تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۱۷۴۲۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چهره خوزستان پس از باران پاییزی
بارندگی های کم سابقه پاییزی که از روز جمعه تا دوشنبه به مدت چهار روز همه مناطق خوزستان را تحت تاثیر قرار داد چهره عمومی این استان را در همه ابعاد کاملا' دگرگون کرد.

بارش های سیل آسا و فراگیر اخیر هرچند از دیدگاه مردم این دیار به منزله نزول رحمت و برکت بود ولی مشکلاتی در سطح شهرها و روستاها ایجاد کرد که مهمترین آن آبگرفتگی سطح معابر عمومی و تاسیسات برخی مناطق شهری و روستایی خوزستان بود. 

این مشکل در شهرهایی همچون کلانشهر اهواز که فاقد سامانه جمع آوری آبهای سطحی است نمود بیشتری داشت. 

بارندگی های اخیر بسیاری از شهرهای استان را نیز درگیر معضل آبگرفتگی کرد که بیشترین این آبگرفتگی ها متوجه شهرهای هندیجان ، ایذه ، سوسنگرد ، ماهشهر ، بندر امام ، بهبهان و شادگان بود که برخی از این شهرها همچون هندیجان بارندگی 149میلمتری را در چهار روز اخیر تجربه کردند که رقم بسیار بالایی است.

در شهر بندری هندیجان حدود 70منزل مسکونی دچار آبگرفتگی شدند و آب به برخی واحدهای تجاری نفوذ کرد و به تاسیسات شهری نیز خسارت زد.هنوز از میزان خسارات وارده به این شهرستان گزارش رسمی منتشر نشده است.

بسیاری از مناطق و محلات شهرهای دزفول ، اندیمشک ، سردشت ، رامشیر ، شوش ، رامهرمز ، آبادان و امیدیه نیز از معضل آبگرفتگی معابر عمومی بی نصیب نبودند.این وضعیت زندگی عادی مردم را با اختلال جدی روبه رو کرد.

به نظر می رسد با وجود اخطارها و هشدارهای مکرر مدیریت بحران استانداری خوزستان و هواشناسی که قبل از بارندگی های اخیر اعلام شده بود دستگاه هایی اجرایی در شهرستان ها ، آمادگی بالایی برای پیشگیری یا کنترل حوادث ناشی از بارندگی ها نداشتند و در خوشبینانه ترین حالت تصور چنین بارش گسترده ای را نداشتند.

کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در خصوص مشکلاتی که پس از بارندگی ها ، کلانشهر اهواز را به گونه ای بی سابقه دچار کلاف سردر گم کرده بود ضرورت وجود فرماندهی واحد در مواقع بروز بحران شهری را مورد تاکید قرار داد. این سخنان خود گواه آن است که در این خصوص برنامه ای دقیق و حساب شده برای چنین حوادثی تدوین و پیش بینی نشده است.

** تعطیلی مدارس

بارندگی های شدید همراه با آبگرفتگی گسترده به گونه ای در استان رقم خورد که مسئولان چاره ای جز تعطیلی همه مدارس استان در روز شنبه هفته جاری نداشتند.

برخی مدارس منطقه 6 اهواز دوشنبه (دیروز) و مدارس شهرستان ایذه نیز به علت آبگرفتگی تعطیل شدند و بسیاری از خانواده ها نیز با وجود باز بودن مدارس ، به دلیل نگرانی ترجیح دادند فرزندان در منازل بمانند.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا نیز حاکی از آن بود که بسیاری از مدارس شهر اهواز نیز با پدیده آبگرفتگی مواجه بوده و عملا' ادامه فعالیت آموزشی آنان امکان پذیر نبود.

** قطع برخی راههای روستایی و ایل راه های عشایری خوزستان

بارندگی های شدید چند روز اخیر آسیب هایی به راههای روستایی و ایل راه های عشایر استان وارد کرد و ارتباط زمینی دست کم 120روستا در اندیکا ، لالی ، مسجدسلیمان ، سردشت ، امیدیه و بهبهان را با مراکز شهرستان ها قطع کرد.

با وجود تلاش های صورت گرفته توسط ماموران راهداری ، هلال احمر و بخشداری ها هنوز برخی از راههای روستایی استان قطع است و تلاش برای بازگشایی محورهای ارتباطی روستایی ادامه دارد.

در شهرستان باوی در 25کیلومتری شمال اهواز ، پل موقت دهستان عنافچه با بالا آمدن آب کارون تخریب شد و هم اکنون اهالی روستایی منطقه در دو سوی رودخانه با قایق تردد می کنند.
هنوز میزان خسارات به بخش راه روستایی و عشایری خوزستان برآورد و کارشناسی نشده است. 

محورهای ارتباطی هندیجان - دیلم و امیدیه - دیلم نیز بر اثر آبگرفتگی ها و تخریب بخشی از بدنه راهها در چند نوبت قطع شد که خوشبختانه با تلاش راهداران این مسیرها برای تردد خودروها باز شده است.

** خسارات به منازل مسکونی روستایی و شهری

بارندگی های مداوم چند روز اخیر خساراتی به منازل روستایی و شهری استان وارد کرد ولی خوشبختانه به کسی آسیب نرسید.

در بخش دهدز از توابع شهرستان ایذه پنج باب خانه روستایی که عمدتا' مصالح به کار رفته در آنان کم دوام بود فرو ریخت. در دزفول نیز یک خانه شهری به علت رطوبت زیاد ناشی از بارش باران تخریب شد.

30 روستای شوش نیز بر اثر آبگرفتگی متحمل خسارت شدند.آب به درون برخی از خانه های روستایی این منطقه نیز نفوذ کرد.

چند خانه نیز در منطقه حاشیه ای 'منبع آب 'اهواز خسارت دید و 70 منزل در هندیجان در محاصره آب قرار گرفتند و به طور موقت مجبور به ترک خانه های خود شدند. 

** آب بندهای خوزستان سرریز شدند

بارندگی های اخیر پاییزی که به گفته بسیاری از ریش سفیدان استان در این موقع از سال بی سابقه بوده آب بندهای استان در مناطق شیب دار و کوهستانی خوزستان به خصوص در مناطق بهبهان ، بخش کوهستانی هندیجان ، اندیکا ، دزفول ، شمال اندیمشک ، ایذه و باغملک را پرآب کرد.

حجم زیادی از روان آب ناشی از بارندگی ها اخیر نیز در پشت سدهای بزرگ دز، شهید عباسپور ، گتوند ، کرخه ، مارون و کارون سه در ایذه ذخیره سازی شده ولی بر اساس اعلام سازمان آب و برق خوستان ، هیچ یک از این سدها که برق نیز تولید می کنند سرریز نشده اند.

به گفته مسوولان سازمان آب و برق خوزستان بارندگی ها ، سطح آب دریاچه های ذخیره سازی سد دز ، کرخه و شهید عباسپور در منطقه اندیکا را بین 15تا 22 متر افزایش داد. در زمان حاضر افزایش سطح آب سدهای خوزستان مناطق پایین دست را تهدید نمی کند. 

** بهبود وضعیت زیست محیطی تالاب های خوزستان

شاید به جرات می توان گفت که بارندگی های اخیر پاییزی بیشترین آثار مثبت را بر روی تالاب های خوزستان که سال ها بود در تب کم آبی و تامین نشدن حقابه می سوختند داشته است.

به گفته احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاطت محیط زیست خوزستان ، بارندگی های موثر اخیر ، وضعیت این تالاب ها را به صورت موقت از حالت بحرانی خارج کرده است.

حجم زیادی از سیلاب ها و روان آب به صورت طبیعی وارد تالاب های شادگان و هورالعظیم شده و سطح مرطوب این تالاب ها به نحو چشمگیری افزایش یافته است.

تالاب میانگیران ایذه نیز که مدتها با بحران بی آبی مواجه بود با بارش های اخیر جان گرفت و سطح آب این تالاب تا سه متر بالا آمده است. 

بارندگی های اخیر جان تازه ای به رودخانه کرخه ، مارون ، جراحی و زهره داد هر چند بالا آمدن سطح آب این رودخانه ها همچنان مناطق پایین دست مثل ماهشهر و هندیجان را تهدید می کند.

دبی رودخانه جراحی که پیش از بارندگی ها اخیر کمتر از 20متر مکعب در ثانیه بود بر اساس مدیریت بحران استانداری خوزستان تا 420متر مکعب در ثانیه افزایش یافته و رودخانه زهره در هندیجان به شکل باورنکردنی به قدری بالا آمده که مردم را هیجان زده کرده است. 

** خسارت به برخی محوطه های تاریخی خوزستان

بر اساس گزارش های رسیده ، بارندگی های شدید به برخی محوطه ها و ابنیه های تاریخی استان نیز خسارت زده است ولی هنوز اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در خصوص میزان خسارات اظهار نظری نکرده است.

بر اساس گزارشهای منتشر شده ، شدت باران سقف و ایوان بقعه سیداحمد تفاخ در شوش را فرو ریخت ، سقف چند منزل در دزفول که ارزش تاریخی دارند خسارت دید و به بنای قصر تاریخی حمیدیه نیز صدمه وارد شده است.

هم اکنون بازدید گردشگران از محوطه تاریخی جغازنبیل در 25کیلومتری جنوب شوش که در فهرست آثار جهانی قرار دارد به علت لغزنده بودن مسیر متوقف شده است.

** چهره زمستانی مناطق کوهستانی و مرتفع خوزستان 

سفیدپوش شدن مناطق کوهستانی و مرتفع استان خوزستان که به صورت معمول در فصل زمستان رخ می داد مناظر بی بدیل در مناطق تاراز ، دهدز ، و کوههای سردشت دزفول به وجود آورد.

برخی روستاهای ایذه و اندیکا نیز شاهد بارش کم سابقه برف پاییزی بودند.

با وجود سخت گذر بودن مسیرهای کوهستانی و مه آلود بودن جاده ها ، بسیاری از شهروندان خوزستانی در روزهای اخیر برای دیدن برف و ثبت خاطره های دل انگیز راهی مناطق برفگیر استان به خصوص منطقه'تاراز' در شهرستان اندیکا شدند.

البته برخی از خودروهای این شهروندان به هنگام تردد با مشکل رو به رو شدند که ماموران امداد و نجات هلال احمر به یاری آنان شتافتند.

هلال احمر خوزستان در ایام بارندگی های اخیر به بیش از یک هزارو 350نفر که جاده های استان گرفتار برف و آبگرفتگی شدند یاری رسانی کرد.

** کشاورزان خوزستانی غرق در شادی و سرور

کشاورزان خوزستانی در روزهای اخیر که آسمان نظر لطف و مرحمت به آنان داشته از بارندگی های اخیر سر از پانشناخته ، غرق در سرور و شادی هستند.

بارندگی های اراضی کشاورزی(دیم و آبی ) استان را به صورت کامل سیراب کرده و اراضی تقریبا' اشباع از آب باران هستند.

کشت گندم آبی و دیم در سطح حدود 520هزار هکتار رو به پایان است و کشت کلزا در سطح 30هزار هکتار به سرعت در حال انجام است.

کشت چغندر قند در بیش از 10هزار هکتار در خوزستان رو به پایان است.

پیش بینی شده حدود یک میلیون هکتار از ارضی خوزستان زیر کشت پاییزه برود.

از سوی دیگر بارندگی های پاییزی برداشت محصول نیشکر در واحدهای هفت گانه نیشکری خوزستان را به تاخیر انداخته است.

مسئولان شرکت توسعه نیشکرو صنایع جانبی می گویند با توجه به مرطوب بودن زمین ، به نظر نمی رسد حتی در صورت مساعدت هوا تا 10روز آینده نیز امکان شروع برداشت نیشکر در سطح 84هزار هکتار وجود نخواهد داشت.

طبق روال برنامه ، قرار بود 20آبان برداشت نیشکر در خوزستان شروع شود که تداوم بارندگی ها مانع از این کار شد.

** طراوت هوا 

بارندگی های اخیر پاییزی طراوت خاصی به هوای استان بخشید و مردم صبور خوزستان که سال ها طمع تلخ گرد و غبار و آلودگی را با همه وجود لمس کرده بودند از بارش رحمت الهی مسرور و شکرگزار بودند.

بسیاری از شهروندان خوزستانی در گفت و گو با ایرنا ، لطافت و طراوت هوا که متاثر از بارندگی های اخیر بود در این موقع از سال بی نظیر را فرصتی برای گشت و گذار و پناه بردن به فضای طبیعت بیان کردند.

باران آسمان غبارگرفته خوزستان را شست و میزان آلایندگی هوا را که ناشی از فعالیت گاه و بی گاه کانون های ریزگردها بود به نحو قابل ملاحظه ای کاهش داد و هوای پاک را به مردم هدیه داد. 

** موج جدید بارش ها از شنبه هفته آینده

بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی ، موج جدید بارش ها از شنبه هفته آینده با ورود سامانه بارشی که از غرب وجنوب غرب وارد کشور می شود بار دیگر هوای خوزستان را بارانی خواهد کرد.
بر اساس این پیش بینی هرچند شدت بارش ها در خوزستان همچون دفعات قبلی نخواهد بود ولی در هر صورت باید با آمادگی بیشتر و برنامه ریزی بهتر به استقبال بارندگی های پیش رو رفت. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار