تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۱۷۴۸۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقال بی رویه آب سبب از بین رفتن معیشت هزاران خوزستانی شد
انتقال بی رویه آب سبب از بین رفتن معیشت هزاران خوزستانی شدنماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی گفت: سدسازی و انتقال بی‌رویه آب سبب خشک شدن تالاب‌ها، رودخانه‌ها، از بین رفتن کشاورزی و معیشت‌ها هزاران خوزستانی شد.

سید راضی نوری امروز درباره تبعات انتقال آب کارون و تأثیر آن بر زندگی و معیشت کشاورزان اظهار کرد: مسئله انتقال آب در سال‌های گذشته جزو برنامه‌های دولت بود و در این خصوص چندین طرح انتقال آب را اجرایی کرده است اما اعتراض‌های اخیر مردم و نمایندگان سبب توقف طرح‌های انتقال آب شد.

وی افزود: یکی از مواردی که در برنامه 5ساله ششم توسعه مطرح شد مخالفت با هرگونه انتقال آب بین‌حوزه‌ای است.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه لوله‌های انتقال آب شرب مشخص است و به‌وسیله تونل نیست، عنوان کرد:  بر اساس برنامه‌ریزی که برای تأمین آب شرب حوزه‌های دیگر کرده برای انتقال آب نیز باید پیوست‌های زیست‌محیطی داشته باشد؛  به‌شدت در مقابل انتقال آب برای مصارف کشاورزی و صنعتی خواهیم ایستاد.

نوری با تأکید بر اینکه سدسازی و انتقال بی‌رویه آب سبب خشک شدن تالاب‌ها، رودخانه‌ها، از بین رفتن کشاورزی و معیشت‌ها هزاران خوزستانی شد، گفت: با توجه به مشکلاتی که پس از انتقال آب متوجه استان شد انتظار می‌رود تصمیمات در خصوص منع کشت برنج و یا پرورش ماهی بر اساس آمایش سرزمین صورت بگیرد.

وی بیان کرد: دولت باید مشخص کند چه کشتی در استان جایگزین برنج است که برای کشاورز ارزش‌افزوده بیشتری داشته باشد؛ ما اصرار بر کاشت برنج نداریم اما مستثنی کردن کشت برنج تنها در استان گیلان و مازندران و اخیر استان گلستان اجحاف در حق کشاورز خوزستانی است.

نوری عنوان کرد: هنر مسؤولان باید تأمین نان شب کشاورز باشد نه اینکه صورت‌مسئله را به بهانه‌های مختلف پاک‌کنیم و کشاورز را تنها بگذاریم.

وی بابیان اینکه دنیا به سمت تکنولوژی جدید در خصوص پرورش آبزیان رفته است، گفت: امروزه پرورش آبزیان به‌صورت متراکم در استخرهای بتنی و باکیفیت و کمیت بالا پرورش داده می‌شود حرکت به این سمت را باید شروع کرد نه اینکه به فکر این باشیم که نباید حق برداشت آب داشته باشیم.

نوری با تأکید بر اینکه دولت در تصمیمات خود باید مسائل همه  را در نظر داشته باشد، عنوان کرد: در  اجرای طرح‌های آب باید معیشت مردم در رأس باشد؛ ما برای انتقال آب شرب تمکین می‌کنیم اما دلیلی ندارد با انتقال آب جایی را آباد و منطقه‌ای را نابود کنیم.

 عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: انتقال آب شرب باید حساب‌وکتاب داشته باشد، در غیر این صورت از طریق قضایی پیگیر می‌شویم.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار