تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۱۷۴۵۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هدف از اجرای طرح همیار مشاور در مدارس چیست؟
معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان از فعالیت پنج هزار دانش‌آموز همیار مشاور در خوزستان خبر داد. 

مهدی رفیعی‌دهکردی در اولین همایش استانی همیار مشاوران خوزستان که امروز (11 آذرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: طرح همیار مشاور از سال ۹۲ در خوزستان با هدف توانمندسازی دانش‌آموزان در حوزه‌های مشاوره‌ای کلید خورد.

وی با بیان اینکه این طرح با مشارکت پنج دانش‌آموز خوزستانی در حال اجرا است، خاطرنشان‌کرد: دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این طرح تاکنون به مدت ۱۰ هزار ساعت، آموزش‌های مختلف مشاوره‌ای را پشت سر گذاشته‌اند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با برشمردن وظایف دانش‌آموزان همیار مشاور، گفت: گسترش مهارت‌هایی مثل کمک به هم‌نوع، ترویج مهربانی، مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری در جامعه، گسترش نظم و انضباط در بین دانش‌آموزان و ترویج معنویت در جامعه دانش‌آموزی استان از جمله مهم‌ترین وظایف همیاران مشاور در مدارس است.

رفیعی با بیان اینکه همیاران مشاور می‌توانند نقش مهمی در ارتقای وضعیت تحصیلی همسالان خود داشته باشند، توضیح داد: دانش‌آموزان در این طرح آموزش‌های تخصصی مشاوره‌ای را سپری می‌کنند تا بتوانند در کنار مشاور مدرسه، کمک‌های تخصصی مشاوره‌ای را به دیگر همکلاسی‌های خود ارائه دهند.

وی مهم‌ترین هدف اجرای این طرح در مدارس خوزستان را فراهم آوردن زمینه مشارکت عملی و تقویت روحیه مشارکت جویی در دانش‌آموزان دانست و افزود: استفاده از ظرفیت فکری دانش‌آموزان در راستای کمک به همسالان خود، تقویت حس مسئولیت پذیری، فراگیری مهارت تصمیم‌گیری از طریق الگوی حل مسئله، تقویت همدلی و درک متقابل میان دانش‌آموزان و والدین و استفاده از همیاری دانش‌آموزان در شناسایی مشکلات همسالان در سطح آموزشگاه از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح در مدارس خوزستان است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: این طرح تاکید ویژه‌ای بر تقویت حضور گروه‌های همسال در امور مشاوره‌ای دارد چرا که بر اساس نتایج تحقیقات روانشناختی، دانش‌آموزان به صورت قابل توجهی تاثیرپذیری بالایی از گروه همسالان خود در امور تربیتی دارند. 

وی با اشاره به اهمیت فعالیت همیاران مشاور در مدارس استان، تصریح کرد: در آموزش‌های تخصصی به پنج هزار همیار مشاور در خوزستان از ظرفیت مشاوران تخصصی آموزش و پرورش استفاده شد. یکی از عوامل موثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده از ظرفیت نیروهای تخصصی مشاوره است. دانش‌آموزان با مشارکت فعال خود می‌توانند یار و یاور مشاور مدرسه در انجام وظایف محوله باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: مشاوران مدارس به‌ویژه همیاران مشاور باید در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و نیز آموزش مهارت حل مسئله در بین دانش‌آموزان گام بردارند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار