تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۱۷۴۶۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خوزستان:
تداوم اشتغال معلولان نیازمند حمایت است
معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خوزستان با بیان اینکه تداوم اشتغال معلولان نیازمند حمایت است، گفت: سازمان بهزیستی در کنار معلولان، خیرین و کنشگران اجتماعی در راه مطالبه حق و حقوق معلولین تلاش می‌کند.

غلامعلی جعفری در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین با موضوع آموزش و اشتغال توان‌خواهان خوزستان که امروز (12 آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: سازمان بهزیستی حدود 170 تشکل ان‌جی‌او دارد.خوشختانه اعضای این انجمن‌ها که برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دهند، معلولین هستند.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خوزستان گفت: معلولین در مسابقات مختلف مدال‌های زیادی کسب می‌کنند اما زمانی که می‌خواهند در یک سازمان مشغول به کار شوند عنوان می‌شود که معلول هستند.

جعفری در خصوص اشتغال معلولین، بیان کرد: اشتغال یک فرآیند است؛ اشتغال معلول از تغییر نگرش و باور فرد معلول آغاز می‌شود. مرحله پس از آن این است که فرد باید مهارت لازم را کسب کند.

وی ادامه داد: بخشی از آماده‌سازی شغلی، مربوط به مهارت‌های حرفه‌ای و رفتاری است. مهارت زندگی نیز که هشت تا نه آیتم دارد در این زمینه حائز اهمیت است.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خوزستان عنوان کرد: تداوم شغل نیاز حمایت‌های پس از شغل است؛ بنابراین بحث اشتغال یک پروسه طولانی‌مدت است.

جعفری در خصوص قانون جامع حمایت معلولان، گفت: در اسفندماه 96 قانون جامع حمایت معلولان در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و  در 20 فروردین ماه نیز به تصویب شورای نگهبان رسید. این قانون 34 ماده دارد و بسیار جامع است. قبل از تصویب این قانون نیز قانون حمایت از حقوق معلولان را داشتیم.

وی با بیان اینکه موضوع اشتغال حمایت‌های قانونی را دارد، گفت: قانون خوب است اما کافی نیست و باید اجرایی شود. 

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خوزستان ادامه داد: ضمانت اجرایی در این قانون دیده شده است؛ یعنی اگر در زمینه حقوق معلولان کوتاهی شود قانون برای مسئولانی که قانون را اجرا نکرده‌اند انفصال از خدمات، زندان و ... را پیش‌بینی کرده است. تفاوت این قانون  جامع حمایت از معلولان با قانون‌ قبلی در این است که ضمانت اجرایی آن حتی در مناسب‌سازی دیده است.

جعفری با اشاره به تعداد پرونده‌های سازمان بهزیستی، بیان کرد: در حال حاضر برای یک میلیون و 700 هزار نفر در سازمان بهزیستی پرونده رسمی تشکیل شده است که بخش عمده‌ای از آن‌ها افراد فعال جامعه هستند و می‌توانند در تولید ناخالص ملی اثرگذار باشند.

وی عنوان کرد: سازمان بهزیستی در کنار معلولین، خیرین و کنشگران اجتماعی در راه مطالبه حق و حقوق معلولین تلاش می‌کنند اما صفر و صد معلول در بهزیستی تعریف نشده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار