تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۱۷۴۴۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در دیدار هیات پارلمانی ایران و عراق در حاشیه اجلاس APA در استانبول:
روابط ایران و عراق با هیچ یک از برنامه های آمریکا خدشه دار نخواهد شد
در دیدار هیات پارلمانی APA ایران و عراق بر توسعه روابط اقتصادی تاکید شد و دو کشور بیان کردند آمریکا با هیچ برنامه ای نمی تواند روابط میان ایران و عراق را خدشه دار کند.

در ابتدای این دیدار سیده فاطمه ذوالقدر رئیس هیات پارلمانی ایران با تاکید بر لزوم گسترش روابط اقتصادی و سیاسی میان ایران و عراق گفت: در حال حاضر که ایران با تحریم های آمریکا مواجه شده، توسعه روابط اقتصادی یکی از ضرورت هاست و نیاز است همانند زمانی که عراق گرفتار داعش بود و ایران به این کشور کمک کرد، در این برهه عراق نیز تمام توان خود را برای کمک به ایران به کار گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: کشور عراق دوست و برادر ایران است و باید در برابر کشورهایی که به دنبال قطع روابط ایران و عراق هستند، مقاومت و ایستادگی کند.

وی با تاکید بر اینکه بهتر است روادید میان ایران و عراق لغو شود، بیان کرد: با این اقدام زائران و تجار به راحتی می توانند تردد کنند. جوسازی های ایجاد شده برای تفرقه میان ایران و عراق است، اما این دو کشور نباید تحت تاثیر این جوسازی ها قرار بگیرند.

هاجر چنارانی عضو هیات پارلمانی APA ایران در این دیدار اظهار کرد: زیارت اربعین بزرگترین راهپیمایی جهان اسلام است، اما متاسفانه امسال زائران ایرانی سردرگمی های بسیاری داشتند، انتظار می رود دولت عراق تمام توان و تلاش خود را برای ساماندهی اوضاع در مراسم راهپیمایی اربعین انجام دهد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توسعه همه جانبه روابط میان ایران و عراق تصریح کرد: این دو کشور برادر و دوست هستند و باید به سمت برقراری اتحاد و همکاری های بیشتر پیش روند. باید قلب های دو ملت را به یکدیگر نزدیک کنیم. همچنین گروه دوستی پارلمانی دو کشور فعالتر شوند.

محسن کوهکن ریزی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دیدار بیان کرد: ارتباط ایران و عراق ارتباط حکومت ها و دولت ها نیست، بلکه ارتباط میان مردم دو کشور است. در ماه های اخیر جوسازی هایی در فضای مجازی در عراق علیه ایران و در ایران علیه عراق انجام شد، اما خوشبختانه نه تنها خدشه ای میان روابط این دو کشور ایجاد نکرد، بلکه تعداد زائران ایرانی در راهپیمایی اربعین در سال 97 نسبت به سال های گذشته بیشتر نیز شد.

وی تاکید کرد: ائتلاف میان ایران و عراق با هیچ برنامه آمریکا از بین نمی رود، زیرا پیوند بین فرهنگ و اعتقادات دو ملت است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در کربلا و نجف می توان با اجرای برخی طرح ها علی رغم ساماندهی وضعیت اطراف حرم ائمه اطهار، درآمدزایی نیز ایجاد کرد.

هیات پارلمانی APA عراق در این دیدار ضمن تشکر از ایران به دلیل مواضع این کشور در برابر عراق گفت: حمایت های ایران را هیچگاه فراموش نمی کنیم. ایران کشور دوست و برادر عراق است که همیشه به ما کمک کرده است.

این هیات بیان کرد: پروژه های بسیاری در زمینه نفت و گاز برای همکاری میان ایران و عراق وجود دارد که تمام توان خود را برای تکمیل آن به کار می بریم.

هیات عراقی ادامه داد: باید به دنبال لغو روادید میان ایران و عراق باشیم، چرا که این امر برای عراق بسیار مفید و ارزشمند است.

هیات پارلمانی APA عراق با تاکید بر ضرورت تقویت روابط میان گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق بیان کرد: هیچ توطئه ای نمی تواند روابط میان ایران و عراق را خدشه دار کند.
:
:
:
آخرین اخبار