تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۱۷۴۷۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس اتاق بازرگانی خرمشهر:
حمایت از بازرگانان و صادرکنندگان شعاری نباشد
رییس اتاق بازرگانی خرمشهر گفت: در سالی که حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است تحقق اهداف این شعار را نمی‌توان بدون صادرات کالای ایرانی تصور کرد و حمایت از بازرگانان و صادرکنندگان کالاهای غیر نفتی را نباید منحصر به شعار و سخنان زیبا کرد. 

هانی فیصلی در بیست و دومین همایش روز ملی صادرات که روز چهارشنبه 14 آذرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: همواره فریاد رهایی اقتصاد، حمایت از بخش خصوصی و تقویت صادرات غیر نفتی داده می‌شود درحالی که پای شتاب گرفتن فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی با زنجیرهای انحصار، سوء برنامه ریزی و تصمیمات خلق الساعه بسته شده است.

وی افزود: صدور بخشنامه و تصمیمات خلق الساعه و بدون برنامه ریزی، عجولانه و غیر کارشناسی، حرکت فعالیت‌های تجاری و صادرات کالاها به سوی رشد را مختل کرده است. چگونه دم از صادرات کالای غیرنفتی می‌زنیم اما در عمل قوانین مخل آن را وضع می‌کنیم. در شرایط نوسان ارزی حاکم بر کشور، صادرات کالا موجه‌ترین امر در ایجاد رونق اقتصادی، ارزآوری و فروش کالای ایرانی به شمار می‌رود.

فیصلی خاطر نشان کرد: ابلاغ آیین‌نامه‌های اظهار ارز صادراتی، رغبت صادرکنندگان به این فعالیت‌های تجاری، رونق اقتصاد و تقویت بازارهای داخلی را در نطفه از بین برده است. چگونه انتظار صادرات داریم وقتی کالای ما در مرز عراق با ریال محاسبه می‌شود. چگونه انتظار صادرات کالاهای ملی را داریم وقتی تعرفه گمرکی را بالاتر از قیمت معامله شده تعیین می‌کنیم.

وی گفت: استثنا قرار دادن فعالیت‌های صادراتی با دو کشور عراق و افغانستان از شرایط و آیین‌نامه‌های اظهار ارز صادراتی، رایزنی دیپلماسی با مدیران هم تراز کشور عراق به عنوان بزرگترین فرصت برای تداوم فعالیت‌های تجاری در دوران تحریم جهت رفع انحصار و نگاه سودجویانه در مرزهای زمینی به ویژه در مرزهای شلمچه و چذابه، اعطای امتیازات و تسهیلات ویژه به فعالیت‌های صادراتی، حمایت از صادرکنندگان در قبال معافیت مالیاتی واقعی در فعالیت‌های صادراتی و رفع آیین‌نامه های مخل در امر صادرات، تنها بخشی از مطالبات به حق فعالان اقتصادی در پیشبرد صادرات کالاهای غیر نفتی است که انتظار داریم به تحقق برسد.

فیصلی اظهار کرد: در سالی که حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است تحقق اهداف این شعار را نمی‌توان بدون صادرات کالای ایرانی تصور کرد. حمایت از بازرگانان و صادرکنندگان کالاهای غیر نفتی را نباید منحصر به شعار و سخنان زیبا کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار