تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۱۷۴۸۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شکستن انگشتان دست؛ مضر یا بی‌ضرر؟
شکستن انگشتان دست امری معمول و گاهی اوقات لذت‌بخش برای برخی افراد است اما این کار می‌تواند در برخی موارد مضر باشد.

شکستن انگشتان دست یک کار بسیار معمول است به طوری که 25 تا 45 درصد از افراد این کار را انجام می‌دهند. آیا این کار برای مفاصل ما ضرر دارد؟

براساس گزارش «مدیکال دیلی»، صدایی که از شکستن انگشتان دستتان می‌شنوید در واقع صدای شکستن استخوان‌هایتان نیست. اگرچه علت ایجاد صدا از مفصلی که قولنجش می‌شکند با قطعیت مشخص نشده، اما فرضیه‌هایی در این مورد مطرح شده است.

طبق یک فرضیه، فضای یک مفصل که در میان دو استخوان واقع شده است از مایعی به نام «مایع مفصلی» پر شده که عملکردی شبیه به یک روان‌کننده داشته و دارای نیتروژن و کربن‌دی‌اکسید است. «رابرت کلاپر» یک جراح ارتوپدی گفت: صدای حاصل از شکستن مفاصل ما در واقع ناشی از ترکیدن حباب‌های نیتروژن در مایع مفصلی ما است.

در حالی که این نظریه توسط بسیاری از کارشناسان ارائه شده اما مباحثی پیرامون آن وجود دارد. برخی محققان عوامل دیگری را علت این امر می‌دانند. آنها معتقدند که حفره‌زایی و ورود مایع به حفره‌ها در داخل مفصل می‌تواند عامل صدای شکستن انگشتان دست باشد.

آیا عادت شکستن انگشتان خطرناک است؟

خوشبختانه هیچ شواهدی در ارتباط با شکستن انگشتان دست و خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی و مشکلات مرتبط با آن و جود ندارد. در بدترین حالت منجر به کاهش قدرت انگشتان دست برای نگه داشتن اشیاء می‌شود.

کارشناسان اعلام کردند که اگر پس از شکستن انگشتان درد غیرمعمول یا ورم دست را تجربه کردید باید توسط یک متخصص ارتوپدی معاینه شوید.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار