاد اتاقک نگهبانی و ایجاد سلولهایی با بستر ایزولاسیون شده به منظور دفن لایه لایه و کنترل شیرآبه اشاره کرد که هیچکدام ازاین شرایط تاکنون عملی نشده است.

وی افزود: پیگیری‌های زیادی در این باره انجام داده ایم و حتی در سال‌های گذشته از شهرداری شکایت کرده‌ایم اما تغییری در وضعیت این سایت دفن زباله ایجاد نشده است.

سلطانی از برگزاری جلسات فراوان درباره این موضوع خبرداد و تصریح کرد: در این جلسات، اعتباری برای سایت دفع زباله ایذه در نظر گرفته شد اما سازمان آب و برق در دو مرحله، بخاطر خطراتی که سایت دفن زباله راسفند برای آب‌های سطحی و زیرزمینی منطقه دارد با محل این سایت مخالفت کرد.

وی افزود: سایت دفن زباله باید تا 12 سال آینده، برای دفن زباله‌ ایذه و حومه ظرفیت داشته باشد اما به نظر میرسد سایت کنونی با توجه به ازدیاد زباله‌ها، این قابلیت را نداشته باشد، ضمن اینکه از نظر زیست محیطی هم در جای مناسبی قرار نگرفته است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه از دفع زباله‌های عفونی مطب های شخصی در این نقطه انتقاد کرد و بیان داشت: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا این زباله‌های عفونی به نحو صحیح امحا شوند، زیرا در وضعیت کنونی این زباله‌ها به شدت برای محیط زیست و ساکنان منطقه خطر دارند.

وی افزود: دود ناشی از سوزاندن این زباله‌ها برای روستاییان مشکل ساز است و زندگی در این شرایط را سخت و دشوار کرده و زیان‌های فراوانی برای منطقه دارد.

مازیار حسن‌زاده کیانی مدیر شبکه بهداشت و درمان ایذه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: موضوع سایت زباله راسفند مدت‌هاست در دست پیگیری است، این نوع دفع زباله به هیچ وجه مورد قبول ما نیست.

وی درباره زباله‌های بیمارستانی این محل گفت: زباله‌های عفونی بیمارستانی، با دستگاه امحا می‌شوند سپس به این سایت برده شده و پس از حفر زمین به صورت بهداشتی دفن می‌شوند، روزهای آینده نیز به همراه کارشناسان مربوطه، برای بررسی این روند به سایت دفن زباله راسفند خواهیم رفت.

غلامحسین اسدی شهردار ایذه با بیان اینکه در حال مکاتبه با یک شرکت روسیه‌ای هستیم گفت: این مکاتبات برای تولید برق از زباله انجام می‌شود، این شرکت همچنین در بحث بازیافت زباله نیز فعال است، در صورتی که این طرح‌ها اجرایی شود، شاهد یک تحول مثبت خواهیم بود.

وی افزود: دیوارهای مصنوعی برای محصور کردن سایت دفن زباله به زودی خریداری خواهد شد و به محض صدور مجوز از سوی سازمان‌ آب و برق خوزستان برای ادامه فعالیت سایت راسفند، در این مکان نصب خواهد شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار