تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۱۷۴۷۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وام قرض‌الحسنه ازدواج ثابت ماند
جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور نشان می‌دهد، دولت وام قرض‌الحسنه ازدواج جوانان را ۱۵ میلیون تومان مانند سال جاری تصویب کرده و به مجلس ارسال خواهد کرد.

به گزارش روزنامه جوان، بر این اساس در بند «الف» تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال آینده آمده است: به منظور حمایت از ازدواج جوانان بانک مرکزی جمهوری اسلامی موظف است کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع کلیه منابع در اختیار پس‌انداز، جاری و سپرده قرض‌الحسنه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۸، ۱۵۰ میلیون ریال با دوره بازپرداخت پنج‌ساله است.

امکان افزایش وام ازدواج وجود دارد

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که بررسی‌ها نشان می‌دهد منابع قرض‌الحسنه در اختیار بانک‌ها امکان افزایش مبلغ وام ازدواج تا ۳۰ میلیون تومان را می‌دهد. گفتنی است، سپرده‌های موجود و مصرف‌نشده قرض‌الحسنه پس‌انداز، بازپرداخت اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه، افزایش سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و بخش اندکی از سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری، چهار منبعی است که می‌تواند برای اعطای وام قرض‌الحسنه مورد استفاده قرار گیرد. این منابع مردمی طبق قانون باید در مصارف مشخص از جمله وام ازدواج استفاده شود و بانک حق دخل و تصرف در آن را ندارد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد منابع قرض‌الحسنه جدید در اختیار بانک‌ها در سال آتی از محل این چهار منبع، در مجموع ۵۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود که می‌تواند وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی را پوشش دهد و ۲۰ هزار میلیارد تومان مازاد آن نیز به سایر مصارف قرض‌الحسنه برسد. ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع موجود که وام داده نشده‌است، ۱۳ هزار میلیارد تومان از محل بازپرداخت اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه، ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل افزایش حداقلی سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز از محل ۱۰ درصد سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری، این ۵۶ هزار میلیارد تومان را تشکیل می‌دهد.

حتی در صورتی که سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری نیز در نظر گرفته نشود، سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز کفاف وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی را داده و ۵ هزار میلیارد تومان از آن نیز مازاد خواهد بود.

هزینه‌هایی که هر روز بالا می‌رود

ثابت نگه داشته شدن میزان وام قرض‌الحسنه ازدواج در حالی است که در حال حاضر با توجه به نوسان قیمت ارز و تأثیر آن در بهای تمام‌شده لوازم خانگی، تورم، مسکن و نظایر آن ارزش این رقم کاهش یافته و منطبق با شرایط روز کشور نیست. بر این اساس تنها خرید پنج قلم اجناس ضروری برای شروع یک زندگی، یا یک کیفیت متوسط هزینه‌ای در حدود ۲۲ میلیون تومان برای یک زوج به همراه دارد.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، یک تلویزیون LED ۳۲ اینچ ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، یک LED هوشمند ۴۳ اینچ با قیمت ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و یک LED هوشمند ۵۵ اینچ با امکانات مختلف و قیمت ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار قیمت می‌خورند.

همچنین یخچال و فریزری ایرانی که ابعادش اندکی کوچک‌تر از حد معمول است، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد. خرید یک یخچال و فریزر دوقلوی ایرانی نیز ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد. این در حالی است که یخچال‌فریزر‌های سایدبای‌ساید خارجی قیمت‌های بیش‌تری دارند و برای مثال نمونه معمولی یک برند کره‌ای قیمتی معادل ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد.

ماشین لباس‌شویی‌های موجود در بازار نیز نمونه‌های مختلف ایرانی و خارجی را شامل می‌شود. یک ماشین لباس‌شویی ایرانی ۶ کیلوگرمی ۳ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان قیمت دارد. یک ماشین لباس‌شویی خارجی هشت کیلوگرمی از قیمتی معادل ۷ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان برخوردار است و یک نمونه خارجی دیگر با همین ظرفیت و قابلیت‌های بیش‌تر ۱۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان برای عروس و داماد آب می‌خورد.

علاوه بر این اجاق گاز از نوع رومیزی سه‌شعله با قیمت ۵۹۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود و نمونه ایرانی فردار با قیمت یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده و نمونه خارجی با دو فر قیمتی حدود ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان دارد.

جاروبرقی‌های خارجی نیز شامل مواردی از نوع سطلی با قیمت ۸۵۰ هزار تومان و نمونه‌های جدیدتر با قیمت یک میلیون و ۵۵ هزار تومان و ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان است.

اگر عروس و داماد بخواهند یک تخته فرش ماشینی ۱۲ متری در خانه خود داشته باشند، باید بین ۳ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان تا ۴ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان برای آن هزینه کنند.

یک دست مبل هفت نفره ایرانی هم ۵ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان قیمت دارد و نمونه‌های خارجی قیمت‌هایی حدود ۱۰ میلیون تومان را شامل می‌شود. سرویس ظروف چینی ۱۰۲ پارچه ایرانی یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان و ۱۲۱ پارچه ایرانی نیز ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین سرویس قابلمه و تابه از ۲۵۵ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان در بازار پیدا می‌شود.

بنابراین اگر بخواهیم قیمت میانگین برای خرید اقلام اصلی جهیزیه که در این گزارش به آن اشاره شد، آن هم با یک کیفیت متوسط و اکثراً مدل‌های ایرانی را در نظر بگیریم، هر زوج به بیش از ۳۰ میلیون تومان وجه نقد نیاز دارند. به این مبلغ باید هزینه‌های خرید دیگر اقلام مورد نیاز منزل و از همه مهم‌تر باید مبلغ مربوط به رهن یک واحد مسکونی را نیز اضافه کرد که قطعاً مجموع این مبالغ بیش از ۶۰ میلیون تومان خواهد شد که این رقم دقیقاً دو برابر مجموع وامی است که به زوج‌ها پرداخت می‌شود.

از این رو دولت اگر به دنبال ترویج ازدواج در میان جوانان و رفع موانع این اقدام است، باید متناسب با شرایط اقتصادی فعلی جامعه تسهیلات مربوط به ازدواج را به یک رقم معقول برای شروع زندگی نرمال برساند.
:
:
:
آخرین اخبار