تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۱۷۴۶۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل آبفا اهواز:
انشعابات غیرمجاز عامل ورود آلودگی به شبکه آب شرب اهواز است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت:آب شرب مشترکان از شبکه اصلی آب در اهواز از نظر کیفی مشکلی ندارد اما وقتی انشعاب غیرمجاز صورت می‌گیرد پس از مکش آب توسط پمپ ها به دلیل استاندارد نبودن انشعاب، آلودگی وارد شبکه ‌شده و به کل شبکه سرایت می‌کند.

فردوس کریمی روز دوشنبه در شورای آب و برق خوزستان بیان کرد: کنترل انشعابات غیرمجاز کار دشواری است اما ناظران این شرکت همچنان این موضوع را پیگیری می کنند.

وی افزود: هم اکنون بین 30 تا 40 هزار انشعاب غیرمجاز آب در شهر اهواز وجود دارد. 

وی با اشاره به قطعی و افت فشار آب اهواز گفت: مردم باید سرانه مصرف خود را رعایت کنند و لازم است در این زمینه فرهنگ سازی و آموزش صورت گیرد. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز ادامه داد: مردم باید در منازل خود مخزن ذخیره آب داشته باشند و در زمان های خاص نسبت به ذخیره آب اقدام کنند.

وی گفت:پارسال به دلیل این که از خط انتقال موسوم به 'آب حیات' استفاده می‌کردیم در اهواز تنش آبی نداشتیم اما الان به دلیل استفاده بالا دست از این خط، این تنش آبی به اهواز نیز منتقل شده است.

کریمی دلیل افت فشار و قطعی آب اهواز را شکستگی کانال پای پل اعلام کرد و افزود: کانال پای پل به دلیل سیلاب دچار شکستگی شده که از 2 هفته پیش تعمیرات روی آن آغاز شده است.

وی توضیح داد: 6 کیلومتر از این کانال دچار مشکل شده و تعمیر آن چند ماه به طول می انجامد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیزگفت: وضعیت سدهای خوزستان در زمینه آبگیری تاکنون مناسب بوده است.

کیامرث حاجی زاده افزود: اما در سد کارون به دلیل اینکه آبگیری آن در اثر بارش های بالادست رخ می دهد همچنان کمبود وجود دارد.

وی ادامه داد: آب مورد نیاز سد کارون تاکنون تامین نشده و در صورتی که وضعیت این سد ثابت بماند در تابستان سال آینده تنش آبی را تجربه خواهیم کرد.

 مشکل افت فشار و قطعی آب اهواز تا چند ماه آینده برطرف می شود!

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره وجود مشکل افت فشار و قطعی مکرر آب در اهواز گفت: مشکل قطعی آب در مناطقی از شهر اهواز تا چند ماه آینده برطرف می شود که بدین منظور خط شکسته شده غدیر در حال بازسازی است.

وی با اشاره به آبگرفتگی معابر پس از بارندگی توضیح داد: ' نباید با بارش یک روز باران وضعیت شهرها بحرانی و رفت و آمد مردم مختل شود؛ حل کردن این معضل سخت نیست لازمه این کار این است که مسئولان استان اجازه ندهند یک مساله بحرانی شود سپس برای رفع آن اقدام کنند.'

حاجی زاده گفت: یک هفته از بارندگی در اهواز می گذرد اما وقتی به مناطقی مانند خیابان انقلاب اهواز، کیانشهر، و... می رویم شاهد آبگرفتگی و خروج فاضلاب هستیم.

 آب شرب گوریه مناسب انسان نیست

فرماندار شوشتر نیز با بیان اینکه شوشتر نیازمند خدمات اولیه آب شرب گفت: وضعیت آب شرب در گوریه از توابع شوشتر مناسب نیست و حتی آب شرب سالم ندارد. 

حسین پنبه دانه توضیح داد: آب شرب فعلی گوریه حتی مناسب انسان نیست و هرگاه کشت و صنعت نیشکر کارون آب را قطع می کند آب شرب گوریه نیز قطع می‌شود.
 
وی افزود: یک خط لوله 6 کیلومتری در مناطق فرهنگ شهر، بلوار کشاورز و کوی نیروی شوشتر وجود دارد که به دلیل جنس نامناسب آن هر هفته در عملیات برق دچار مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: در شعیبیه شوشتر 85 روستا وجود دارد که 10 ایستگاه تاسیسات تصفیه آب دارند اما از این ایستگاه ها فقط 2 ایستگاه از آب نرمال برخوردار است و در هشت ایستگاه دیگر به جای آب چیز دیگری وارد شبکه می شود.

وی توضیح داد: در بخش مرکزی و میان آب شوشتر نیز 41 روستا فاقد شبکه آب هستند که اصلا این زیبنده مردم نیست؛ همچنین آبی که آنها استفاده می‌کنند آب حوضچه های پرورش ماهی است که این آب را به احشام هم نمی‌دهند.

حمیدیه شبکه فاضلاب ندارد

فرماندار حمیدیه نیز گفت: حمیدیه فاقد شبکه فاضلاب است و کانال های سازمان آب و برق و کانال های زهکشی کشت و صنعت نیشکر در این شهرستان لایروبی نشده اند که این امر موجب شده هنگام بارندگی خساراتی به کشاورزان در بخش گمبوعه وارد شود. 

شاهین هاشمی بیان کرد: پست برق 132 کیلوولت این شهرستان اگر احداث نشود برق شهرهای سوسنگرد، بستان، حمیدیه و هویزه دچار مشکل می شود.

وی ادامه داد: زمین این پست برق آماده است فقط منتظر خرید این زمین توسط شرکت برق منطقه ای خوزستان هستیم.

مخزن آب شرب آغاجاری جوابگوی این شهرستان نیست

فرماندار آغاجاری نیز بیان کرد: به خاطر وجود مشکلات پس از باران نمی‌دانیم دعا کنیم باران ببارد یا خیر چرا که بارش باران تبعات زیادی به دنبال دارد که مهمترین آنها تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی است.

محمد پاکدل افزود: مخزن 6 هزار متر مکعبی این شهرستان پاسخگوی جمعیت آغاجاری نیست و حتی پس از 2 یا سه روز بارندگی مخزن گل آلود شده و قابلیت استفاده ندارد.

وی ادامه داد: وقتی آب رودخانه کدر می شود شاید خانواده ها بتوانند نسبت به تامین آب شرب اقداماتی انجام دهند اما در مدرسه نمی‌توان کاری کرد لذا مجبور به تعطیلی مدارس در این شرایط هستیم که این تعطیلی ها دانش آموزان را با چالش رو به رو کرده است. 

فرماندار آغاجاری گفت: قول هایی برای احداث یک مخزن داده شده اما هنوز کاری در این خصوص انجام نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان نیز گفت: شهرستان آغاجاری در هفت سال گذشته با مشکل کدورت آب روبه رو بوده و هرگاه رودخانه مارون سیلابی می‌شود این مشکل تکرار می شود.

صادق حقیقی پور بیان کرد: سال 94 و 95 همه تاسیسات آغاجاری بازسازی شد و اکنون نیز خط انتقال تصفیه خانه این شهرستان در دست بازسازی است. 

وی افزود: همه ظرفیت خطوط انتقال آب این شهرستان هشت هزار و 500 متر مکعب است، و ظرفیت مخزن 6 هزار و 500 متر مکعب است که استاندارد نصب مخزن حدود 25 تا 50 درصد مصرف روزانه است. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: عامل مهم ایجاد این مشکل در آب شرب آغاجاری تداوم سیلاب ها است و احداث یک مخزن دیگر مشکلی را حل نمی کند بلکه برای حل این مشکل باید در تصفیه خانه ها لاگون نصب شود.

وی خاطرنشان کرد: البته اکنون نیز حوضچه پیش ته نشینی برای این شهرستان در دست احداث است.

بارندگی های شدید 10 روز پیش در خوزستان و به ویژه اهواز موجب مشکلاتی از جمله آبگرفتگی معابر، بالا زدن فاضلاب شهری، مخلوط شدن فاضلاب با آب شهری و... برای شهروندان شد که با گذشت این مدت هنوز برخی از مشکلات به قوت خود باقی است. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار