تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۱۷۴۸۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جرائم اینترنتی و فضای مجازی خوزستان 150 درصد رشد داشته‌اند
جرائم اینترنتی و فضای مجازی خوزستان 150 درصد رشد داشته‌اند

سرپرست اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتای خوزستان گفت: آمار ورودی پرونده ها و دستورات قضایی در حوزه جرائم با منشا فضای مجازی و اینترنتی در سال جاری 150 درصد افزایش داشته است.

ستوان مجید ویسی در شورای اجتماعی استان خوزستان در سالن جلسات استانداری افزود: این پرونده ها از موارد اقتصادی به موضوعات غیراخلاقی در حال تغییر شکل هستند البته باید یادآور شد که افراد در بیشتر موارد مربوط به جرایم اخلاقی و اجتماعی به ما مراجعه نمی کنند.

وی با بیان اینکه خوزستان جایگاه سوم ضریب نفوذ کاربران در شبکه های مجازی را دارد، گفت: خوزستان با وجود تغییرات رتبه دیگر استان های کشور طی چند سال اخیر این جایگاه را حفظ کرده است.

وی اظهار داشت: در بحث تولید محتوا برای فضای مجازی مدعی هستیم که تولید کنندگان خوبی هستیم اما کارگردانان مناسبی نیستیم به این دلیل که نمی دانیم این تولیدات باید در کجا تهیه و توزیع شوند.

سرپرست اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتای خوزستان افزود: بیشتر افرادی که سواد رسانه ای تدریس می کنند تخصص لازم را ندارند و باید آموزش ضمن خدمت ببینند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه خوزستانی ها نسبت به سایر کاربران فضای مجازی بیشتر در معرض آسیب هستند، گفت: این میزان از حضور باعث رشد معضلات اجتماعی و فرهنگی می شود. 

صادق کریمی کیا افزود: ظرفیت اختصاص اعتبار ملی به طرح های جدید این شورا در سال 97 به پایان رسیده است با این وجود دستگاه های اجرایی برنامه های کاری خود را برای آینده آماده کنند تا با آمادگی هرچه بیشتر در سال 98 بودجه مورد نیاز پیگیری شود.

وی اظهار داشت: هنوز نتوانسته ایم از اعتبارات استانی برای طرح های سال جاری استفاده قابل توجهی داشته باشیم در صورتی که با موافقت استاندار از این ظرفیت در سال جاری نیز می توان برای فعالیت های شورای اجتماعی با محوریت منابع استانی بهره گرفت.

دبیر شورای اجتماعی استان خوزستان با بیان اینکه تحرک خوبی در حوزه مناطق حاشیه ای و کم برخوردار این استان صورت گرفته است، افزود: متولیان فعالیت های خود را تا زمان تخصیص اعتبار متوقف نکنند و دستگاه ها نگران پشتیبانی مالی نباشند.

وی گفت: موضوعات اجتماعی در خوزستان نسبت به دیگر استان ها از تفاوت های چشم گیری برخوردار است اما اقدامات و برنامه ریزی ها باید به سمتی هدایت شوند که بهبود شرایط اجتماعی و فرهنگی را در پی داشته باشد.

کریمی کیا جمعیت یک میلیون و 70 هزار نفری دانش آموزی استان خوزستان را ظرفیتی مناسب برای اقدامات پیشگیرانه در حوزه آسیب های اجتماعی دانست و افزود: اگر موضوعات اجتماعی از سوی مدیران جدی گرفته شوند به طور قطع آسیب های کمتری بوجود می آید.

وی تولید محتوای لازم و آموزش های سواد رسانه ای در پهنه فضای مجازی را ضروری دانست و اظهار داشت: درست است که فضا، مجازی است اما نیاز است تا آن را واقعی دید تا بتوان با درک درست برای گروه های مختلف سنی برنامه ریزی کرد.

دبیر شورای اجتماعی استان خوزستان افزود: در حال حاضر مصرف مردم ایران از میانگین کاربران کشورهای در حال توسعه در دنیا سبقت گرفته است و به تبع آن کاربران خوزستانی از میانگین کشوری حضور بیشتری در فضای مجازی دارند.

وی اضافه کرد: این حضور باعث رشد معضلات اجتماعی و فرهنگی می شود برای مثال در شهر اهواز فضای فیزیکی مناسب برای تفریح وجود ندارد بر همین اساس جوانان به فضای مجازی پناه می برند.

وی خواستار دخالت هرچه سریعتر دستگاه های متولی از جمله ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش استان و سازمان های مردم نهاد به بحث آسیب های اجتماعی ناشی از فضای مجازی شد و گفت: تعداد 50 هزار معلم و یک میلیون و 70 هزار دانش آموز جامعه هدف مناسبی است که می تواند تاثیرگذار باشد.

مدیرکل اجتماعی استانداری خوزستان افزود: سواد رسانه ای و پیشگیری از آسیب های ناشی از فضای مجازی نیاز به طرح مدون، برنامه ریزی عملیاتی و پیش بینی های اعتباری دارد.

فضای مجازی منشا بسیاری از آسیب های اجتماعی

یک کارشناس حوزه دیجیتال نیز در این نشست با بیان اینکه نسل جدیدی از فناوری تحت عنوان اینترنت اشیاء در راه است که با ورود آن به کشور کاربران به طور کامل تحت تاثیر فضای مجازی قرار خواهند گرفت، گفت: استان خوزستان در آسیب های اجتماعی رتبه قابل دفاعی ندارد تا جایی که منشا عمده آن فضای مجازی تشخیص داده شده است.

حجت الاسلام محمد جواد روحانی نژاد افزود: بررسی ها نشان می دهد که 68 درصد کل طلاق ها بخاطر ارتباطات خارج از عرف در فضای مجازی و یا نوع پوشش افراد است.

وی به وجود برخی شبکه ها و صفحات مجازی تحت عنوان توزیع کننده مواد مخدر و یا آموزش دهنده نحوه استعمال آن اشاره کرد و گفت: گستردگی این شبکه ها در بین کاربران را باید به یک فرصت تبدیل و از آن برای آموزش های پیشگیرانه استفاده کنیم.

این کارشناس حوزه دیجیتال بر لزوم بکارگیری معنویت در آموزش ها و برگزاری دوره های پیشگیری تاکید کرد و افزود: هر روز کنترل والدین بر فرزندان کمتر و قدرت این شبکه ها بیشتر می شود.

وی خاطرنشان کرد: اغلب کاربران بدون داشتن هیچ مهارتی وارد این فضا شده اند و طبیعی است که در معرض آسیب های مختلفی قرار بگیرند.

وی به اقدام وزارت کشور در جهت آموزش های مجازی و غیر حضوری تحت عنوان آموزش سواد رسانه ای ویژه کارکنان دولت اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می شود حداقل یک جلسه از این آموزش ها حضوری انجام شود تا مخاطب با درک بیشتری در جریان موضوع قرار بگیرد.

براساس اعلام معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از تعداد 56 میلیون کاربران سراسر کشور تعداد 20 میلیون کاربر سن زیر 18 سال دارند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار