تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۱۷۴۶۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نبود آب شرب اهالی کوی مهدیس اهواز را به خیابان کشاند
جمعی از ساکنان کوی مهدیس اهواز در اعتراض به آنچه که قطعی مکرر آب شرب و کاهش کیفیت آن بیان کردند، روز دوشنبه برای ساعاتی یکی از خیابان های این محل را مسدود و خواهان رسیدگی مسئولان شدند.

کوی مهدیس محله ای پرجمعیت در اهواز که پس از گذشت بیش از 2 دهه از ساخت آن همچنان از نبود امکانات اولیه ای همچون دسترسی به آب شرب سالم رنج می برد.

آقای حمداوی یکی از ساکنان کوی مهدیس با اشاره به قطعی مکرر آب شرب این منطقه گفت: مشکل افت فشار در کوی مهدیس امری همیشگی است اما در روزهای گذشته به مراتب بیشتر شده است.

وی ادامه داد: در چهار روز گذشته هر روز حوالی 9 صبح آب قطع می شود از این رو از صبح زود و پیش از قطع شدن آب اقدام به پرکردن تانکر و دبه های آب می کنیم.

خانم جوادی دیگر ساکن این محله هم با گلایه از کیفیت پایین آب این منطقه گفت: رنگ آب کدر و بوی آن نامطبوع است؛ مشکل آب شرب کوی مهدیس جدید نیست اما در چند روز گذشته غیر قابل تحمل شده به طوریکه حتی برای استحمام هم مناسب نیست.

وی یادآور شد: روزانه مجبور به خرید چند بشکه آب تصفیه شده از دوره گردها هستیم؛ از کیفیت و سلامت این آب ها هم مطمئن نیستیم ضمن آنکه هزینه زیادی برای ما در بر دارد.

کیفیت آب شرب اهواز در روزهای اخیر با افت بسیاری روبه رو بوده که این امر سبب نارضایتی شهروندان و همچنین نگرانی آنها از بروز بیماری در نتیجه مصرف این آب شده است.

مشکل کمیت و کیفیت آب شرب در اهواز مساله تازه ای نیست و سالهاست دستگاه تصفیه آب و پمپ تقویت فشارآب، جزو جدایی ناپذیر زندگی شهروندان اهوازی به حساب می آید با این وجود هر از گاهی کیفیت آب شرب کاهش می یابد که دستگاه های تصفیه کن خانگی نیز قادر به تصفیه گل و لای و آلودگی در آب نیستند.

شهروندان و کاربران فضای مجازی با به اشتراک گذاشتن تصاویر آب شرب گل آلود روزهای اخیر اهواز خواستار پاسخگویی مسئولان آبفا به این وضعیت پیش آمده هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز چندی پیش در گفت و گو با ایرنا مشکل به وجود آمده را ناشی از تعمیرات در طرح آبرسانی غدیر دانست و بیان کرد:آب شرب اهواز از سه منبع طرح آبرسانی غدیر، آب حیات شوشتر و رودخانه کارون تامین می شود اما در سه هفته اخیر به دلیل تعمیرات در خط انتقال آب غدیر امکان برداشت از این منبع وجود ندارد.

فردوس کریمی ادامه داد: به گفته متولیان تعمیر خط انتقال آب طرح غدیر تا پایان سال زمان می برد اما با رایزنی صورت گرفته با استاندار و سایر مسئولان خواستار تسریع در این فرآیند شده ایم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون عمده منبع تامین کننده آب اهواز از رودخانه کارون است گفت: با توجه به بارندگی های اخیر در اهواز میزان غلظت و گل و لای موجود در آب افزایش یافت و سبب ورود شوک به شبکه شد.

کریمی افزود: با تلاش مجموعه آب و فاضلاب اهواز درصدد کاهش میزان تیرگی آب هستیم چرا که معتقدیم که ارایه آب شرب قابل قبول به مردم حق آنان است و شرکت آبفا توزیع کننده آب است و آبی که در اختیار دارد را تصفیه می کند.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان نیز با بیان اینکه آب اهواز به لحاظ زیباشناختی دارای مشکل است گفت: آب اهواز در بحث کدورت و شوری آب که 2 محور زیباشناختی آب است دارای مشکل است که این امر سبب نگرانی شهروندان شده است.

فرهاد صفدری با اشاره به اینکه روزانه شکایات مردمی بسیاری درخصوص کدورت و شوری آب در اهواز گزارش می شود یادآور شد: آب اهواز به لحاظ میکروبی مشکلی ندارد و تقریبا به میانگین کشوری نزدیک است.

وی بیان کرد:زمانی که مردم آب شرب اهواز را قبول نداشته باشند به سایر منابع تامین کننده آب از جمله تانکرهای سیار و آب های بشکه ای متوسل می شوند که این امر ما را در بحث سلامت شهروندان نگران کرده است.

به گفته وی عدد استاندارد شاخص زیباشناختی آب یک NTU و حدمجاز آن پنج NTU است، در اهواز این شاخص به میزان حدمجاز نزدیک است اما در برخی نقاط به صورت پرتکرار شاهد چند برابر شدن این شاخص هستیم.

این تجمع در خیابان کوی مهدیس منتهی به جاده مجتمع بنکداران اهواز صورت گرفته بود که پس از گذشت چند ساعت با حضور ماموران انتظامی خاتمه یافت.

پس از جدایی شهرستان کارون از اهواز در ابتدا پل ششم به عنوان مرز دو شهرستان تعیین شد اما پس از درخواست استانداری خوزستان قرار بود مرز این 2 شهرستان تغییر کند و خیابان جنت به عنوان مرز تعیین شود که در این صورت بخشی از کوی مهدیس و مجتمع بنکداران در حوزه شهرستان کارون قرار می گرفت. تعیین نشدن مرز اهواز و کارون در این سال ها مورد اختلاف بوده و منتظر ابلاغ اصلاحیه از سوی وزارت کشور هستند که این امر تاکنون انجام نشده است. 

بر اساس مصوبه هیات دولت و طرح جامع اهواز، کوی مهدیس اهواز پس از سال ها بلاتکلیفی 2 سال پیش به کلانشهر اهواز واگذار شد، بالغ بر 40هزار نفر جمعیت در کوی مهدیس ساکن هستند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار