تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۱۷۳۹۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با شکایت تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان ؛
پرونده ویلاسازی غیرمجاز در خوزستان به دادستانی کل کشور رفت
شورای هماهنگی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان طی نامه ای به دادستان کل کشور، به دلیل دستور ادامه ویلاسازی غیرمجاز در یک منطقه حفاظت شده در این استان، علیه سازمان حفاظت محیط زیست اعلام جرم کردند.

مسئول کمیته حقوقی شورای هماهنگی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان سه شنبه در این باره اظهار داشت: شکایت رسمی شورای هماهنگی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان امروز در دادستانی کل کشور ثبت شد. 

محمد داس‌مه افزود: این شکایت در پی دستور عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مدیران استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد برای ویلاسازی و اجرای طرح گردشگری غیرمجاز در منطقه حفاظت شده خائیز، طرح شده است.

به گفته وی، نامه اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برخلاف قوانین موضوعه و اصول محیط زیستی بوده است.

وی همچنین گفت: شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی خوزستان پیش از این و در مرداد ماه امسال نیز علیه طرح ویلاسازی غیرمجاز در این منطقه به دادستان مرکز استان اعلام شکایت کرده که این پرونده هنوز در جریان و در حال انجام استعلامات است.

در شکایت شورای هماهنگی تشکل های زیست محیطی به دادستان کل کشور آمده است: فردی به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی قبل از اخذ مجوز قانونی قریب به یک سال است که عملیات اجرایی احداث صدها واحد ویلایی در منطقه حفاظت شده خائیز را آغاز کرده است که زیستگاه پلنگ، کل و بز وحشی، کارکال، تیهو، کبک، عقاب و... است ودر محدوده تنگ تکاب مشرف به رودخانه مارون در شهرستان بهبهان قرار دارد . حسب مستندات، کارگاه اجرایی این پروژه ماه هاست در محدوده تقسیمات کشوری شهرستان بهبهان دایر شده و به وسیله ماشین آلات سنگین، جاده خاکی و دسترسی در عمق این محل احداث و بخش های زیادی از عرصه این منطقه حفاظت شده تسطیح شده است.

در ادامه آمده است: با پیگیری های انجام شده مشخص شد پروژه فاقد مجوز از سوی معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست بوده، به طوری که ماه ها قبل معاونت محیط طبیعی سازمان با اعلام موضع رسمی، عدم وجود مجوز برای این پروژه را اعلام کرد که در آن برهه موجب توقف موقت این پروژه که به صورت غیرقانونی فعال بود، شد. متاسفانه پس از مدتی کوتاه سرمایه گذار عملیات اجرایی این پروژه را ار سرگرفته و در تمام این مدت، دبیر کمیته حقوقی تشکل های محیط زیستی و منابع طبیعی خوزستان بارها با مکاتبات مستدل مراتب را به معاونت محیط طبیعی و حراست مرکزی سازمان گزارش کرده ولی اقدام بازدارنده ای از سوی سازمان مشاهده نشد و سرمایه گذار هم به اقدامات اجرایی خویش ادامه داد. 

با این اوصاف (حسب اسناد پیوست) معاونت محیط طبیعی طی مکاتبه ای با مدیرکل دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی موافقت با احداث طرح گردشگری تنگ تکاب را منوط به رعایت و انجام 11 شرط کرده و صراحتا در بند 11 انجام هر گونه عملیات اجرایی را منوط به تصویب پروژه در کمیته ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان اعلام کرده و همچنین معاونت محیط طبیعی محیط زیست آن سازمان طی مکاتبه ای با سرمایه گذار در 22 خرداد 97 صدور مجوز زیست محیطی این پروژه را موکول به ارائه تاییدیه از معاونت محیط زیست طبیعی و موارد دیگری اعلام کرده که صرف وجود همین مکاتبات مبین این موضوع است که این سرمایه گذار ماه ها بدون داشتن مجوزهای قانونی عملیات اجرایی خویش را در منطقه حفاظت شده خائیز انجام می داده، امری که متاسفانه هیچ وقت از سوی سازمان و اداره کل متبوع به عنوان جرم به دستگاه قضا اعلام جرم نشد.

در بخش دیگری از نامه آمده است: با وجود تمامی این مکاتبات در کمال تاسف اخیرا ریاست محترم سازمان محیط زیست کشور طی دستوری خطاب به مدیران کل حفاظت محیط زیست خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد با این عبارت « با توجه به نظریه سازمان آب و برق خوزستان طرح گردشگری تنگ تاکاب را اجرا کنید و هیچ نیازی به تهران (سازمان) و دیگر معاونت ها ندارید شما دستور فوق را اجرایی کنید» عملا تمامی فرآیندهای قانونی و علمی و محیط زیستی که از سوی معاونت های محیط طبیعی و انسانی و کمیته حقوقی این شورا اعلام شده بود را کنار گذاشته و موجب تعجب و حیرت شورای هماهنگی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان شده است. ضمن اینکه حسب آیین نامه مربوط به استفاده از اراضی احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها مصوب هیات وزیرات، ساخت و ساز و احداث شهرک های جدید در مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع است.

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از 33 هزار هکتار در سال 1377 به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد. این منطقه در فاصله 15 کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد. 

طرح گردشگری در منطقه حفاظت شده با هدف ساخت 140 واحد ویلا از دو سال پیش مطرح شد اما عملیات ساخت و ساز از اواخر پارسال آغاز شد که با اعتراض فعالان محیط زیست، از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد متوقف شده بود.

طرح گردشگری منطقه «تنگ تکاب بهبهان» (روستایی به همین نام در منطقه حفاظت شده خائیز) یکی از 30 منطقه نمونه گردشگری در خوزستان است که قرار است با سرمایه گذاری 100 میلیارد تومانی بخش خصوصی اجرا شود. ساخت اقامتگاه ها، باغ های سنتی، دریاچه موزیکال، ورزش های صخره نوردی، پیست های دوچرخه سواری، برج دیدبانی و کمپ های دانشجویی و دانش آموزی از جمله ویژگی هایی است که در طرح اولیه آن عنوان شده است. این طرح اما با وجود قرار گرفتن در یکی از مهمترین مناطق حفاظت شده استان بدون داشتن مجوز زیست محیطی به تصویب رسیده است. 

بهار امسال، در پی اعتراض فعالان محیط زیست بهبهان، نسبت به طرح توسعه گردشگری و ایجاد کمپینگ و اردوگاه در «منطقه حفاظت شده خائیز»، اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد، هر گونه ساخت و ساز در این منطقه را غیرقانونی اعلام کرده و فعالیت مجدد در این منطقه را تکذیب کرده بود. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار