تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۱۷۴۵۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برداشت طلای سرخ از مزارع ایذه/ پیش‌بینی آینده روشن برای زعفران ایذه
با توجه به به ثمر رسیدن مزارع زعفران شهرستان ایذه کار برداشت از این محصول ارزشمند آغاز شده است.

شهرستان ایذه با توجه به موقعیت مکانی ویژه در دل رشته کوه‌های زاگرس در شرق استان خوزستان همواره یکی از مناطق مساعد کشاورزی بوده و محصولات آن از جمله گندم و برنج این ناحیه از با کیفیت‌ترین محصولات استان و حتی کشور به حساب می‌آیند.

با وجود بی‌آبی این منطقه در کنار دریاچه سد و نیروگاه کارون 3، در سال‌های اخیر روی آوردن اهالی به کشت محصولاتی که آب زیادی مصرف ندارند از نکاتی است که مورد توجه قرار گرفته است ولی آن‌گونه که باید دنبال نمی‌شود و لازم است که ساکنان این شهرستان بیشتر به سمت آن تمایل نشان دهند.

کشت زعفران که روزی تنها در خراسان و استان‌های شرقی به یک محصول انحصاری تبدیل شده بود در شهرستان ایذه و به ثمر نشستن آن باعث شد تا نشان دهد خاک این منطقه نه تنها در محصول گندم، جو، کلزا، برنج و باغات مساعد کشت است، بلکه در زمینه ثمردهی طلای قرمز هم بتواند خود را به عنوان یکی از قطب‌های تولید این محصول معرفی کند.

برداشت طلای سرخ از مزارع ایذه/ پیش‌بینی آینده روشن برای زعفران ایذه

با توجه به کم آبی منطقه و خشکسالی آن در سال‌های شروع کشت زعفران در این شهرستان، فصل پاییز و زمستان به منظور بهره‌مندی از آب باران برای کشت انتخاب شده است؛ همچنین شرایط برداشت این گیاه به گونه‌ای است که گل‌های آن هر روز صبح باید قبل از طلوع آفتاب چیده شود و این کار تا نزدیک به یک ماه ادامه دارد.

برداشت قبل از طلوع آفتاب به این منظور است که در صورت تابش آفتاب به گل های این گیاه از کیفیت زعفران کاسته می شود. این گیاه هر روز در این مدت زمان گل دهی دارد.

با وجود اینکه کشت این محصول ابتدا در میزان کمی از اراضی بخش دهدز آغاز شد، در طول 5 سال اخیر کشت این محصول در شهرستان توسعه یافت و به میزان 6 برابر حجم اولیه رسید.

با وجود اینکه مدت زمان کشت این محصول در شهرستان ایذه در چند سال اخیر آغاز شده است، در صورت روی آوردن خانواده‌ها به این کار، آینده خوبی برای آن پیش‌بینی می‌شود.

*کشت زعفران در 20 هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان ایذه

مصطفی هنرمندیان در این رابطه اظهار کرد: در حاب حاضر میزان کشت پیاز زعفران در سطح 20 هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان ایذه انجام شده است که از این مساحت میزان 6 هکتار آن آماده برداشت است.

وی با بیان اینکه در دو سال نخست کشت نمی‌توان انتظار برداشت وسیع و فراوان را داشت، افزود: برداشت زیاد زعفران از سال سوم بعد از کشت پیاز آن انجام می‌شود و هر سالی که از زمان کشت اولیه پیاز آن بگذرد میزان برداشت بالاتر می‌رود.

برداشت طلای سرخ از مزارع ایذه/ پیش‌بینی آینده روشن برای زعفران ایذه

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان ایذه با بیان اینکه در حال حاضر عمده کشت این محصول در دهدز در حال انجام است بیان کرد: در هر هکتار از مزارع این محصول نزدیک به 7 نفر مشغول به کار می‌شود و اینک نزدیک به 40 نفر نیز اقدام به کشت پیاز زعفران در مزارع خود کرده‌اند.

هنرمندیان با اشاره به اینکه این محصول از سال چهارم کشت و پس از آن به مرحله اقتصادی می‌رسد، گفت: انتظار می‌رود از سال چهارم به بعد از سطح هر هکتار زمین زیر کشت 2 کیلوگرم زعفران برداشت شود که می‌تواند درآمد بسیار خوبی برای مالکان داشته باشد.

وی با بیان اینکه اداره جهاد کشاورزی شهرستان ایذه در این رابطه اقدام به آموزش کشاورزان در جهت ترویج آن و انتخاب پیاز می‌کند ادامه داد: به دنبال حمایت مالی از افرادی هستیم که اقدام به کشت این  محصول در شهرستان کرده‌اند و در این رابطه 3 نفر از تسهیلات بهره‌مند شده و به دنبال حمایت از تمام کشاورزانی هستیم که به این کار روی آورده‌اند.

هنرمندیان با تاکید بر اینکه شرایط شهرستان ایذه برای کشت و به ثمر رسیدن محصول زعفران بسیار عالی است، افزود: انتظار می‌رود جوانان و مردم شهرستان ایذه که دغدغه بیکاری دارند برای هر میزان زمینی که دارند اقدام به سرمایه‌گذاری روی این محصول کنند و قطعا این کار برای آنها آینده بسیار خوبی خواهد داشت.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
0
چه خبر خوبی

زعفران توی ایذه

حالا بببینیم فایده ای هم برای قیمتش تو اهواز داره
:
:
:
آخرین اخبار