تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۱۷۴۷۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پایگاه چگاسفلی دارای بانک سفال، مرکز اسناد و کتابخانه می‎شود
سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ارگان و چگاسفلی از ساماندهی و طبقه‎بندی سفال‎های تاریخی موجود در این پایگاه خبر داد و گفت: با اتمام کار بازسازی ساختمان پایگاه، بانک سفال در این محل راه‎اندازی خواهد شد
سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ارگان و چگاسفلی از ساماندهی و طبقه‎بندی سفال‎های تاریخی موجود در این پایگاه خبر داد و گفت: با اتمام کار بازسازی ساختمان پایگاه، بانک سفال در این محل راه‎اندازی خواهد شد.

 بارانی با بیان این‎که یکی از اولویت‎های این پایگاه، جمع‎آوری و ساماندهی سفال‎های باستان‎شناسی‎ای است که طی سال‎های گذشته و در بررسی‎های باستان‎شناسی در حوزه شهر باستانی ارجان به دست‎ آمده‎اند گفت: این سفال‎ها سال‎های طولانی در انبار سابق پایگاه نگهداری می‎شدند و به دلیل این‎که سال‎ها درب این انبار قفل بود، به حال خود رها شده بودند. 
  
او ادامه داد: از این‎رو تصمیم گرفتیم این سفال‎ها را بار دیگر از انبار خارج کرده و آن‎ها را با هدف راه‎اندازی بانک سفال، ساماندهی و طبقه‎بندی کنیم. 
  
سرپرست پایگاه ارگان و چگاسفلی در ادامه راه‎اندازی مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی را از دیگر اهداف و اولویت‎های این پایگاه برشمرد و افزود: در صدد هستیم آرشیوی از اسناد پژوهشی پایگاه را نیز شکل دهیم و در کنار آن کتابخانه‎ای تخصصی را نیز در حوزه میراث فرهنگی ایجاد کنیم. 

 پایگاه چگاسفلی دارای بانک سفال، مرکز اسناد و کتابخانه می‎شود
  
وی با بیان این‎که درحال حاضر حدود 300 جلد کتاب در حوزه باستان‎شناسی و معماری در اختیار داریم اضافه کرد: امروز جلسه‎ای را نیز با مسئول کتابخانه‎های بهبهان داشتیم که او نیز درخصوص ایجاد این کتابخانه قول مساعد همکاری را به ما داد. 
  
بارانی خاطرنشان کرد: اقدامات مقدماتی درخصوص این سه هدف در حال انجام است تا به محض این‎که کار مرمت و بازسازی ساختمان پایگاه به اتمام رسید و در آن‎جا مستقر شدیم، در آن محل، مکانی را برای ایجاد بانک سفال، مرکز اسناد و کتابخانه ایجاد کنیم. 
  
او در ادامه با بیان این‎که در عرصه محوطه باستانی تل چگاسفلی دو معماری ناهمگون و نامربوط وجود دارند که در دهه‎های گذشته روی تپه چگاسفلی ساخته شده بودند افزود: یکی از این ساختمان‎ها متعلق به منبع ذخیره آب شرکت آب و فاضلاب است و دیگری مربوط به شبکه دامپزشکی شهر زیدون است که با هماهنگی شورای روستا، بخشداری، شرکت آب و فاضلاب و نیز دامپزشکی شهر زیدون قرار شد این دو ساختمان به منظور جلوگیری از وارد آمدن خسارت به  عرصه تپه از این محل برچیده شوند که مجوز برداشت این معماری‎ها نیز طی چندروز آینده صادر خواهد شد. 
  
پایگاه چگاسفلی دارای بانک سفال، مرکز اسناد و کتابخانه می‎شود

وی با تقدیر از زحمات و حمایت‎های دکتر عزیزی مدیرکل امور پایگاه‎های سازمان میراث فرهنگی، سیدحکمت‎‎اله موسوی سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان و نیز دکتر عباس مقدم مدیر پروژه پیش از تاریخی زهره در راستای عملی شدن اهداف پایگاه ابراز امیدواری کرد: با نهایی شدن روند احداث این سه محل شاهد توسعه روزافزون پایگاه ارگان و چگاسفلی در راستای حمایت از مواریث فرهنگی منطقه باشیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار