تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۱۷۴۷۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه چمران اهواز:
زیان سالانه فرسایش خاک در ایران 56 میلیارد دلار است
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: سالانه حدود 2 میلیارد تن از بهترین و غنی ترین خاک های ایران دچار فرسایش می شود که ارزش اقتصادی آن 56 میلیارد دلار است.

احمد لندی روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی باعنوان 'کشاورزی حفاظت و استانداردسازی تولیدات کشاورزی با محوریت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی' در سرسرای اداری سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، حجم فرسایش خاک (آبی و بادی) در کشور را نگران کننده توصیف کرد و افزود: مدیریت منابع آب و خاک باید به گونه ای باشد تا بتواند از فرسایش خاک و نابودی آن جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه هر تن خاک در آمریکا 28 دلار ارزش گذاری می شود، گفت: خاک کشور به دلیل برخی اقدام های خودسرانه و غیرعلمی در حال نابودی است و ارزش اقتصادی آن به دلیل از دست دادن منابع آلی هر سال کمتر می شود.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: 350 هزار هکتار از اراضی خوزستان در کانون های ریزگرد قرار گرفته و فرسایش خاک در این مناطق نگران کننده است. 

وی با اشاره به اینکه 95 درصد منابع غذایی ما از خاک است و عمده گیاهان باغی در خاک پرورش می یابند، اظهار داشت: خاک بر امنیت غذایی کشور و امنیت غذایی بر استقلال کشور تاثیر گذار است بنابراین برای اینکه به استقلال کشور خدشه ای وارد نشود باید از خاک حفاظت کرد.

لندی با اشاره به نامگذاری دهه خاک (2024- 2015) و پنجم دسامبر(14آذر) روز جهانی خاک افزود: کره زمین در قرن 21 با سه چالش مهم بحران آب، تغییر اقلیم و بیابان زایی مواجه است لذا باید اقدامات تشدید کننده این چالش ها انجام نشوند.

وی تخریب و آلوده کردن خاک در کشور را نگران کننده توصیف کرد و گفت: ضایعات و پسماندهای شهری و فعالیت های صنعتی، نفتی و شیمیایی از مهمترین آسیب های تهدید کننده حیات خاک هستند.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز تخلیه خاک آلوده به نقاط مناسب، استفاده از انرژی های حرارتی، استفاده از میکروارگانیسم ها و قارچ ها، دفن خاک آلوده، کشت و استفاده از گیاهان برای تخلیه عناصر سنگین، شست و شوی خاک ها با حلال ها و کشاورزی حفاظتی را از راه های رفع آلودگی خاک در کشور بیان کرد.

عوامل تشدید کننده گرد و خاک

لندی در این نشست هم اندیشی گفت: احداث سدها، انتقال آب از سرشاخه ها، کانال های زهکشی و تغییر اقلیم از عوامل موثر در بحران ریزگردها در خوزستان می باشند.

وی تعداد بیمارانی که با بروز گردو غبار راهی بیمارستان شده اند را 19 هزار نفر عنوان کرد و افزود: پنج هزار نفر از این تعداد از استان خوزستان هستند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: توسعه ارتباطات جهانی(دیپلماسی) احیای تالاب ها، تثبیت کانون ها و جلوگیری از طرح های انتقال آب در کنترل پدیده ریزگردها در خوزستان موثر هستند.

وی با اشاره به اقدام های موثری که برای کنترل ریزگردها در چند سال اخیر انجام شده است، افزود: 10هزار هکتار از اراضی ریزگردها در اطراف تالاب هورالعظیم با تامین حقابه تالاب ها مرطوب شده و 70 درصد این پهنه با آبگیری نسبی احیا شده است.

خاک خوزستان خسته است

عضو هیات علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان در این نشست هم اندیشی گفت: خاک خوزستان خسته است و به علت تغییرات در بافت خاک ، قدرت نگه داری آب را ندارد.

محمد امین آسودار با بیان اینکه تغییر در روش های آبیاری تاثیر چندانی برای احیای خاک در خوزستان نداشته است افزود: خاک ما مشکل دارد و در سال های اخیر روند تخریب و فرسایس با اقدام های نسنجیده همچون 'پودر کردن' خاک، آتش زدن بقایای محصولات و نابودی میکروارگانیسم ها شدت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تخریب خاک سبب کاهش بهره وری و کاهش تولید در واحد سطح در خوزستان شده است، اظهار داشت: نابودی و تخریب خاک تا زمان مدیریت درست این ماده حیاتی ادامه دارد.

این استاد دانشگاه به کاهش مواد آلی خاک در کشور و خوزستان اشاره کرد و افزود: رعایت تناوب کشت، استفاده مناسب از ماشین آلات کشاورزی و جلوگیری از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی و ترویج کشاورزی حفاظتی از راهکارهای مهم برای حفظ خاک و جلوگیری از نابودی آن می باشند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار