تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۱۷۴۵۴۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
"تعاوني" گرفتار در ميان بخش هاي "دولتي" و "خصوصي"؛
پرستاري يك جوان 27 ساله از 43 ميليون تعاونگر!
ح. پورعبداله / در خبرها خوانديم: محمدجعفر کبیری از جوانان اصلاح طلب و دانش آموخته اقتصاد از دانشگاه تهران و شهید بهشتی با 30 سال سن جایگزین سيدحمید کلانتری معاون پيشين و بازنشسته وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي شد...

در قانون اساسي بعد از بخش "دولتي"، از"تعاوني"، به عنوان دومين بخش اقتصاد جمهوري اسلامي نام برده شده و بعد از آن نام بخش "خصوصي" آمده است تا هر سه در كنار هم بتوانند وضعيت اقتصادي كشور را سامان بخشند؛ اما سال هاي سال است كه دو بخش اندر خم كوچه هاي بي در و پيكري و بخش تعاوني هم در بن بست افكار برخي از مسوولان است!

قانون بخش تعاوني در 13 شهريور 1370 با هفتاد و یک ماده و پنجاه تبصره در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در 24 شهريور ماه به تاييد شوراي نگهبان رسيد و وزارت تعاون به منظور اعمال نظارت دولت و حمایت و پشتیبانی از این بخش در همان سال تشکیل شد و تا كنون كه 27 سال از عمر بخش تعاوني مي گذرد، هنوز سهم ۲۵ درصدی اش از اقتصاد کشور- که در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده بود- تحقق نيافته است!

چرا؟ چون، هم به اعتقاد ما- كه 30 سال از عمر خود را در اين بخش سپري كرده ايم- و هم به اعتقاد صاحب نظران امر، تا زمانی که نگرش مسوولان تغییر نکند و به تعاوني به عنوان یک ضرورت نگاه نشود نمی توان در تحقق این راهبرد و نیاز اساسی جامعه موفق بود. 

نبود فرهنگ تعاون در کشور، نگاه تبعیض آمیز نسبت به فعالیت های بخش خصوصی و تعاونی ها، نبودکاهش تصدی گری دولتی، سلیقه ای عمل کردن مدیران، نبود دیدگاه فرابخشی، نبود حمایت و اعتماد نظام بانکی به تعاونی ها و... را از جمله دلايل توسعه نيافتگي بخش تعاوني برشمرده اند.  

البته، درباره مزیت های اقتصادی و اجتماعی تعاونی ها و تعریف صحیح از فعالیت و کارکرد تعاونی نه تنها فرهنگ سازی نشده است كه مسوولان و رسانه ها هم كم تر به ترویج آن پرداخته اند.

به راستي چرا در ميدان اقتصاد غیر دولتی فقط از بخش خصوصی نام برده مي شود و بخش تعاونی ديده نمي شود؟! چرا مسوولان به جایگاه و نقش جدی بخش تعاوني در اقتصاد غیر دولتی توجه نمي کنند؟ 

در حقيقت اگر مسوولان به اين بخش نگاه مهرباني داشتند كه وزارت تعاون را در چاه دو وزارت خانه هاي كار و رفاه- كه نه ايجاد كار مي كرد و نه به رفاه رسيد و نه ديگران را رساند- نمي انداختند كه غرق شود!

وقتي هدايت بخش تعاوني 27 ساله را- كه هنوز همانند يك بچه دبستاني بي پدر و مادر، قریب و مظلوم است!- به دست يك جوان 27 ساله مي دهند، مظلوم تر و قريب تر هم خواهد ماند.

 جواني كه نه سابقه ي مديريتي در دستگاه هاي دولتي دارد و نه تجربه ي كار اجرايي، اما به عنوان معاون امور تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي از سوي جناب شريعتمتداري مقام عالي وزارت منصوب شده است!

جواني كه تنها سه عنوان مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت- شرکت بازرگانی دولتی ایران و معاون وزیر ورزش و جوانان را در كارنامه خود دارد! چه گونه مي تواند مهم ترين راه بخش مردمي اقتصاد كشور را هموار كند؟! 

چرا كسي از رسانه ها و مسوولان مجرب بخش تعاوني نمي پرسند: جوان 27 ساله- كه از او به عنوان جوان 30 ساله ياد مي كنند- چه گونه توانسته عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش و معاون امور تعاون يك وزارت خانه مهم اقتصادي و اجتماعي شود؟! آيا به صرف اين كه اين جوان اصلاح طلب رياست ستاد جوانان و دانشجویان روحانی را بر عهده داشته، شايستگي لازم را بر مسند اين دو پست مهم را دارد؟!

مسوولان دولت ها تا كي مي خواهند شايسته سالاري را فداي حزب سالاري كنند و بي تجربه ها را به اسم جوان گرايي بر مسند اموري بنشانند كه جز حيف و ميل بيت المال و هدر دادن فرصت ها و نابودي بخش تعاوني و ضرر و زيان تعاونگران ثمري نخواهد داشت!؟
 
هر چند كه گفته اند: اگر كليد درِ اقتصاد از بخش دولتی به بخش غیر دولتی واگذار شود، نقش تعاوني در اقتصاد کشور پر رنگ خواهد شد؛ اما وقتي كليد بخش تعاوني را دست يك جوان 27 ساله اي بدهند كه تنها تجربه ي مديريتي اش، مشاوره بوده است، به طور يقين بخش تعاوني در همان چاه وزارت خانه هاي كار و رفاه باقي خواهد ماند و سر بلند نخواهد كرد!

گفتني است: در حال حاضر ۹5 هزار تعاونی فعال با عضويت 43 ميليون نفر در سطح کشور وجود دارد که در چرخه تولید و اشتغال فعال هستند و ۱۴ درصد اشتغال کشور نیز در راه فعالیت این تعاونی‌ها ایجاد شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
دادرس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
0
يك تحقيقي داشته باشيد ببيند آين جوان 27 ساله منظورم معاون جوان آقاي كبيري است ژن برتري نيست ؟!
به كي منتصب ؟؟
گفتند جوان گرايي اما نه بي تجربه .
صرفا تحصيلات ملاك نيست .
اخه ايشون از تعاون چي مي داند حالا بفرما هزارتا هم مشاور بگيرد . پس حق خود پرسنل مجرب حوزه تعاون وزارت چي ؟؟ هر كارمندي به هر حال دنبال ارتقا ست . شايد يك مدير كل از حوزه تعاون وزارت مدير مي شد بهتر بود .
وزير تعاون كار اگر راست مي گه مدير كلهاي فرسوده و بازنشسته وخنثي را با مديران جوانتر از حوزه همان استان انتخاب كند اونوقت مي گيم جوان گرايي كرد .
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
0
فرصت باید بهش بدهند اگه بد کار کرد عوضش کنن

اما کار نکرده گه نمیشه قضاوت کرد

الان وزیر مخابرات همه دیدن خوبه و خوب کار کرد . دست برخی ها رئا رو کرد و دزدها را گرفت فرستاد زندان و دادگاه

ایرادی نداره جوان باشه ولی باید زیر نظر و کنترلش کنن
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
0
ديگه با چه زبوني بگن بخش تعاون نابود بايد گردد!
:
:
:
آخرین اخبار