تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۱۷۴۷۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول:
کت های دزفول ساماندهی می شوند
رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول گفت: با تدوین برنامه ای مدون و کارشناسی، کت های دزفول به عنوان جاذبه های فصل گرمای این شهرستان ساماندهی می شوند.

کت های دزفول ساماندهی می شوند

حجت اله آریایی نیا اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی دزفول از مدت ها پیش طرح ساماندهی کت های حاشیه رودخانه دز را در جلسات مختلف از جمله شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مطرح کرده اما عدم همکاری ادارات تاکنون مانع تحقق این طرح شده است.

وی، حفظ سلامت محیط زیست، ارتقای امنیت، ایجاد زیرساخت های تفریحی و بهداشتی از جمله احداث سرویس بهداشتی و نصب سطل های زباله، پاکسازی محیط، ایجاد جاده دسترسی و در نهایت ایجاد اشتغال را بخشی از اهداف طرح ساماندهی کت ها برشمرد و افزود: با توجه به استقبال گردشگران و مردم از این جاذبه فصل گرما، تعداد کت های دزفول در سال های اخیر افزایش ‌چشمگیری داشته به گونه ای که حدود ۸۰۰ کت در حاشیه رودخانه دز وجود دارد که این افزایش بی رویه نقش زیادی در آلودگی رودخانه و از بین بردن سازه های تاریخی آن داشته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول با بیان اینکه کت های دزفول در مالکیت ادارات دولتی و یا افراد حقیقی هستند، گفت: مالکان خصوصی و دولتی کت ها با این تصور که مدیریت و درآمد حاصل از این کت ها از اختیار آنان خارج می شود همواره نسبت به این طرح همکاری نداشته اند در حالی که با ورود سرمایه گذاران خصوصی و اجرای این طرح نه تنها مالکیت و درآمد هیچ مالکی حذف نمی شود بلکه شاهد رونق گردشگری و اقتصادی بیش از پیش این کت ها خواهیم بود.

آریایی نیا خواستار مساعدت فرماندار و دادستان شهرستان در راستای اجرای این طرح و ملزم کردن صاحبان این کت ها شد و افزود: با همکاری اداره محیط زیست و سازمان امورآب شمالغرب برنامه اصولی و مدونی برای ساماندهی کت ها تدوین و به زودی اجرا خواهد شد که امیدوار هستیم مالکان این کت ها به ویژه ادارات و دستگاه های دولتی از این طرح تمکین کنند.

کت های دزفول ساماندهی می شوند

کت ها حفره های غار مانندی هستند که در کنار ساحل رود دز حفر شده اند و در بین مردم دزفول به کت (kat) مشهور هستند.

کت‌های دزفول در دل صخره‌های کنار رودخانه که از جنس سنگ «کانگرومرا» تشکیل شده‌اند، حفر می شوند. دیواره‌ کت‌ها ارتفاعی بین دو تا چهار متر داشته و سقف آن‌ها به وسیله سنگ‌های ریز و درشت که به شکل‌ طبیعی زمین هستند، تزیین شده‌اند.

مساحت کت‌ها بسته به امکان توسعه و کاربرد آنها از پنج مترمربع شروع شده و تا بیش از۱۰۰ مترمربع نیز حفر می‌شوند.

در گذشته های دور که وسایل خنک کننده مانند امروز وجود نداشت مردم دزفول برای فرار از گرمای هوا در تابستان و هم چنین استفاده از آب رودخانه دز، شنا کردن در آن و لذت بردن از محیط، این فضاها را در صخره‌های مجاور رودخانه دز ایجاد نموده و به آن‌ها پناه می‌بردند.

امروزه نیز کت ها همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده‌ و به محلی تفریحی با کارکرد گردشگری تبدیل شده‌اند. گردشگران بسیاری از شهرهای مختلف، در روزهای گرم سال به شهر دزفول آمده و ساعاتی از شبانه‌روز را درون این کت‌ها ودر کنار ساحل زیبای رود دز می‌گذرانند.

شبیه بودن فضای درون کت ها به غار و نزدیکی به رود موجب می شود، اقامت در این کت ها در طول گرمای روز برای مردم بدون استفاده از هیچ گونه وسایل برقی و خنک کننده و برای فرار از زندگی ماشینی ، دلپذیر و لذت بخش باشد.

در طول مسیر رودخانه دز کت های زیادی به صورت دست کند وجود دارد که تعداد کت ها به بیش از ۸۰۰ کت می رسد که به تدریج در دل حاشیه ی رود دز حفر شده اند.

با توجه به آب و هوای شهرستان دزفول، کت ها از فروردین ماه تا اواخر مهرماه می توانند پذیرای گردشگران و علاقمندان باشند.
مرجع / مـهـر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
0
0
خیلی خوبه
برای همه بهتره

شده بود بازار الکی برای عده ای سودجو

هر چه قانومند تر باشه همه چی بهتره
مینا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
0
0
چه خوب

از این به بعد دیگه هر کسی ادهای بیخودی نمیکنه

هر کی میخواست الکی از مردم پول کرایه بگیره

امان از این دلال ها که همه جا هستند
:
:
:
آخرین اخبار