تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۱۷۴۷۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس اتاق بازرگانی اهواز:
گروه بندی صادرکنندگان خرده فروشی را در کشور زیاد می‌کند
رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: جدیدا بخشنامه‌ای صادر شده که صادرکنندگان را گروه بندی کرده است این راهکار نیست و صادرکنندگان قدر از چرخه خارج می‌شوند و خرده فروشی در کشور زیاد می‌شود.

شهلا عموری در بیست و دومین همایش روز ملی صادرات که روز چهارشنبه 14 آذرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سالیان سال است که ما در کشور با مشکلات می‌سازیم اما به دنبال راهکار برای مشکلات نیستیم. چگونه می‌خواهیم به دنبال نتیجه متفاوت باشیم وقتی نگاهمان تغییر نکرده، وقتی هنوز بخشنامه‌ای داریم که مربوط به چندین سال پیش است.

وی افزود:وقتی در استان بیش از 300 صادر کننده فعالیت می‌کنند چگونه است که تنها 23 نفر برای انتخاب صادرکننده نمونه می‌توانند پرونده خود را تکمیل کنند. وقت آن نرسیده است که تعداد بیشتری بتوانند حضور پیدا کنند؟ در نهایت نیز باید از این 23 نفر، 15 نفر تولیدکننده نمونه انتخاب شود. همه صادرکنندگان برتر هستند. تندیس‌ها باید در دستان همه صادرکنندگان استان قرار گیرد چرا که در شرایطی نابرابر رقابت می‌کنند. 

رئیس اتاق بازرگانی اهواز گفت: ما به دنبال بازارهای صادراتی برای افزایش و رونق صادرات هستیم. تولید را معرفی می‌کنیم، قرارداد می‌نویسیم اما وقتی بازار به محصولات ما عادت کرد دولت بخشنامه‌ای برای ممنوعیت آن کالا صادر می‌کند. تا زمانی که دولت و قوانین و مقرراتش در صادرات حاکم باشد، پیشرفت کمی حاصل می‌شود. بین 35 تا 40 میلیارد دلار صادرات کالاهای غیر نفتی ما است اما 10 درصد این مقدار به بخش خصوصی تعلق دارد. واحدهای تولیدی ما هم همین وضعیت موجود را نمی‌توانند نگه دارند.

عموری افزود: تمام هم و غم همه تحریم است. انگیزه کشورهایی که از ما سبقت گرفته‌اند تحریم بوده است؟ انگیزه آن‌ها دانایی و تسلط بر آنچه انجام می‌دهند برای بهتر شدن و ایده‌آل شدن است. تا بخش خصوصی قوت نگیرد و قول و فعل تناقض داشته باشد، مشکلات حل نمی‌شود. 

وی ادامه داد: تولیدکننده ما امروز اطمینان ندارد که اگر کالایی را تولید کند، فردا با عوض شدن بخشنامه بتواند کالای خود را بفروشد. بخشنامه تعهد ارزی روز به روز فاصله ما را با صادرکنندگان ارزی بیشتر می‌کند. صادرکنندگان ما از صادرات دلسرد شده‌اند زیرا نمی‌دانند بعد از صادرات چه چیزی در انتظار آن‌ها است. صادرکنندگان از کارخانه خرید نقدی انجام دهند، ریسک بازگشت سرمایه را می‌پذیرند و مالیات صادراتی را که هنوز معلوم نیست به نتیجه می‌رسد یا نمی‌رسد، پرداخت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: جدیدا بخشنامه‌ای صادر شده که صادرکنندگان را گروه بندی کرده است این راهکار نیست و صادرکنندگان قدر از چرخه خارج می‌شوند و خرده فروشی در کشور زیاد می‌شود. در سال‌های گذشته مشوق‌های صادراتی برای صادر کنندگان در نظر گرفته شده بود در گذشته صادر کنندگان امید داشتند این مبلغ بخشی از ضررهایشان را جبران می‌کند اما این مبلغ تا کنون تنها روی کاغذ نوشته شد و دولت مبلغی پرداخت نکرده است. می‌توانیم به جای تقدیر نامه به صادرکنندگان 10 درصد تخفیف مالیاتی بدهیم تا فعال بخش خصوصی بداند ما برای کارش ارزش قائل شده‌ایم. 

عموری گفت: در طول سه سال گذشته جلسات بسیار زیادی برای حل مشکلات صادرکنندگان برگزار شده است. دوره‌های آموزشی نیز برای توانمندسازی اعضای اتاق بازرگانی برگزار شده، و از این نظر اتاق بازرگانی اهواز رتبه اول کشور را کسب کرده است. برخلاف دیگر استان‌ها ماهانه دو جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در خوزستان برگزار شده است. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار