تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۱۷۴۷۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکلات بخش اورژانس چشم بیمارستان امام اهواز از نگاه بیماران
برخی از بیماران معتقدند که مشکلات بخش اورژانس بیمارستان امام اهواز زیاد است و به همین دلیل رسیدگی به بیماران به خوبی انجام نمی‌شود.

ساعت حدود 10 صبح را نشان می‌دهد؛ سراغ کلینیک چشم را از حراست ورودی بیمارستان می‌گیرم اما وی تابلوی اورژانس چشم را نشان من می‌دهد؛ یک اتاق کوچک خارج از ساختمان بیمارستان که بیماران و یا همراهان بیمار از طریق پنجره کوچک با منشی اورژانس چشم در مورد بیماری، زمان ویزیت و اینکه چگونه پذیرش می‌شوند صحبت می‌کنند.

اتاق کوچک اورژانس چشم

 یک تابلوی آبی‌رنگ کوچک بالای پنجره قرار گرفته که روی آن نوشته‌شده اورژانس چشم! از نامش مشخص است؛ یعنی تمام بیماران چشمی که وضعیت اورژانسی دارند به اینجا مراجعه می‌کنند؛ درِ اتاق بافاصله کمی از پنجره قرارگرفته است و در طول سکوی اورژانس در یک ردیف بیماران چشم نشسته بودند شاید از روی قرمزی چشمان آن‌ها و یا دستمالی کاغذی که با یکدست بر روی چشم خود گرفته‌اند نتوانی علت مراجعه آن‌ها متوجه شوی اما راحت می‌توانی حدس بزنی تمام دنیا را فقط از یک زاویه می‌توانند ببینند.

نوبت ویزیت چشم ساعت 6 صبح

درست زمانی که تصمیم می‌گیرم فضای داخل اتاق که عنوان اورژانس چشم را به یدک می‌کشد را ببینم سروصدای مردی میان‌سال در کنار پنجره اورژانس توجه من را به خود جلب کرد به نظر می‌رسد دیر به بیمارستان رسیده و منشی سعی می‌کند وی را قانع کند که نوبت ویزیت تمام‌شده است به منشی می‌گوید: ساعت 6 صبح از دزفول آمدم اهواز وضعیت چشمان مادرم وخیم است و منشی پاسخ می‌دهد: شما ساعت 6 باید اینجا باشی نوبت‌ها تمام‌شده است.

حضور دستیاران چشم‌پزشکی

اتاق اورژانس عبارت از دو اتاق چسبیده به هم که به‌وسیله یک در داخل از هم جدا می‌شوند و به‌واسطه یک در می‌توان از آن خارج شد؛ در اتاق اولی 4 دستیار چشم‌پزشکی به‌وسیله دستگاهی بینایی بیماران را چک می‌کردند و بعد روی برگه‌ای که کنار دست خود گذاشته‌اند چیزهایی را یادداشت می‌کنند و اتاق دومی اتاق انتظار است که بیمار و همراه بیمار روی صندلی‌هایی که گذاشته‌اند می‌نشیند و مابقی ترجیح دادن بیرون کنار اتاق روی سکو منتظر بمانند.

بی‌اعتمادی به دستیاران چشم‌پزشکی

مادر میثم کله‌سحر از اندیمشک خود را به بیمارستان امام می‌رساند تا در اولین فرصت پزشک چشمان فرزندش را معاینه کند؛ هر از چند گاهی از اتاق انتظار بلند می‌شود به اتاق دستیاران سرک می‌کشد و درحالی‌که دستان خود را به نشانه نگرانی بری فرزندش محکم به هم می‌مالد با اشاره به دستیاران می‌گوید: آن‌قدر بدبخت شدیم که بچه‌های خودمان را به دانشجوها بسپاریم!!

میثم در شب عروسی یکی از نزدیکانش در خرم‌آباد قربانی تیراندازی‌های شادی عروسی می‌شود و تیر تفنگ ... به چشمش اصابت می‌کند؛ مادرش می‌گوید من می‌خواستم همان‌جا (خرم‌آباد) بیمارستان ببرمش اما پدرش اصرار داشت خوزستان معالجه شود.

درمانگاه چشم‌پزشکی

برای سپردن بیماران چشم کافی است به درمانگاه چشم هم سری بزنی! یک سالن تقریباً بزرگ متشکل از سه اتاق کنترلی و ارشد، اتاق تشکیل کارت و یک‌قسمتی به نام پذیرش که به‌وسیله شیشه‌ای بزرگ از سالن جدا می‌شد و متشکل از اتاق‌های متعددی بود و به نسبت اورژانس چشم ظاهری پزشکی‌تر داشت اما ازآنجایی‌که پذیرش فقط از روزنه کوچک به شکل دایره که وسط شیشه بود با مراجعه کنندگان صحبت می‌کرد و ورودی نداشت نمی‌توانستم تشخیص دهم آن‌سوی شیشه چه تعداد و بخش‌هایی برای حوزه چشم‌پزشکی تعیین‌شده است.

چشم پدربزرگم کبود شده است

نادره شهروند مسجدسلیمانی مدتی است که به خاطر بیماری چشم پدربزرگش به بیمارستان امام مراجعه می‌کند، وی می‌گوید: دکتر می‌خواست به‌وسیله سوزن، جوشی که داخل چشم پدربزرگ بود را خالی کند، چشم پدربزرگم خون درآمد و چشم دیگرش کبود شد؛ امروز آمدم سؤال کنم این وضعیتی که بعد از خالی شدن جوش برای پدربزرگم به وجود آمد طبیعی است یا خیر؟.

وی می‌افزاید: پزشکان می‌گویند چون چشم پدربزرگ شما آب آورده جوش می‌زند نگران‌کننده نیست اما باید عمل شود.

منتظر آمدن دکتر هستم

خانم کرمی بیمار دیگری است در سالن انتظار درمانگاه چشم منتظر آمدن پزشک معالجش است، فکر می‌کردم دنبال گرفتن نوبت ویزیت چشم باشد، اما پاسخ می‌دهد: نه منتظر دکتر هستم که بگوید کی نوبت عمل دهد؛ نمی‌دانم میاد! نمیاد! خیلی وقت است که منتظرش هستم.

خانم کرمی می‌گوید: چشمانش آب‌مروارید دارد و بدون اینکه منتظر واکنش من به بیماری‌اش باشد به گفتن جمله «می‌گویند این بیماری در بین بزرگ‌سالان شایع است» خودش را دلداری می‌دهد.

نوبت‌ها روزانه است

از مسئول پذیرش سؤال می‌کنم بیماری نوبت ویزیت داشته باشد همان روز دکتر آن را می‌بیند؟، پاسخ می‌دهد: بله می‌بیند اما بیمار باید مدام اینجا رفت‌وآمد کند؛ سؤال می‌کنم حتی اگر بیمار شهرستانی باشد؟ پاسخ می‌دهد: بله، نوبت تلفنی نداریم؛ نوبت‌ها روزانه است؛ روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه هم مختص بستری شدن بیمار است.

200 تومان کرایه دربستی دادم

بیمار دیگری درحالی‌که نسخه‌ای که در دستش است را به من نشان می‌دهد، می‌گوید: من از هندیجان آمده‌ام و مسئول پذیرش به بیمار هندیجانی می‌گوید: گفتم فردا بیاد امروز کسی شمارو نمی‌بیند و بیمار پاسخ می‌دهد: 200 تومان کرایه دربستی دادم تا اینجا خواهش می‌کنم کار من را انجام دهید.

ساسان موگهی سرپرست بیمارستان امام خمینی اهواز در رابطه با وضعیت اورژانس چشم این بیمارستان اظهار می‌کند: ما به این قضیه اذعان داریم که فضای اورژانس استاندارد نیست؛ فاز دوم بزرگ‌ترین پروژه عمرانی ملی سه‌طبقه در بیمارستان امام در حال احداث است که درحال‌توسعه فضای اورژانس بیمارستان امام هستیم و بخش عمده این اورژانس به اورژانس چشم اختصاص دارد.

وی در رابطه به بی‌اعتمادی که بیماران به ویزیت توسط دستیاران پزشک دارند، گفت: دستیاران در چهار رده 1، 2، 3 و 4 هستند؛ کار دستیار معاینه اولیه بیمار است و پس‌ از آن بیمار را به رزیدنت و پزشکان رده‌بالا معرفی می‌کنند.

سرپرست بیمارستان امام خمینی اهواز با تأکید بر اینکه دستیاران در برخی تشخیص‌ها که احتمال پارگی چشم می‌رود ریسک نمی‌کنند، عنوان کرد: رزیدنت سال بالا بعد از دیدن بیمار تا ساعت‌های مشخص که پزشک می‌آید نیز بیمار را نگه می‌دارد تا دکتر آن را ببیند.

موگهی در توضیح انجام عمل چشم بیان کرد: رزیدنت سال اول اصلاً وارد اتاق عمل نمی‌شود از سطح دو به بعد وارد اتاق عمل می‌شوند و صدرصد زیر نظر اساتید عمل انجام می‌شود.

وی در رابطه با شیوه نوبت‌دهی چشم در بیمارستان امام گفت: بسیاری از بیماران مراجعه کنند ممکن است توسط درمانگاه‌ها، مطب‌ها و... ویزیت شده‌اند و برای دیدن پزشک فوق تخصص به بیمارستان مراجعه کرده‌اند که در این مراجعات مشخص می‌شود بیمار نیاز به سرویس شبکیه، قرنیه و... دارد بنابراین طبق تشخیص باید روز خاصی مراجعه کند.

تعریف اورژانس‌های چشم و بینایی

اورژانس چشم به مواردی گفته می‌شود که باید در اسرع وقت و فوری اقدام به درمان آن کرد و عدم درمان به‌موقع سبب وارد شدن صدمات جبران‌ناپذیر به چشم و سیستم بینایی می‌شود.

در اورژانس چشم بیمارستان امام، اما دوری و نزدیکی مسیر و رسیدن در زمان مقرر تعیین‌شده توسط بیمارستان در انجام اقدام فوری برای درمان چشم حرف اول را می‌زند.

بیمارستان امام خمینی تنها مرکز آموزشی درمانی است که بخش چشم‌پزشکی دارد و قاعدتاً در اورژانس چشم باید درمان کاتارات (آب مروارید)، گلوکوم (آب‌سیاه چشم)، زخم قرنیه، پارگی قرنیه، کنده‌شدگی قرنیه، تزریق داخل چشم برای جلوگیری از کندگی شبکیه انجام شود اما اورژانس چشم تنها به معاینات اولیه مختصر شده است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار