تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۱۷۴۵۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پرده‌برداری معاون استاندار خوزستان از اقدام دلالان در توزیع ‌گوشت منجمد در تاریکی شب
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه شب‌ها گوشت منجمد خارج از شبکه توزیع، توزیع می‌شود و به خارج از استان هم می‌رود، گفت: هر چقدر رصد و پیگیری می‌شود و کانال‌های توزیع مسدود می‌شوند، باز هم توزیع خارج از شبکه متوقف نمی‌شود.

امید بن عباس در جلسه قرارگاه فرماندهی اقتصادی استان که با حضور مدیران تصمیم‌گیرنده در حوزه تامین و توزیع مرغ و گوشت برگزار شد، اظهار داشت: روند اقداماتی که تا به امروز در این حوزه انجام شده باید بازنگری و اگر مساله‌ای وجود دارد، اصلاح شود.

وی در خصوص میزان تامین و توزیع گوشت قرمز و مرغ  مباحثی مطرح شد و با اشاره به اقدامات دولت در این زمینه گفت:  باید ماحصل این اقدامات؛ خروجی مطلوب در سطح  بازار استان باشد اما این مطلوبیت را شاهد نیستیم. در این اوضاع و احوال اقتصادی و تحریم‌ها و مشکلاتی که کشور به جهت تامین ارز دارد سعی دولت بر تخصیص ارز 4200 به این کالاها است و به هر شکلی باشد این کالا وارد می‌شود و انتظار است که کالا با همان نرخی که بر مبنای ارز 4200 محاسبه می‌شود به دست مصرف‌کننده برسد که متاسفانه فقط بخشی از آن محقق می‌شود.

بن عباس با اشاره به دلالانی که در سطح شهر گوشت منجمد وارداتی و گوشت گرم وارداتی را مبادله می‌کنند، ادامه داد: این وضعیت موجود قابل قبول نیست، سرعت در توزیع بسیار پایین است و باری که می‌رسد به صورت کامل توزیع نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در هفت ماهه سال 96 مجموع مرغ مصرف شده استان، 36 هزار و 500 تن بوده اما 7 ماهه سال 97، با 32هزار تن 12 درصد کاهش عرضه در بازار داشتیم، افزود: در تولید و بخش واردات کاهش داشته‌ایم. مصرف گوشت قرمز در سال 96،  24 هزار و800 تن بوده و امسال نیز با وجود همه مشکلات و مشقت‌های تأمین آن به 22 هزار و 600 تن رسیده و علی‌رغم اینکه مصرف مردم تغییر نکرده است.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: بخشی از این اتفاقات در این حوزه به ازای گرانی و وضعیت اقتصادی طبیعی است اما بخشی دیگر به عنوان مسئولان تنظیم بازار حداقل وظیفه داریم که بازار را از لحاظ تامین کالا به گونه‌ای تامین کنیم که با کاهش عرضه مواجه نشویم.

بن عباس افزود: تا زمانی که بازار مصرف تشنه باشد و کالا  به صورت قطره‌چکانی عرضه می‌شود و از سوی دیگر با اختلاف قیمت همراه باشیم قطعا عرضه کالا خارج از شبکه ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه شب‌ها گوشت منجمد خارج از شبکه  توزیع و به خارج از استان می‌رود، تصریح کرد: هر چقدر رصد و پیگیری می‌شود و کانال‌های توزیع مسدود می‌شوند باز هم توزیع خارج از شبکه متوقف نمی‌شود و معبر جدیدی باز می‌کنند، این موارد قابل پذیرش نیست و باید بازرسی‌‎ها شدیدتر و بیشتر صورت بگیرد همچنین جهت جبران کسری‌ها  تامین کالا بیشتر انجام شود.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به بیشترین حجم واردات گوشت به استان، با رقم پنجاه و هشت و نیم درصد از استان هرمزگان و 29 درصد از تهران، گفت: عملاً 80 درصد گوشت از این دو استان  تامین می‌شود، مرغ کشتار روز نیز با 15 و 3 دهم درصد از مازندران بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص داده و به دلیل بعد مسافت به صرفه نیست، همچنین تهران با14.7 دهم درصد و استان مرکزی13.4 دهم درصد در رده های بعدی استان های صادر کننده مرغ به خوزستان قراردارند.

بن عباس با بیان این که دولت در یک بررسی مصرف گوشت و مرغ را در سال 96 در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند را بررسی کرد، گفت: در این بررسی مقدار نیاز ماه های باقی مانده سال 97 را مشخص کرد که باید برای آن برنامه‌ریزی شود و حداقل به میزان سهمیه سال قبل برای ماه های پایانی سال تامین و برای توزیع آن هم طبق فرایند توزیع فعلی به صورت دقیق انجام ‌شود.

وی در ادامه با بیان این که سال گذشته صادرات در قبال واردات انجام می‌شد، افزود: دلیل کسری عرضه در بازار باید بررسی شود اگر موضوع صادرات است که با انجام صادرات، مجوز واردات صادر می‌شد و عملا کمبود ناشی از صادرات را جبران می کرد پس باید به دنبال عامل جدید موثر درکاهش عرضه در سطح بازار باشیم.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در خصوص تفاوت قیمت گوشت در سطح عرضه نیز با بیان این که آمار ارائه شده با واقعیت مطابقت ندارد، گفت: گزارش‌ها باید درست ارائه شود تا تصمیم درست هم گرفته شود، باید بررسی شود که گوشت در مناطقی مثل آسیاباد، زیتون کارگری، کوی علوی و مناطق کم برخوردار با چه مبلغی عرضه می‌شود، این مبالغی که در جلسات ارائه می شود قیمت واقعی عرضه کالا نیست که گوشت در مناطقی مثل آسیاباد، زیتون کارگری، کوی علوی و مناطق کم برخوردار با چه مبلغی عرضه می‌شود، این مبالغی که در جلسات ارائه می شود قیمت واقعی عرضه کالا نیست.

بن عباس با اشاره به کاهش12 درصدی عرضه مرغ در سطح استان نسبت به مدت مشابه سال قبل، تصریح کرد: باید تا پایان سال 97 گوشت قرمز حداقل به مقدار  3500 تن و مرغ به مقدار 5 هزار و 500 تن در سطح استان توزیع شود، نباید با کاهش عرضه مواجه شویم.

وی با تاکید بر این که تکلیف سازمان جهاد کشاورزی استان و زیر مجموعه آن تامین دو رقم مشخص شده مرغ و گوشت قرمز مورد نیاز استان است، اذعان کرد: به گفته وزیر جهاد کشاورزی وظیفه این سازمان تأمین کالای مورد نیاز در این بخش است، در این باره نامه‌ای به آقای رئیس جمهور ارسال شده مبنی بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی، کار تامین را انجام می‌دهد، توزیع و نظارت هم با وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: جهاد کشاورزی باید بررسی‌ کند زمانی که یک دامدار تولید دارد اما تولیدش به فروش نمی‌رسد، مشکل در کجاست؟

بن عباس با اشاره به کسری عرضه در سطح بازار، عنوان کرد: هم قیمت گوشت قرمز از متوسط کشوری بالاتر است، هم عرضه کم است و این منطقی نیست، باید گزارش درست از وضعیت ارائه شود تا بتوان دلیل افزایش قیمت و کاهش عرضه را به درستی پیگیری کرد.

وی با اشاره به تلاش دولت برای واردات گوشت قرمز با نرخ ارز  4200 تومانی، گفت:  این همه گوشت وارد می‌کنیم اما قیمت گوشت افزایش پیدا می‌کند و عرضه آن در سطح بازار کم است دلیل آن باید بررسی شود. چرا کشتارگاهی که وظیفه دارد گوشت دامدار را خریداری کند، این کار را انجام نمی دهد ؟ این  موارد باید بررسی شود، چرا وقتی گوشت با قیمت های غیر از قیمت مصوب به فروش می رسد هیچ نظارتی نمی شود؟ چرا جهاد کشاورزی هیچ اقدامی در راستای این موضوعات که دلیل اصلی گرانی بی دلیل گوشت و کاهش عرضه است، صورت نمی دهد؟  ما قیمت مصوب گوشت با ارز دولتی را اعلام می‌کنیم اما مردم با قیمت‌های غیر از قیمت مصوب خریداری می‌کنند و این موضوع بی اعتمادی مردم به دولت را به وجود می آورد.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان افزود: زنجیره کار به درستی کار نمی‌کند این سبک کار کردن به درد مردم و نظام نمی‌خورد. اگر قیمت‌ها بالاست حداقل باید وفور نعمت باشد اما هم قیمت بالاست هم جنس مورد نظر به میزان مورد نیاز  یافت نمی‌شود.

بن عباس با اشاره به کاهش12 درصدی عرضه مرغ در سطح استان نسبت به مدت مشابه سال قبل، تصریح کرد: باید تا پایان سال 97 گوشت قرمز حداقل به مقدار  3500 تن و مرغ به مقدار 5 هزار و 500 تن در سطح استان توزیع شود، نباید با کاهش عرضه مواجه شویم.
مرجع / تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
0
هر چی هست زیر سر خود قصاب ها و کشتارگاه هاست

واقعا برخی هاشون رو باید برخورد تند و جدی کنن از بس گوشت گرون میدن دست مردم

همه چی قابل کنترله فقط همت میخواد و پیگیری و حسابکشی

شما برو قصابی ها سر بزن ببین چرا گوشت منجمد گوساله رو خریدن 25 تومن اما میدن 45 تومن نامردا

چرا؟؟
:
:
:
آخرین اخبار