تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۱۷۴۱۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سالی پربار برای کشاورزی خوزستان با بارش های سراسری پاییزی
تداوم بارندگی های پاییزی در خوزستان که متاثر از نفوذ چند سامانه بارش زای جنوبی(سودانی) بوده سالی پربار برای بخش کشاورزی خوزستان در سال زراعی 98-97 نوید می دهد.

موج جدید بارندگی ها در استان خوزستان از اوایل روز جمعه با نفوذ سامانه پرقدرت جنوبی به شکل باران در دشت ها و ریزش برف در مناطق کوهستانی و مرتفع استان شروع شد و پیش بینی ها حاکی از آن است که این بارش های پربرکت تا پس فردا(دوشنبه) با شدت و ضعف ادامه خواهد داشت.

اهمیت فوق العاده بارش های متناوب باران در خوزستان زمانی به درستی درک می شود که بدانیم این استان در سال زراعی 97-96 با شدیدترین و خشن ترین خشکسالی در نیم قرن اخیر رو به رو بود و تاخیر در بارندگی های پاییزی می توانست تومار بخش کشاورزی استان را درهم بپیچد چون مخازن ذخیره سازی آب سدهای استان در بدترین وضعیت ممکن قرار داشتند.

اما در حالی که همه نگاه ها به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارندگی های نرمال در پاییز امسال معطوف شده بود بارندگی ها سیل آسا بر همه پیش بینی ها خط بطلان کشید تا خداوند برکات خود را بر سرزمین تفتیده خوزستان نازل کرده و خیال همه مردم به خصوص کشاورزان را راحت کند.

کشاورزان خوزستانی نیز با استفاده از فرصتی که رحمت خداوندی در اختیار آنها قرار داد کشت پاییزه را زودتر از موعد مقرر یعنی حدود 20 روز زودتر شروع کردند تا بتوانند از این نعمت الهی حداکثر بهره را ببرند.

در نخستین گام 365هزار هکتار آبی و 150هزار هکتار از اراضی دیم که حالا کاملا' سیراب شده زیرکشت گندم بردند تا سالی پررونق برای کشاورزی استان رقم بزنند. 

این تازه شروع داستان کشاورزی در خوزستان است ، کشاورزان مناطق شرقی خوزستان که زیرپوشش طرح 550هزار هکتاری رهبری قرار دارند و سال ها برای چنین بارش های پرباری لحظه شماری می کردند کشت صیفی جات خود را در سطح بیش از یکصد هزار هکتار شروع کردند.

رودخانه جراحی در شرق خوزستان که سالها بی رمق و از نفس افتاده بود با بارندگی های بابرکت پاییزی جان تازه گرفت تا کشاورزان این منطقه بتوانند با پمپ هایی که از قبل آماده کرده بودند بخشی از آب مورد نیاز خود را از این رودخانه که حالا جان گرفته برداشت کنند.

* رونق بخش زنبورداری خوزستان

بارندگی های پاییزی تنها برای کشاورزی خوزستان پرخیر و برکت نبود ، بیش از 30هزار کلنی زنبور عسل در پی سرسبزی دشت خوزستان در مناطق مختلف فعالیت خود را به امید تولید باکیفیت عسل شروع کردند.

بنابه اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، صنعت زنبورداری خوزستان که سالانه توان تولید حدود 15هزار تن عسل را داشت در سال های اخیر با توفان گرد و خاک از رمق افتاده بود و زنبورداران استان با ضرر و زیان زیادی رو به رو شدند.

بارندگی های پاییزی و رویش خدادادی مراتع و سبزه ها و گلها فرصت منحصر به فردی را در اختیار زنبورداران استان قرار داده تا بتوانند با افزایش تولیدات خود ، بخشی از ضرر و زیان های گذشته خود را جبران کنند.

حدود 10هزار نفر در بخش زنبورداری استان خوزستان فعال هستند. اینان امیدوارند تداوم بارش پایانی بر خشکسالی دو دهه اخیر در خوزستان باشد. 

* اشباع کانون های ریزگرد در جنوب شرق اهواز

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در خصوص برکات بارندگی های اخیر پاییزی گفت: بارش ها با رژیم مناسب سبب مرطوب شدن و اشباع کانون های ریزگردها در جنوب شرق اهواز شده است.

احمد مطیعی افزود: در حدود 30هزار هکتار از اراضی فوق بحرانی جنوب شرق اهواز عملیات نهال کاری انجام شده و یا در دست اجرا است که با این بارندگی ها نیاز آبی نهال ها از کانال آبیاری به صفر رسیده است.

وی گفت: مرطوب بودن این اراضی نقش تعیین کننده ای در کنترل و خیزش ریزگردها خواهد داشت که امیدواریم با تداوم بارندگی ها در فصل زمستان ، نگرانی ها به حداقل برسد. 

* جان گرفتن نخیلات و خوشحالی نخل کاران خوزستان 

نخیلات شهرهای جنوبی خوزستان که در تابستان امسال با بحران شوری آب رو به رو بودند و آسیب جدی به آنان وارد شد با بارش های پاییزی و شستن گرد و غبار از نخلها ، جان تازه ای گرفتند.

بر اساس آمار سازمان جهادکشاورزی خوزستان ، حدود چهار میلیون نخل بارور و غیربارور در جنوب خوزستان بخصوص آبادان ، خرمشهر و شادگان وجود دارد که بخش مهمی از تولید خرمای مرغوب جنوب کشور از این نخیلات به دست می آید.

حالا پس از سال ها خشکسالی ، با بارندگی های پاییزی و بالاآمدن آب اروندرود و بهمنشیر این امکان فراهم شده است تا نخیلات از نهرهای آب شیرین سیراب شوند هرچند هم اکنون نخیلات آب شیرین زیادی را از نزولات جوی در خود ذخیره سازی کرده و شرایط برای کشت میانکاری کاملا فراهم شده است که این مساله در افزایش درآمد کشاورزان جنوب خوزستان تعیین کننده است. 

* عشایر خوزستان مسرور از بارندگی های پربار پاییزی

برآوردهای اداره کل امور عشایری خوزستان نشان می دهد که بارندگی های پاییزی سبب شده تا نیازهای آبی 11هزار خانوار عشایر کوچرو استان به طور کامل مرتفع شود.

سال ها بود که خشکسالی و توفان های گرد و خاک نفس بخش دامداری و عشایر در استان را به شماره انداخته بود ولی به یمن بارندگی های متناوب ، عشایر خوزستان امیدوارند به نهاده های دامی و آب برسند ضمن آنکه حالا خبری از گرد و خاک نیست، خاکی که برای دام به مثابه سمی خطرناکی است. رشد سریع مراتع به خصوص مراتع بین راهی که ناشی از بارندگی های پاییزی است فرصتی ارزشمند برای عشایر به وجود آورده است تا با تعلیف دام خود بخش مهمی از مشکلاتشان را رفع کنند.

اساس زندگی عشایر به دام و مرتع وابسته است و این بارندگی ها وسخاوت آسمان است که سرنوشت عشایر را تعیین می کند. 

* بهبود سفره های آب زیرمینی خوزستان و افزایش روان آب ها

به اعتقاد کارشناسان امور آب و آبخیزداری ، بارندگی های پاییزی تا حدودی توانسته به بهبود سفره های آب زیرزمینی استان خوزستان کمک کند و چشمه های کم رمق شمال و شمال شرق استان را جان تازه ای دهد.

در سال های اخیر برداشت های بی رویه از سفره های آب زیرزمینی به خصوص در مناطق شمال شرق استان که متاثر از خشکسالی بوده نگرانی های زیادی ایجاد کرده بود.

در کنار بهبود نسبی سفره های آب زیرزمینی ،رودخانه های دائمی و فصلی استان به برکت بارش های پاییزی، فصل تازه ای از حیات خود را شروع کردند. 

گزارش های دریافتی از سازمان آب و برق خوزستان نیز حاکی است که سطح آب در مخارن سدهای استان خوزستان با بارش های پاییزی و افزایش روان آب ها بالا آمده به گونه ای که تاکنون سد دز در شمال خوزستان حدود 12متر و سد شهید عباسپور مسجد سلیمان نیز حدود 10بالا آمده است. سطح آب سدهای کرخه ، مارون و گتوند نیز افزایش قابل توجهی داشته است. 

رودخانه های کارون ، زهره ، بالارود ، شاوور ، کرخه ، جراحی و مارون نیز که سال ها طمع تلخ شوری ، خشکی و خشکسالی را با تمام وجود حس کرده بودند حالا خود را برای یک فصل پرآب آماده می کنند.

2 تالاب شادگان و هورالعظیم نیز به مدد بارندگی های پاییزی با ورود سیلاب های لحظه ای ، جان گرفتند و اراضی خشکیده اطراف این 2 تالاب بین المللی که در سال های اخیر به کانون های ریزگرد تبدیل شده بود تا حدی مرطوب و سیراب شدند.

کانون های اصلی آتش سوزی در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم نیز با بارش های سیل آسای پاییزی خاموش شد. این حریق گسترده که در تابستان امسال به بحران زیست محیطی جدی ای تبدیل شده بود بسیاری از شهرهای خوزستان به خصوص کلانشهر اهواز را درگیر خود کرده بود. 

بنا به این گزارش نمازگزاران خوزستانی روز شنبه در مساجد،نیز به یمن بارش های بابرکت پاییزی سجده شکر به جای آوردند و خداوند را به سبب نزول رحمت های بی پایانش سپاس گفتند. 

میزان بارندگی در 48 ساعت گذشته هندیجان با 121.4 ، بهبهان 93.9 ، آغاجاری 77 ، اهواز 59.9 ، ایذه 53.3 ، ، امیدیه 51.1 ، دزفول 46 ، حسینیه اندیمشک 43.3 ، گتوند 42.7 ، شوش 41.6 ، مسجدسلیمان 37.2 ، شوشتر 35.6 ، ، لالی 30.3 ، کشاورزی اهواز 30 ، بندر ماهشهر 29.3 ، دهدز : 28.9 ، رامهرمز 28.8 ، بستان 25 ، شادگان ، 24.7 ، آبادان 21.2 میلیمتر بوده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار