تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۷۳۹۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ناکارآمدی زنگ ورزش در دبستان‌های خوزستان
زنگ ورزش یکی ازساعت های درسی مفرح دانش آموزان در مدرسه به ویژه در مقطع ابتدایی است اما کمبود معلم تربیت بدنی متخصص در برخی از مدارس ابتدایی موجب شده زنگ ورزش برای دانش آموزان این مقطع به وقت گذرانی و بازی عادی سپری شود.

به گفته کارشناسان ورزش برای دانش آموزان امروزی که فعالیت جسمی کمتری دارند و با معضل افزایش وزن روبرو هستند به اندازه فراگیری درس های نظری مهم است.

تحرک جسمی بر مبنای اصول ورزشی نه تنها برای نشاط و شادابی دانش آموزان مهم است بلکه برای سلامت جسم آنان نیز تعیین کننده است.

متولیان آموزش و پرورش خوزستان تلاش کرده اند برای جبران کمبود معلم تربیت بدنی متخصص در مدارس ابتدایی ، تعدادی از آموزگاران با تخصصهای غیر مرتبط را آموزش دهد که جای خالی معلمان تربیت بدنی را پر کنند.

موضوعی که در این خصوص جای نگرانی دارد خطرات ناشی ازنبود معلم تخصصی تربیت بدنی در زنگ ورزش برای سلامت دانش آموزان است ، امری که با توجه به مرحله خاص رشد بدنی کودکان دراین مقطع سنی در مقایسه با سایر مقاطع تحصیلی اهمیت ویژه ای پیدا می کند. 

یک آموزگار مدرسه ابتدایی در اهواز با گله مندی از بی کیفیت شدن زنگ ورزش دانش آموزان در سال تحصیلی جاری گفت: متاسفانه امسال به آموزگاران آموزش داده اند که به عنوان معلم تربیت بدنی در مدارس به دانش آموزان در زنگ ورزش حرکات ورزشی بدهند، این کار بسیار خطرناک است چون این معلمان عموما تخصص و آگاهی لازم از حوزه تربیت بدنی ندارند و ممکن است با دادن حرکات ورزشی نامناسب سلامت دانش اموزان را به خطر بیندازند.

وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود بیان کرد: لازمه دادن حرکات ورزشی به دانش آموزان آشنایی با وضعیت سلامتی و جسمی هر دانش آموز است که مربی تربیت بدنی این موارد را به صورت آکادمیک فرا می گیرد.

این معلم ادامه داد: به دلیل اینکه معلم آشنایی با وضعیت جسمی دانش آموزان ندارد نرمش و یا حرکات ورزشی متناسب با بدن دانش آموزان را به آنها آموزش نمی دهد و زنگ ورزش به ساعتتی برای گذراندن وقت و صرفا سرگرمی سپری می شود.

 آموزش حرکات بنیادی ورزش از دوره ابتدایی

یک مربی ورزش در یکی از مدارس خوزستان نیز بیان کرد: حرکات بنیادی و اصلی ورزش را باید از دوران کودکی و آموزش ابتدایی به دانش آموزان یاد داد ولی متاسفانه امسال شاهدیم که اکثر مدارس ابتدایی خوزستان مربی ورزش ندارند.

وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود درادامه این گفت وگو افزود: بسیاری ازمشکلات جسمی و حرکتی دانش آموزان در دوره ابتدایی و کودکی در زنگ ورزش مشخص می شود، تربیت بدنی و ورزش یکی از دروس اصلی در دوره ابتدایی است که اگر به درستی برای آن برنامه‌ریزی شود، دانش‌آموزان را در یادگیری تمام دروس یاری می‌دهد و زمینه تحقق اهداف کلی آموزش و پرورش را فراهم می‌کند. درس تربیت بدنی باید از طریق فعالیت‌های جسمانی و تمرین‌ها و ورزش‌های مختلف، رشد و توسعه قوای بدنی، توانایی‌ها و استعدادهای ذهنی، عاطفی و اجتماعی دانش‌آموزان را تسهیل کند، این درس و ورزش هرگز نباید به عنوان یکی از دروس حاشیه‌ای یا ضمیمه در دوره دبستان تلقی شود.

این مربی تربیت بدنی ادامه داد: یکسری استانداردها باید در زنگ ورزش رعایت شود از جمله مناسب بودن حیاط مدرسه، استاندارد بودن پوشش دانش آموزان، مناسب بودن وسایل ورزشی و تکمیل فرم پزشکی دانش آموزان ؛ یک مربی ورزش باید به تمامی این نکات و وضعیت جسمی دانش آموزان اشراف کامل داشته باشد.

وی گفت: هر چند در حال حاضر به آموزگاران آموزش هایی داده اند که به عنوان معلم تربیت بدنی در زنگ ورزش به دانش آموزان آموزش دهند اما 40 ساعت آموزش نمی تواند آگاهی لازم را به معلمان در خصوص ورزش افزایش دهد.

این مربی ادامه داد: زنگ ورزش باعث افزایش شور و نشاط دانش آموزان می شود و به دلیل گران بودن فعالیت حرفه ای ورزشی ، بسیاری از دانش آموزان امکان استفاده از فضاهای ورزشی را ندارند و زنگ ورزش در مدرسه برای استعداد یابی و هدایت این دانش آموزان فرصت بسیار مناسبی است .

وی افزود: دانش آموزان دوره ابتدایی نسبت به سایر مقاطع تحصیلی بیشترین شور و علاقه را به ورزش دارند.

زنگ ورزش دانش آموزان باید مدیریت شود

رییس اداره ورزش و نوجوانان شهرستان اهواز بیان کرد: یک مربی ورزش باید نسبت به اعضای بدن و اصول فیزیولوژی آشنایی کامل داشته باشند و زنگ ورزش باید توسط یک کارشناس این حوزه مدیریت ورزشی شود.

سید علی حسینی گفت: ما با اینکه یک فرد غیرمتخصص در زمان کوتاهی درمدارس دانش آموزان را هدایت کند موافق نیستیم چرا که تحصیلات آکادمی و کسب تجربه لازم در میادین مختلف لازمه کار تخصصی ورزش است.

وی افزود: این آمادگی را داریم که در رشته های مختلف ورزشی درصورتی که آموزش و پرورش درخواست کند، مربیان ورزشی را در اختیار این اداره قرار دهیم.

حسینی بیان کرد: در بخش ورزش همگانی دانش آموزی باید بتوانیم با آموزش رشته های مختلف ورزشی، شادابی و نشاط در مدارس را ترویج دهیم ودرعین حال به استعدادیابی و هدایت ورزشی دانش آموزان اقدام کنیم .

رییس اداره ورزش و نوجوانان شهرستان اهواز بیان کرد: در ورزش حرفه ای و قهرمانی یک تفاهم نامه با اداره کل آموزش و پرورش استان امضا کردیم و مقرر شد که اداره کل ورزش و جوانان افرادی از هیات های ورزشی به عنوان افراد متخصص در این حوزه معرفی و به نواحی مختلف آموزش و پرورش اعزام کند، در این طرح و استعدادهای برتر ورزشی در بین دانش اموزان کشف می شود که امکان شرکت در مسابقات ملی و بین المللی را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در حوزه ورزش حرفه ای خوب عمل شده است، اظهار داشت: در بخش ورزش همگانی باید بیشتر مانور بدهیم تا شادابی و نشاط را در بخش ورزش همگانی دربین دانش آموزان ترویج کنیم.

حسینی ادامه داد: اگر به ورزش همگانی توجه نشود نمی توانیم در بخش قهرمانی هم خوب کار کنیم.

رییس اداره ورزش و نوجوانان شهرستان اهواز بیان کرد: ورزش علاوه بر اینکه بر شادابی دانش آموزان تاثیر دارد در رشد تحصیلی دانش آموزان نیز موثر است .

 آموزش 2هزارمعلم برای پرکردن جای خالی مربی تربیت بدنی
 
رییس اداره تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی آموزش و پرورش خوزستان دراین زمینه بیان کرد: تابستان امسال به 2هزار آموزگار خانم دوره ابتدایی آموزش تربیت بدنی ارائه شد تا بتوانند زنگ های ورزش مدارسی که معلم تربیت بدنی ندارند را پوشش دهند، زیرا امسال کمبود نیروی تربیت بدنی در مدارس دخترانه بیشتر بوده است.

ابوذر کیانی ادامه داد: آموزگارهای ما با زنگ تربیت بدنی ساعت موظفی خود را تکمیل می کنند و اگر زنگ ورزش را از آن ها بگیریم ساعت موظف خدمت آن ها تکمیل نمی شود.

وی گفت: آموزگاران در دوره تحصیل تربیت معلم در دانشگاه درس هایی را مربوط به تربیت بدنی فرا می گیرند. 

کیانی ادامه داد: کمبود نیروی انسانی در تمامی مقاطع آموزش و پرورش استان و معلم تربیت بدنی وجود دارد و از معلمان سایررشته ها برای پوشش مدارسی که مربی تربیت بدنی ندارند استفاده کردیم.

رییس اداره تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی آموزش و پرورش خوزستان درعین حال استفاده ازمربیان تربیت بدنی که به صورت آکادمیک در این حوزه تحصیل کرده اند را برای زنگ های ورزش مدارس مناسبتر دانست. 

وی با بیان اینکه خروج نیرو و بازنشستگی باعث شده است که با کمبود مربی تربیت بدنی مواجه شویم، گفت: امسال خوزستان بیشترین دانشجوی تربیت بدنی را در دانشگاه تربیت معلم جذب کرده است که در حدود 70 نفر هستند هرچند این تعداد هم درآینده نمی تواند کمبود آموزش و پرورش را در این حوزه تامین کند.

رییس اداره تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به عامل دیگری که در کمبود معلم تربیت بدنی مدارس ابتدایی موثر بوده است اظهار داشت: با تاسیس پایه دوازدهم از پارسال ، از مربیان تربیت بدنی برای پوشش زنگ ورزش این دوره استفاده شد در حالی که قبلا پایه پیش دانشگاهی راداشتیم که واحد تربیت بدنی نداشت .
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار