تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۱۷۴۶۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل محیط زیست وزارت جهادکشاورزی:
مصرف سموم کشاورزی در ایران از میانگین جهانی کمتر است
مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست ، سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهادکشاورزی گفت: مصرف سموم دفع آفات کشاورزی در ایران بر اساس بررسی ها و تحقیقات میدانی از میانگین جهانی کمتر است.

سعید سعادت روز سه شنبه در نشست هم اندیشی کشاورزی حفاظتی و استانداردسازی تولیدات کشاورزی با محوریت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در سرسرای اداری سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود:میانگین جهانی مصرف سموم کشاورزی یک هزار و 200گرم در هکتار است در حالی که این میزان در کشور ما بین 560 تا 700گرم در هکتار است که با برنامه های آموزشی و مبارزه بیولوژیکی با آفات ، این میزان مصرف هرسال رو به کاهش است.

وی بیان کرد: مصرف سموم دفع آفات در بخش زراعت و باغداری در کشور ، 40درصد کمتر از متوسط جهانی است. 

سعادت با بیان اینکه در برخی مناطق کشور بدمصرفی سموم دفع آفات سبب آلودگی محیط زیست و محصولات کشاورزی شده افزود:تولید غذای سالم گواهی شده و ارکانیک از اولویت های وزارت جهادکشاورزی است.

وی با بیان اینکه 20تا 30درصد محصولات کشاورزی در جهان بر اثر آفات از بین می رود ادامه داد: شیوع آفات کشاورزی در جهان ، استفاده از آفت کش ها را بیشتر کرده ولی در سال های آینده چاره ای جز کنترل و کاهش مصرف سموم شیمیایی که محیط زیست را به شدت با مخاطرات جدی رو به رو کرده وجود نخواهد داشت.

رتبه 116جهانی ایران در مصرف کود شیمیایی

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست ، سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران در مصرف کود شیمیایی در میان بیش از 200کشور جهان ، رتبه 116را دارد.

سعادت افزود:در ایران به ازای هرهکتار 89کیلوگرم کود استفاده می شود در حالی که میانگین جهانی مصرف کود شیمیایی 101کیلوگرم در هر هکتار است.

وی با اشاره به اینکه با کشاورزی حفاظتی ، مصرف کود شیمیایی رو به کاهش است بیان کرد: با این حال هنوز مناطقی از کشور با بدمصرفی کودشیمیایی و مصرف خودسرانه رو به رو است که باید در این زمینه کارهای ترویجی و آموزشی صورت گیرد.

مشاور وزیر جهادکشاورزی در ادامه افزود: خاک های کشور در معرض آلودگی و فقر مواد آلی رو به رو بوده به گونه ای که بیشتر خاک های ما در زمینه کمبود فسفر با 70درصد و پتاسیم با 40درصد در فقر و مضیقه هستند. 

 تولید سالانه 120میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی در ایران

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست ، سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهاد کشاورزی ، همچنین گفت:سالانه حدود 120میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی در ایران تولید می شود و این میزان هرسال رو به افزایش است.

سعادت به ضرورت افزایش تولیدات کشاورزی در ایران با توجه به روند رو به رشد جمعیت کشور اشاره کرد و افزود: افزایش تولیدات کشاورزی ،محصول گواهی شده و ارگانیک باید همراه با تقویت خاک و کاهش آلودگی محیط زیست باشد.

وی با اشاره به اینکه تا سال 2050میلادی جمعیت جهان 2 برابر خواهد شد گفت: بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان برای افزایش امنیت غذایی خود و پاسخگویی به نیازهای غذایی به سمت کشاورزی حفاظتی و تولید محصولات سالم رفته اند.

در این نشست هم اندیشی که جمعی از کارشناسان و صاحب نظران آب و خاک حضور داشتند راه های توسعه کشاورزی حفاظتی و پیشگیری از آلودگی و تخریب خاک در خوزستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

14 آذر (پنجم دسامبر) روز جهانی خاک است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار